FDFMGA skrev 2016-08-05 21:24:29 följande:
Jag tycker du vinglar högst betänkligt i dina försök att förhålla dig till det du i detta inlägg kallar propagandakonceptet.
Visst förstår jag att det förhållningssätt jag och många andra har till SD-åsikterna funkar som näring för odlingen av martyrskapet.
Men jag anser inte att man ska bjuda in rasismen och kvinnoföraktet i det "politiska finrummet" eller egentligen i något slags rum överhuvudtaget.
Mitt första inlägg i denna fråga:
Digestive skrev 2016-08-04 03:36:45 följande:
Så länge som du (med flera) upprätthåller den åsiktskorridor som allt för många upplever så kommer ytterst få av dem att revidera sin verklighetsbild överhuvudtaget.Att konstant hugga mot folk och person ger skenet av att argumenten tryter och när en hel folkrörelse mer eller mindre beter sig på ett sådant vis - år in och år ut - så blir förtroendet i sak sargat ända in i märgen.Hur något sådant kan mynna ut i att jag skulle försöka kväva din rätt att få uttrycka din åsikt och att jag skulle vilja bjuda in kvinnoförakt och rasism någonstans är minst sagt märkligt.
Propagandakonceptet är inte martyrskap utan det samma som att påstå att motståndarsidan inte har några sakliga argument.
Idag är det konceptet olyckligt berikat av fackföreningar som utesluter medlemmar, myndigheter som mörklägger politiskt känslig information, vandaliserad partireklam, förbud mot partireklam, politiska företrädare som kastas ut från offentliga kulturmötesplatser, kyrkor som överröstar torgmöten med kyrkospel, vandaliserade partilokaler med mera, med mera och inte minst det jag försökte poängtera just här, konstanta person- och gruppangrepp i det sociala.
Alltihop är så långt ifrån sakliga motstånd som man överhuvudtaget kan komma och knappt någonting annat har lyckats hamna i rampljuset.
Att man enbart behöver genomlida orättvisor, belysa korruption och stå ut med osakliga angrepp för att vinna i sak - är troligen den mest effektiva propagandabilden som man kan lyckas nå ut med och speciellt i fallet populism.
Sådan här propaganda kan inte besegras utan saklighet i första rum - för den är formad för att frodas utav allt annat och för att rasera förtroendet för de som sysslar med allt annat.