• Gert

Nu blir det Swexit!

Nu när England har röstat om sin självständighet är det hög tid att Sverige gör detsamma. 

Grattis Brexit! 

Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu blir det Swexit!
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-06-25 14:21:15 följande:
    Ja och nej. Det är ju inte EU i sig, som helhet, som ger god ekonomi utan en stor inre marknad. I alla fall i teorin.

Att ha tusentals välbetalda byråkrater och politiker som beslutar om krokiga gurkor, att använda 40% av budgeten till märkliga jordbruksstöd, att flytta mellan Strasbourg och Bryssel, ett svindyrt parlament utan verklig makt, men framför allt euron

Är INTE ekonomiskt fördelaktigt.

Norge betalar för att få tillgång till den inre marknaden. Inte för att ge upp sitt självbestämmande.

Sen handlar dte här om ett demokratiskt underskott. Det straffar sig.
    Jag har inte påstått att EU är perfekt som institution men du kommer inte åt den inte marknaden utan att som tex Norge betala en avgift och därigenom finansiera byråkratin. Norge, Island och Schweiz skulle inte vara betala för att vara med i EES om det inte gav mer tillbaka än det kostade.

Vill man få tillgång till den inre marknaden så tycker jag att det är bättre att också skaffa sig inflytande och därför är jag pro medlemskap i EU.
  • Ulltand

EU har ju helt spårat ur och blivit en byråkratisk koloss som tar för sig mer och mer av makten. Man måste ju objektivt tycka att de misslyckats totalt med flyktingpolitiken,  jordbrukspolitiken, greklandspolitiken mm. Märkliga bestämmelser om en massa detaljer som ingen önskar sig har man dock rott iland.

Det kommer att gå lika bra för Storbritannien ekonomiskt även när man står utanför. Det är nämligen ett ömsesidigt beroende. Det vill man förstås inte berätta om just för rädslan att andra då också hoppar av. Lägg ner EU eller reformera det i grunde till vad det en gång var tänkt att vara.

• infochristina
    Ulltand skrev 2016-06-25 14:50:20 följande:
    EU har ju helt spårat ur och blivit en byråkratisk koloss som tar för sig mer och mer av makten. Man måste ju objektivt tycka att de misslyckats totalt med flyktingpolitiken,  jordbrukspolitiken, greklandspolitiken mm. Märkliga bestämmelser om en massa detaljer som ingen önskar sig har man dock rott iland.

Det kommer att gå lika bra för Storbritannien ekonomiskt även när man står utanför. Det är nämligen ett ömsesidigt beroende. Det vill man förstås inte berätta om just för rädslan att andra då också hoppar av. Lägg ner EU eller reformera det i grunde till vad det en gång var tänkt att vara.
    Utveckla det där med flyktingpolitiken, vad består misslyckandeti. Herregud de har räddat Grekland från konkurs. Utan Eu hade det gått fullständigt åt helvete för grekland
  • SvenskiUK

Gert, När jag skrev: " Innan beslutet gjordes skrämdes det från båda sidor " trodde jag att det klart framstod att jag inte bara anklagade brexit sidan för att skrämmas.

Greenland, då en del av Danmark, röstade att lämna EU's dåvarande, (EEC) 1985, Algeria lämnade 1962 men var då en del av Frankrike.

Både EU och Storbrittanien förlorar på det här som andra även nämnt tidigare. Att andra länder kanske också kommer att försöka lämna är som du säger mycket möjligt, men därför vill jag i denna debatt försöka argumentera varför jag tycker att Sverige bör stanna i EU. EU är inget misslyckat projekt, utan en insikt att vi är starkare tillsammans, rikare tillsammans och att öppna gränserna skapar möjligheter på många sätt inte bara gällande handel. Jag erkänner dock att EU inte är perfekt och behöver förbättras - detta är ännu en anledning: Jag vill vara med och påverka besluten som görs i Europa. Dessa beslut påverkar oss oberoende om vi är med i EU eller inte.

