Nu blir det Swexit!
Nu när England har röstat om sin självständighet är det hög tid att Sverige gör detsamma.
Grattis Brexit!
Nu när England har röstat om sin självständighet är det hög tid att Sverige gör detsamma.
Grattis Brexit!
EU har ju helt spårat ur och blivit en byråkratisk koloss som tar för sig mer och mer av makten. Man måste ju objektivt tycka att de misslyckats totalt med flyktingpolitiken, jordbrukspolitiken, greklandspolitiken mm. Märkliga bestämmelser om en massa detaljer som ingen önskar sig har man dock rott iland.
Det kommer att gå lika bra för Storbritannien ekonomiskt även när man står utanför. Det är nämligen ett ömsesidigt beroende. Det vill man förstås inte berätta om just för rädslan att andra då också hoppar av. Lägg ner EU eller reformera det i grunde till vad det en gång var tänkt att vara.
Gert, När jag skrev: " Innan beslutet gjordes skrämdes det från båda sidor " trodde jag att det klart framstod att jag inte bara anklagade brexit sidan för att skrämmas.
Greenland, då en del av Danmark, röstade att lämna EU's dåvarande, (EEC) 1985, Algeria lämnade 1962 men var då en del av Frankrike.
Både EU och Storbrittanien förlorar på det här som andra även nämnt tidigare. Att andra länder kanske också kommer att försöka lämna är som du säger mycket möjligt, men därför vill jag i denna debatt försöka argumentera varför jag tycker att Sverige bör stanna i EU. EU är inget misslyckat projekt, utan en insikt att vi är starkare tillsammans, rikare tillsammans och att öppna gränserna skapar möjligheter på många sätt inte bara gällande handel. Jag erkänner dock att EU inte är perfekt och behöver förbättras - detta är ännu en anledning: Jag vill vara med och påverka besluten som görs i Europa. Dessa beslut påverkar oss oberoende om vi är med i EU eller inte.
SwindonC:s inlägg visar vilken värld han vill leva i. Att folk i EU inte vill ha frihet som han antyder, verkar underligt. Om han inte vill ha lagar och kontroll skapat från demokrati så undrar jag om han vill ha en diktator med eget-intresse att vara ny premiär minister. Hänvisningar till Putin och Trumph som ideologi talar för sig. Skrämmande...
EU har förutom sin inkompetens också allt svårare att hantera en demokratisk process. Birgitta Ohlssons uttalande är ju inget annat än skrämmande men få lyfter på ögonen över det.
Johan Hakelius skriver bra om detta i dagens Expressen.
www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/hotet-mot-eu-ar-den-maktelit-som-inte-vill-bli-stord/
Reglerna om fri rörlighet för personer gäller alla EU-medborgare inom hela EU. Det innebär att alla EU-medborgare har rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i tre månader. Under vissa förutsättningar har man möjlighet att stanna längre än tre månader.
Schengenreglerna kompletterar reglerna om fri rörlighet för personer genom att ta bort gränskontroller mellan de länder som deltar. Schengensamarbetet ersätter inte reglerna om den fria rörligheten, istället är det ett utökat samarbete för att underlätta fri rörlighet.
Alla EU-länder omfattas av reglerna om fri rörlighet. Den fria rörligheten innebär att EU-medborgare, utan några särskilda formaliteter, har rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i tre månader.
EU-medborgare har rätt att stanna längre tid än tre månader i ett annat EU-land om de är där för att: