• Freddan1

    Tips önskas om matvanor

    Hej

    Vi har stora problem med barnens kompisar som inte äter något, knappt någonting alls. Jo, kanske en gurkbit eller en brödskiva med smör.

    Droppen som fick bägaren att rinna över var när ett barn varken ville ha färska jordgubbar med vispad grädde, utan frågade efter glass med jordgubbssylt istället. Vi erbjöd honungsmelon, men den tyckte barnet var sur. Den var riktigt söt, men inte så söt som som sylt förstås.

    När barnen leker hos varandra efter skolan äter de ofta hos varandra. Hittills är det ett enda av våra barns kompisar som äter vår mat. De andra vill inte ha något eftersom "de gillar det inte" fastän de inte ens vill smaka på det. De vill inte ens prova :(

    Problemet blir att de förblir hungriga och vi får mitt i maten greja med smörgåsar och annat vilket vi inte hinner eller vill göra framför våra barn. Sedan går ryktet om att vi har äcklig mat.

    Vi har mest vanlig husmanskost, inget speciellt eller starkt. Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

    Alltså, bara helt vanlig svensk mat och några utländska rätter som är ganska standard i Sverige. Dessutom är jag utbildad kock från lumpen och där fick jag bara beröm.

    Under våra barns uppväxt har det liksom inte varit några andra alternativ än den maten som står på bordet. Därför äter de nu gladeligen "allt", nästan i alla fall. Det jag kan komma på är att ena barnet har lite svårt för brysselkål och det andra har lite svårt för inlagd sill, men de smakar i alla fall på det, även om de inte äter direkt av det.

    Det är bra att barnen äter allt då det sparar problem när man är bortbjuden och restauranger vid resor oav.

    Hur skall man göra? Hur gör ni?

    Är det verkligen så många föräldrar som blint ger sina barn precis det som de frågar efter typ spagetti med köttfärssås, chicken nuggets, hamburgare och annan typ av snabbmat som våra barns kompisar bara tjatar om. Eller har vi bara "otur" med kompisarna eller deras föräldrar?

  • Svar på tråden Tips önskas om matvanor
  • Carambolan

    Vi har alltid en korg med 3-4 olika sorters knäckebröd på bordet. Äter man inte maten får man ta knäckemacka. Jag lagar aldrig speciell mat till varken mina egna eller andras barn.

  • scanmia

    Barnen är inte där för att äta din mat, de är där för att leka med dina barn. Du har tydligen barn som är sociala och är omtyckta av sina kompisar. Det är det positiva som du skall fokusera på och stötta dina barn i.

    Du har tydligen gjort ett bra jobb med dina barn och lyckats hitta ett bra sätt att ge dem en god grund vad gäller mat och matvanor. Det är superbra och något som de har tur med. Men släpp det för deras kompisar. Anta att kompisarna gör så gott de kan när de blir bjudna och släng fram lite extra frukt eller bröd eller mjölk så att alla har energi nog att leka för det är därför de är där. Låt inte maten bli ett problem.

    Jag brukar själv sätta fram fat med grönsaksstavar och vatten att dricka i närheten av där barnen leker med sina kompisar och sedan gå därifrån. För då kan de som känner för det ta för sig och jag utövar ingen press eller påverkan. Barnen gör så gott de kan. Vi har bara inget godis eller skräpmat tillgänglig hemma hos oss.

  • mammalovis
    Det låter som att ni har skapat en bra grund hos era barn med att äta varierat och framför allt att barnen vågar smaka på allt. Å andra sidan vet ni kanske inte helt hundra hur de fungerar när de är hos kompisarna, hur mycket de äter där. Har ni frågat vad de bjöds på där? För jag antar att de äter lika ofta hos kompisarna som kompisarna äter hos er.

    Ser jag till mina egna två barn 5,5 respektive 3 år, så är den yngsta nyfiken och vill smaka på allt och gillar betydligt mer saker än hennes äldre (halv)syster som knappt vågar smaka och än mindre gillar saker. Ser jag till den äldsta gillade hon inte jordgubbar förrän hon var 3 år och nu i år när vi åt det första gången passade det inte någon av dem. Vattenmelon gillas men inte ananas ... När vi är på kalas äter de utan bekymmer korv och hamburgare, men hinner knappt äta annat såsom kött, paj, sallad eller vad som nu bjuds, då de har fokus på att leka.

    I ert fall hade jag som vuxen inte ätit fläskkorv, strömming, kalvlever, pölsa eller paprika och jag betvivlar att ens mina föräldrar som är uppvuxna på landet äter det hemma, det faller mig inte i smaken helt enkelt.

