• Anonym (Nyfiken)

Er fru / man

Skulle ni fortfarande vara tillsammans med hen om hen blev handlingsförlamad på något sätt?

• Svar på tråden Er fru / man
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (...) skrev 2016-06-20 19:52:31 följande:

Det beror väl på. Är det samma person förutom fysiskt sett? Ja.

Är det så att han blir helt personlighetsförändrad pga tex en stroke som även satt sig fysiskt, antagligen nej.

Det skulle alltså inte störa dig om du t ex blev hans egna vårdare?
  • Anonym (Nyfiken)
    Giovanna skrev 2016-06-20 20:20:45 följande:

Nej, det är inget jag anser. Jag är öppen för människor av olika slag, vi har alla våra funktionsvarianter.

Du har inga preferenser alls?
  • Hen

Ja. 

Om inte personligheten förändrades. Det är den jag älskar. 

• Anonym (Nyfiken)
    Hen skrev 2016-06-21 00:37:14 följande:

Ja. 

Om inte personligheten förändrades. Det är den jag älskar. 

Om hen blev kraftigt brännskadad då?
  • Hen
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-21 00:42:06 följande:
    Samma svar som tidigare.
  • Hen
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-21 00:42:06 följande:
    Tyvärr tenderar ju personligheten att förändras vid stora trauman. Inte helt ovanligt att personen blir självömkande och bitter, och ja tyvärr. Jag kan älska en funktionshindrad men inte en med de personlighetsdragen. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Hen skrev 2016-06-21 00:48:06 följande:

Tyvärr tenderar ju personligheten att förändras vid stora trauman. Inte helt ovanligt att personen blir självömkande och bitter, och ja tyvärr. Jag kan älska en funktionshindrad men inte en med de personlighetsdragen. 

Jag tycker ändå att det låter vettigt. Att om hen t ex är med om en trafikolycka så kan hen veta att du älskar henom ändå, helt oavsett.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-21 00:32:14 följande:

Det skulle alltså inte störa dig om du t ex blev hans egna vårdare?

Nu har jag ju aldrig varit i situationen men det skulle givetvis vara en kris för båda. I ett sådant fall ska han kunna få assistans via LSS. Förhoppningsvis kan vi tillsammans hitta en mening med livet igen.

Varför undrar du ts?
  • Anonym (hm...)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-19 23:47:08 följande:
    Skulle ni fortfarande vara tillsammans med hen om hen blev handlingsförlamad på något sätt?
    Det finns inget självklart svar på den frågan. Om man drabbas av en sjukdom eller olycka som gör en helt eller delvis funktionshindrad handlar det inte bara om vad som sker med kroppen utan också hur man reagerar på det som person. Många människor som drabbas av sjukdom/trauma som innebär en funktionsnedsättning tvingas under rehabtiden att skärskåda sig själv och se sig själv på ett nytt sätt. Sjukdomen/traumat i sig kan ge personlighetsförändringar beroende på om skadan sitter i huvudet tex.
    Man förändras av att förlora kontrollen över delar av kroppen. Förutom att man genomgår alla stadier av förlust så förändras ju också förutsättningarna för ens liv och sätt att leva. Att vara beroende helt eller delvis av andras hjälp är en stor livsomställning. Både för den som blivit funktionsnedsatt och partnern (samt eventuella barn och resten av den nära kretsen).

Så mitt svar är; jag vet inte.
    Jag skulle önska att det inte var så, att livet fortsatte som förut med smärre förändringar. Men sanningen är att ett funktionshinder förändrar inte bara de fysiska förutsättningarna utan även dynamiken i relationerna.

Och kärlek räcker långt, men inte hur långt som helst.

Och jag vet det för att jag jobbar med rehab av personer som drabbats av fysiska funktionsnedsättningar.
  • S c h n a
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-21 00:30:52 följande:

Men om relationen inte går att upprätthålla på samma vis som tidigare då? T ex om sex inte skulle vara genomförbart.

Så länge det finns lust är det genomförbart på något sätt, och saknas lust så har det ju en förklaring.
Svar på tråden Er fru / man