• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Hej alla och tack för bra svar

Jag har kollat runt nu och läst i på lite. Det jag kommer fram till är följande;
    - om jag skiljer mig får jag med mig min enskilda egendom bortsett från vinster jag gjort på aktierna. De ska delas hälften med min make
    - den enskilda egendomen ärvs då direkt från mig till barnen , inga problem.
    - men om jag avlider under äktenskapets gång ser det ut som att mannen förfogar över denna enskilda egendom+ lösöre som också är enskilt, till han dör. Han har då INTE rätten att blåsa dessa pengar utan förvalta.
    - jag ska göra ett extra tillägg eller eget testamente, där detta tydligt ska framgå. Dvs så länge jag är i äktenskap och lever har jag rätten att skriva eget testamente. Dock är jag osäker på om jag får skriva annan förvaltare. Ska kolla det iaf
    - det bästa och det som jag naturligtvis måste göra är att skilja mig. Då kommer mannen inte åt något annat av detta än del av vinster.
    Detta är hemskt på alla plan

• Anonym (Besviken)

Gällande makens egna arv.
    relationen är inte bra till föräldrarna dock enligt mig väldigt lite beroende på min man. Kort sagt har han varit deras lakej, tröttnade o satte ner foten . Då började helvetet. Hans mor har uppenbara drag av vad? Narcissism eller liknande ? Empatiskt stympad iaf

• Anonym (Narc)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-02 09:00:42 följande:

Gällande makens egna arv.
    relationen är inte bra till föräldrarna dock enligt mig väldigt lite beroende på min man. Kort sagt har han varit deras lakej, tröttnade o satte ner foten . Då började helvetet. Hans mor har uppenbara drag av vad? Narcissism eller liknande ? Empatiskt stympad iaf

Kan du se liknande drag hos din make? Tänker att du ju måste ha en känsla av eller anledning att tro ont om honom för att dra dessa slutsatser. Tror inte du har fel, men pappret i sig hade nog inte gjort att du övervägt skilsmässa. I en sund relation hade man ju gissat på missförstånd. Tror du att han har någon personlighetsstörning? 
  • Lilje
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-02 08:56:44 följande:

Hej alla och tack för bra svar

Jag har kollat runt nu och läst i på lite. Det jag kommer fram till är följande;
    - om jag skiljer mig får jag med mig min enskilda egendom bortsett från vinster jag gjort på aktierna. De ska delas hälften med min make
    - den enskilda egendomen ärvs då direkt från mig till barnen , inga problem.
    - men om jag avlider under äktenskapets gång ser det ut som att mannen förfogar över denna enskilda egendom+ lösöre som också är enskilt, till han dör. Han har då INTE rätten att blåsa dessa pengar utan förvalta.
    - jag ska göra ett extra tillägg eller eget testamente, där detta tydligt ska framgå. Dvs så länge jag är i äktenskap och lever har jag rätten att skriva eget testamente. Dock är jag osäker på om jag får skriva annan förvaltare. Ska kolla det iaf
    - det bästa och det som jag naturligtvis måste göra är att skilja mig. Då kommer mannen inte åt något annat av detta än del av vinster.
    Detta är hemskt på alla plan

Se till att vara öppen om det med barnen om du väljer att stanna kvar med honom. Min bror och jag är just nu i en arvstvist med vår mormor, som har blåst hela morfars arv och delat ut till mammas syskon, köpt hus till dom med mera, medan mamma inte fick något alls.

Testamentet borde dock vara offentligt, i vårt fall är det det.
  • Anonym (!)
    Lilje skrev 2016-07-02 10:48:50 följande:
    Se till att vara öppen om det med barnen om du väljer att stanna kvar med honom. Min bror och jag är just nu i en arvstvist med vår mormor, som har blåst hela morfars arv och delat ut till mammas syskon, köpt hus till dom med mera, medan mamma inte fick något alls.

Testamentet borde dock vara offentligt, i vårt fall är det det.
    Hur orkar man bråka om pengar
  • Anonym (Besviken)

Till dig som undrade om jag misstänker att min man har samma personlighetsstörning som sin mor; svar ja. Åtminstone tydliga tendenser till det. De har alltid funnits där men blivit mycket mycket tydligare nu de senaste åren.
    Han beter sig omoraliskt på sin arbetsplats , han är närig och småful. Menar att han har rätten att göra detta osv. Har en egen hemmasnickrad moral som passar honom.

Naturligtvis kan han bara säga att han inte visste något om jag skulle hitta det. Lätt att förklara bort. Tyvärr har jag känt på mig och ibland kunnat bevisa att han har varit oärlig vad det gäller ekonomi tidigare, egoistisk och tänker på sig själv först. Ljuger om hur mycket han tjänar ibland och stoppar undan till sig själv. Sparar i aktier och utesluter mig ur dina egna grejer...

Regelbundet säger han; " bara så du vet , jag har rätt till hälften av vad du äger", ibland med en min som är lite äcklig.
    Det som har drivit mig är att jag kände min pappa. Han skulle aldrig ha sagt att det var enskild egendom om det inte var det. Det har gjort mig gråhårig detta sökande.

• Anonym (...)

Usch vad lömsk och obehaglig han verkar. Testamentet är förstås oförsvarbart, men även utan det verkar det som att du slösar bort ditt värdefulla korta liv på en egoistisk tölp. Du vet att du förtjänar och kan få det bättre än så, TS. 

• Anonym (Stanna?)

Älskar du verkligen denna man? Jag ber om ursäkt men han låter som ett rövhål. Förlåt, vet att det är din man. Men jag hade om det varit min man, ordnat alla papper så han får så lite som möjligt och sen begärt skilsmässa.

• Anonym (Besviken)

Jajamen visst fan är han ett rövhål. Helt klart

Saker är sällan svarta o vita o visst har han goda sidor också. Drickandet har tilltagit de sista åren och det bidrar säkert också...

Det enda som återstår är skilsmässa

• Anonym (Besviken)

Men jag måste gå försiktigt fram och kolla allting väldigt noga först. Fick rådet; spela dum och det tänker jag göra

Svar på tråden Min man gömde testamentet