    Ärtsoppa har jag inte ätit sedan skolan, men fisksoppa har vi knappt en gång per månad, barnen petar i den. Blodpudding, bruna bönor, rotmos, pytt i panna äter jag och de sista tre är goda, men det blir sällan eller nästintill aldrig av att vi äter. Raggmunk med fläsk gillar både jag och barnen. Kycklingsallad har vi en gång om året på kalas typ. Wokar gör vi oftare, fisk, oftast torsk har vi en gång i veckan. Stekt fläskkotlett har vi nästan aldrig då det är rätt trist, det åt man hemma typ varje vecka, så det har jag tröttnat på. Så det du betraktar som "vanlig" svensk husmanskost serveras knappt ens i skolorna utan är mer ålderdomligt anser jag. Jag har även sommarjobbat på äldreboende med egen restaurang och knappt där serveras detta.

    Husmanskost för mig är mer grynkorv, isterband, köttbullar, köttfärslimpa, kalops, korv Stroganoff, falukorv i ugn, kyckling i ugn,
    kålpudding, dillkött, stuvade makaroner mm. Till nyare husmanskost räknar jag köttfärssås och spaghetti och annan pastasås, tacos, wok, enchiladas, pizza, paj, fiskgratäng, bakpotatis med Skagenröra, våfflor, pannkakor mm. De sistnämnda (sista meningen) är väl det vi definitivt går runt på plus kyckling, falukorv, kött, räkor och sällan resten. Så läs en skolmatsedel så ser du att det skiljer sig en del åt. Min sambo är hemvärnskock och de tillhör Sveriges bästa kok enligt honom, men som sagt mat i fält är nästan alltid gott då man är hungrigare och kanske inte det man vill äta på en restaurang.

    I ert fall hade jag väl lärt mig vilka barn som var kräsna och redan från början ställt fram några få skivor bröd och smör, så det finns än att se om de äter och sedan behöva krångla. Hellre att de i alla fall har ätit lite för att hålla humöret uppe, än att bråka med andras barn eller de ska leva på en gurkbit när de inte vågar annat. Däremot hade jag inte lagat specialmat som barnen älskar just för barnen har kompisar hemma, men kanske inte heller bjudit på pölsa, lever eller blodpudding som antingen är något man hatar eller gillar i princip. Sedan får ni väl säga till era egna barn som det är när gästerna gått hem för jag antar att de inte är hos er varje dag vid middagstid. Skulle nu ryktet bli att ni bjuder på äcklig mat så kanske barnen väljer att se till att era barn leker hos dem istället och det borde väl fungera det med. Om inte annat får ni väl prata med barnens föräldrar och diskutera hur ni gör i de olika hemmen. Det framgår ju inte heller om vi pratar tonåringar, skolbarn eller förskolebarn, då föräldrakontakten så klart minskar med åldern.

  • Freddan1

    [quote=76727448][quote-nick]mammalovis skrev 2016-06-20 19:46:10 följande:[/quote-nick]Det låter som att ni har skapat en bra grund hos era barn med att äta varierat och framför allt att barnen vågar smaka på allt. Å andra sidan vet ni kanske inte helt hundra hur de fungerar när de är hos kompisarna, hur mycket de äter där. Har ni frågat vad de bjöds på där? För jag antar att de äter lika ofta hos kompisarna som kompisarna äter hos er.

    Ser jag till mina egna två barn 5,5 respektive 3 år, så är den yngsta nyfiken och vill smaka på allt och gillar betydligt mer saker än hennes äldre (halv)syster som knappt vågar smaka och än mindre gillar saker. Ser jag till den äldsta gillade hon inte jordgubbar förrän hon var 3 år och nu i år när vi åt det första gången passade det inte någon av dem. Vattenmelon gillas men inte ananas ... När vi är på kalas äter de utan bekymmer korv och hamburgare, men hinner knappt äta annat såsom kött, paj, sallad eller vad som nu bjuds, då de har fokus på att leka.

    I ert fall hade jag som vuxen inte ätit fläskkorv, strömming, kalvlever, pölsa eller paprika och jag betvivlar att ens mina föräldrar som är uppvuxna på landet äter det hemma, det faller mig inte i smaken helt enkelt.