SwindonC:s inlägg visar vilken värld han vill leva i. Att folk i EU inte vill ha frihet som han antyder, verkar underligt. Om han inte vill ha lagar och kontroll skapat från demokrati så undrar jag om han vill ha en diktator med eget-intresse att vara ny premiär minister. Hänvisningar till Putin och Trumph som ideologi talar för sig. Skrämmande...

• Ulltand
    infochristina skrev 2016-06-25 14:57:16 följande:
    Utveckla det där med flyktingpolitiken, vad består misslyckandeti. Herregud de har räddat Grekland från konkurs. Utan Eu hade det gått fullständigt åt helvete för grekland
    Ska man behöva utveckla det? :)  Det fanns/finns bestämmelser om att dem som söker asyl ska göra det i första land. Det sprack direkt och flyktingströmmen tog den väg flyktingarna själva valde efter mottagarland med bästa vilkoren. Att man inte kan söka asyl till EU utanför EU har som direkt konsekvens tagit livet av hur många båtflyktingar som helst. Transportörsansvaret (EU igen) gör att ingen kan ta den säkra vägen med flyg till EU. Smugglarna gnuggar händerna. Räcker det så?

Grekland har beviljtas EU-stöd helt utan kontroll vilket lett till en ekonomisk bubbla som nära nog knäckt landet. Dålig EU-politik är den direkt orsaken. Sedan måste man pumpa in jättebelopp för att rädda landet för att rädda sitt eget skinn undan Grexit.

• Furienna
    KillBill skrev 2016-06-25 14:41:21 följande:
    Jag har inte påstått att EU är perfekt som institution men du kommer inte åt den inte marknaden utan att som tex Norge betala en avgift och därigenom finansiera byråkratin. Norge, Island och Schweiz skulle inte vara betala för att vara med i EES om det inte gav mer tillbaka än det kostade.

Vill man få tillgång till den inre marknaden så tycker jag att det är bättre att också skaffa sig inflytande och därför är jag pro medlemskap i EU.
    Men det verkar som att de flesta i Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein vill ha det som de har det: tillgång till marknaden, men de slipper det byråkratiska krånglet.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-06-25 12:38:07 följande:
    Alla är förlorare i det här, men för England kommer det att bli riktigt jobbigt inom vissa områden, speciellt för jordbruksområdet, som har fått mångmiljard-bidrag från EU, och som nu helt försvinner.
    UK har varit en nettobidragsgivare till EU med närmare 100 miljarder kronor om året.

https://fullfact.org/europe/our-eu-membership-fee-55-million/

Bönderna i Storbritannien kan nog få stöd även fortsättningsvis skulle jag tro.
  • Gert
    infochristina skrev 2016-06-25 14:39:55 följande:

Reglerna om fri rörlighet för personer gäller alla EU-medborgare inom hela EU. Det innebär att alla EU-medborgare har rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i tre månader. Under vissa förutsättningar har man möjlighet att stanna längre än tre månader.

Schengenreglerna kompletterar reglerna om fri rörlighet för personer genom att ta bort gränskontroller mellan de länder som deltar. Schengensamarbetet ersätter inte reglerna om den fria rörligheten, istället är det ett utökat samarbete för att underlätta fri rörlighet.

Fri rörlighet gäller i alla EU-länder

Alla EU-länder omfattas av reglerna om fri rörlighet. Den fria rörligheten innebär att EU-medborgare, utan några särskilda formaliteter, har rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i tre månader.

EU-medborgare har rätt att stanna längre tid än tre månader i ett annat EU-land om de är där för att:

arbeta eller driva eget företag studera leva som pensionär. EU-medborgare har också rätt att stanna längre än tre månader om de på annat sätt är självförsörjande
    Och som alla redan vet vistas EU-medborgare längre här än 3 månader. När till och med SR och SVT gör reportage där EU-tiggarna själva säger att de har varit här i 6 månader är det ingen som bryr sig.

Så går det när EU har fri rörlighet och snart blir Turkiet med i EU. Göran Persson varnade oss för välfärdsturism, synd att vi inte lyssnade.

Ut ur EU innan det är försent!
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Nu blir det Swexit!