    Ärtsoppa har jag inte ätit sedan skolan, men fisksoppa har vi knappt en gång per månad, barnen petar i den. Blodpudding, bruna bönor, rotmos, pytt i panna äter jag och de sista tre är goda, men det blir sällan eller nästintill aldrig av att vi äter. Raggmunk med fläsk gillar både jag och barnen. Kycklingsallad har vi en gång om året på kalas typ. Wokar gör vi oftare, fisk, oftast torsk har vi en gång i veckan. Stekt fläskkotlett har vi nästan aldrig då det är rätt trist, det åt man hemma typ varje vecka, så det har jag tröttnat på. Så det du betraktar som "vanlig" svensk husmanskost serveras knappt ens i skolorna utan är mer ålderdomligt anser jag. Jag har även sommarjobbat på äldreboende med egen restaurang och knappt där serveras detta.

    Husmanskost för mig är mer grynkorv, isterband, köttbullar, köttfärslimpa, kalops, korv Stroganoff, falukorv i ugn, kyckling i ugn, kålpudding, dillkött, stuvade makaroner mm. Till nyare husmanskost räknar jag köttfärssås och spaghetti och annan pastasås, tacos, wok, enchiladas, pizza, paj, fiskgratäng, bakpotatis med Skagenröra, våfflor, pannkakor mm. De sistnämnda (sista meningen) är väl det vi definitivt går runt på plus kyckling, falukorv, kött, räkor och sällan resten. Så läs en skolmatsedel så ser du att det skiljer sig en del åt. Min sambo är hemvärnskock och de tillhör Sveriges bästa kok enligt honom, men som sagt mat i fält är nästan alltid gott då man är hungrigare och kanske inte det man vill äta på en restaurang.

    I ert fall hade jag väl lärt mig vilka barn som var kräsna och redan från början ställt fram några få skivor bröd och smör, så det finns än att se om de äter och sedan behöva krångla. Hellre att de i alla fall har ätit lite för att hålla humöret uppe, än att bråka med andras barn eller de ska leva på en gurkbit när de inte vågar annat. Däremot hade jag inte lagat specialmat som barnen älskar just för barnen har kompisar hemma, men kanske inte heller bjudit på pölsa, lever eller blodpudding som antingen är något man hatar eller gillar i princip. Sedan får ni väl säga till era egna barn som det är när gästerna gått hem för jag antar att de inte är hos er varje dag vid middagstid. Skulle nu ryktet bli att ni bjuder på äcklig mat så kanske barnen väljer att se till att era barn leker hos dem istället och det borde väl fungera det med. Om inte annat får ni väl prata med barnens föräldrar och diskutera hur ni gör i de olika hemmen. Det framgår ju inte heller om vi pratar tonåringar, skolbarn eller förskolebarn, då föräldrakontakten så klart minskar med åldern.

    [/Det är bara det att den "moderna" husmanskosten som du skriver om inte är enligt mitt sätt att se det riktig mat. Det är mjölmat, dvs vetemjölsbaserad mat. Vetemjöl som huvudingrediensen medför snabba kalorier (man blir fort hungrig), omvandlas snabbt till socker i kroppen, kan orsaka snabb övervikt, kan ge hjärtproblem, kan vara en bidragande orsak till diabetes. Därför ger vi sällan våra barn vetemjölsbaserad mat. Det är inget bra att vänja sig vid och är enligt mitt sett att se det billig fattigmansmat.

    Men det var ett bra tips om knäckebröd. Jag skall ta fram Leksands rågknäcke.

  • mammalovis
    Freddan1 skrev 2016-06-20 20:55:38 följande:
    [/Det är bara det att den "moderna" husmanskosten som du skriver om inte är enligt mitt sätt att se det riktig mat. Det är mjölmat, dvs vetemjölsbaserad mat. Vetemjöl som huvudingrediensen medför snabba kalorier (man blir fort hungrig), omvandlas snabbt till socker i kroppen, kan orsaka snabb övervikt, kan ge hjärtproblem, kan vara en bidragande orsak till diabetes. Därför ger vi sällan våra barn vetemjölsbaserad mat. Det är inget bra att vänja sig vid och är enligt mitt sett att se det billig fattigmansmat.

    Men det var ett bra tips om knäckebröd. Jag skall ta fram Leksands rågknäcke.
    Antagligen har inte kompisarnas föräldrar samma syn på mat. Visst att bara ge vetemjölsmat kan säkert ge sådana bekymmer, men det är ju de föräldrarnas bekymmer. Att ha mat med för mycket fett eller kalorier totalt mot vad man gör av med är ju inte heller bra, så det är svårt att lyckas göra allt rätt enligt alla rön. Sedan får du kalla det fattigmansmat bäst du vill. För mig är det blodpudding och sill och potatis typ ...            
  • Fru Ve

    Känner igen detta faktiskt! Vi äter väldigt varierat och det kan lika gärna vara pölsa som vegetarisk böngryta. Våra barn äter det allra mesta och smakar åtminstone på allt. Kanske för att de är vana vid att det är olika rätter som ställs fram och att vi kräver att de smakar. I nio fall av tio tycker de att det är gott om de testar. Dock är flera av barnens kompisar väldigt petiga och tycker sällan om det vi lagar. Vi har nog också rykte om att ha "äcklig" mat. Jag är helt enkelt hård. Är det pölsa och potatis och de vägrar pölsa så får de äta potatis med smör på samt dricka mjölk. Oftast ska ju kompisen ändå hem efter någon eller några timmar och då får väl hen vara hungrig ett tag och så får deras föräldrar laga mat hemma sen tänker jag.

  • Fru Ve

    Måste tillägga att det ibland händer att en av 8-åringens kompisar ska sova över. Och då brukar jag faktiskt laga någon "säker" rätt typ korv och makaroner för det känns inte schysst att han ska gå hungrig en hel kväll/natt. Han äter inte heller vanlig fil eller yoghurt som vi har utan bara de sötade varianterna som jag inte brukar köpa. Men han får då dricka mjölk eller vatten till smörgåsen istället till frukost.

  • Fru Ve

    Det händer också att någon av barnens kompisar lär sig äta våra "konstiga rätter". Har lyckats övertala någon att smaka pölsan och barnet har kommit på att detta var gott Glad Använder pölsan som exempel då det är en av våra favoriträtter hemma Glad

  • Barn inte föräldrar

    Vad barnen äter eller inte speglar inte alltid vad som serveras hemma och representerar inte hela familjers kosthållning. Jag har ett extremt kräset barn som med lite tur kan tänka sig äta några få saker. Ris, pasta potatis går ner, korv och kycklingklubba. Körsbärstomater, gurka, ärter, paprika men bara rå- aldrig tillagade. Bär och en del frukt. Knäckebröd utan pålägg. Det är i stort sett allt. Inga mejeriprodukter, inga pålägg, ingen sås/gryta eller något som är blandat, maten får absolut inte ha några kryddor annat än salt och de olika komponenterna inte heller röra varandra. Nu är mitt barn lite yngre (5 år). Men tro mig vi har kämpat så kring detta. Vi andra äter väldigt varierat ofta vegetariskt, gärna soppa mm. Trots varierad vällagad kost hemma hat barnet från allra första början varit på detta vis- trots att det serverades hemgjorda ekologiska pureer dög endast en enda matburk inget annat gick i. Vi har inte erbjudit andra rätter utan det dom serveras gäller- men då äter inte mitt barn alls. Äta vid hunger funkar inte. Mitt barn är inte alls unikt i detta sätt, många har det jobbigt med kräsna barn. Man bör inte förutsätta att barnen bara erbjuds "dålig" mat hemma för att de är kräsna. Och att när barnen är borta i främmande miljö tycker jag absolut att du kan ställa fram knäcke om barnen gillar det, eller en mjuk macka. Vill de inte smaka så låt dem vara. Släpp din irritation- det är inte ditt problem att tas med och familjerna har det säkert nog så jobbigt med detta på hemmaplan.

  • Maddi
    Freddan1 skrev 2016-06-20 15:45:56 följande:

    Problemet blir om de inte äter hos oss blir de hungriga och jobbiga istället.

    Gå hem i tid fungerar inte alltid eftersom deras föräldrar kommer senare om de tex handlar efter jobbet i samband med att deras barn är hos oss. Sedan kommer de hem utan att ha ätit, kass!

    Äta sallad :) ha ha. Hittills är det bara en kompis som äter sallad.


    de tycks vara ganska fräcka ungar som säger att dom vill ha annat. Om dom inte är tacksam att dom får maten som bjuds så hade dom gått komma och leka efter dom ätit hemma hos sig.

    Men en del saker som du ser som husmanskost själv har vissa barn idag inte ens smakat på få de blir mer vanligt att det inte serveras hemma. Många barn idag får inte pölsa, kalvlever, strömming, fläskkorv och rotmos, bruna bönor, blodpudding och ärtsoppa.

    Men de betyder inte heller att vanlig mat hemma hos dom är tacos, pizza, donken eller annat skräp eller färdiga frysta rätter.
Svar på tråden Tips önskas om matvanor