• hipsterpappan

Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?

1. Dags att tala med dom skyldiga om vilka värdegrunder vi har i Sverige
    2. Nolltolerans och obligatorisk utvisning vid upprepade sexbrott
    3. Ingen stor grej och pojkar är pojkar
    4. Porta alla ensamstående från festivalen
    5. Vet inte

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?
  • K Kalle
    sajberk2 skrev 2016-08-30 13:53:45 följande:

Man måste väl titta på vad som har förändrats i samhället sen problemen uppstod? Såvitt jag vet så fanns inte detta problem för några år sen. Och denna sommaren har det eskalerat. Så vad har hänt i samhället denna tidsperiod som förmodligen gjort att problemet uppstått?

Och känns det rätt att vilja bestraffa ALLA män som befinner sig inom sveriges gränser??

Det har alltid förekommit tafsande och våldtäkter på festivaler. Alltid. Däremot har tafsandet ändrat karaktär samt ökat. Tafsande i gäng är nytt och mycket värre än när en enstaka kille tafsar på en.
  • Deceree1

Men vad är det för fel på pepparspray? Jag har inte hört att det skulle vara olagligt

• Tecum
    Deceree1 skrev 2016-08-30 20:41:05 följande:
    Men vad är det för fel på pepparspray? Jag har inte hört att det skulle vara olagligt
    Pepparspray är nästan omöjligt att använda i en tät folksamling utan att träffa oskyldiga också. Och ofta vet ju inte tjejen vem som tafsar, ska hon spraya på alla i närheten då?
  • K Kalle
    Tecum skrev 2016-08-30 20:47:52 följande:
    Pepparspray är nästan omöjligt att använda i en tät folksamling utan att träffa oskyldiga också. Och ofta vet ju inte tjejen vem som tafsar, ska hon spraya på alla i närheten då?
    Det blir också problem för de tjejer som råkar ut för den nya företeelsen gängtafsande. Om man är omringad av ett gäng killar och blir fasthållen är det svårt att använda sprejen.
  • backatFL
    hipsterpappan skrev 2016-07-02 17:56:22 följande:

1. Dags att tala med dom skyldiga om vilka värdegrunder vi har i Sverige
    2. Nolltolerans och obligatorisk utvisning vid upprepade sexbrott
    3. Ingen stor grej och pojkar är pojkar
    4. Porta alla ensamstående från festivalen
    5. Vet inte

Vadå "svenska värdegrunder" - de flesta som tafsar är fortfarande svenskfödda pojkar. (Pratar inte representativitet nu utan absolut antal.)

1) Vi vuxna måste uppfostra våra pojkar till att bli män med goda värderingar. Dagens pojkar är morgondagens tafsare/misshandlare/våldtäktsmän. Detta är prio 1, det absolut viktigaste.

• asta66
    FDFMGA skrev 2016-08-21 11:17:41 följande:
    Nej, jag lär inte mina barn att tafsa eller att undvika män för att slippa bli tafsade på.

Men du menar säkert att du vill lära dina eventuella barn att undvika män med ett utseende som inte är som hämtat ur en illustration från "Bullerbybarnen". Det kan du förstås göra om du vill, men jag sysslar inte med rasistisk uppfostran.

Har du någonsin funderat på hur stor andel av de ensamkommande pojkarna som fått asyl här som sysslar med att trakassera flickor sexuellt?

Eftersom jag har barn i precis den ålder där det  är som störst risk att de ska råka illa ut så har vi självklart pratat en hel del om hur man kan förhålla sig och vad man kan försöka göra om man hamnar i en situation när någon/några hotar eller inkräktar på ens sexualitet - men inte i termer av att det är ensamkommande flyktingar som är hotet.

Så enkelt är det ju inte.
    Är det rasistiskt? Jag klarar mig helst utan att bli utsatt för sexuella övergrepp. Och fostrar min dotter att inte ta onödiga risker.

Jag tror de flesta är fullt medvetna att det är ett fåtal av dem som begår dessa brott. Men jag är hellre lite mesig än råka illa ut. Inte politiskt korrekt kanske.  Men jag ser inget fel med att vara medveten om att vi har olika normer i olika delar av världen. Och flyttar man till en annan del så byter ingen normer tvärt.
  • felix le chat
    felix le chat skrev 2016-08-30 13:44:04 följande:

Sverige har aldrig varit tryggare har jag fått lära mig.

Sverige har aldrig varit tryggare har jag fått lära mej
  • nattuv
    Tecum skrev 2016-08-30 20:47:52 följande:
    Alla män är potentiella våldtäktsmän så det är bara spraya på.
  • K Kalle
    nattuv skrev 2016-09-01 06:19:16 följande:
    Alla män är potentiella våldtäktsmän så det är bara spraya på.
    Alla män är potentiella våldtäktsmän i betydelsen att kvinnan inte i förväg kan veta vem som kommer att våldta henne. Man kan inte se på en man om han är våldtäktsman eller inte. Det kan vara din bästa kompis, din granne, din kollega - du vet inte. Kvinnor förväntas vara på sin vakt mot våldtäktsmän men eftersom hon inte vet vem han är måste hon enligt männens logik vara på vakt mot alla. Blir hon våldtagen får hon nämligen höra under såväl rättegången som bland folk i sin närhet saker som "Du borde inte släppt in honom (kompisen sedan 10 år tillbaka som behöver låna toaletten), du borde fattat att han skulle våldta dig". Du borde inte följt med honom hem (kurskamraten som man skulle plugga tillsammans med inför ett viktigt moment på kursen dagen efter). Du borde fattat att han skulle våldta dig"
  • JakobK
    K Kalle skrev 2016-09-01 08:01:41 följande:
    Alla män är potentiella våldtäktsmän i betydelsen att kvinnan inte i förväg kan veta vem som kommer att våldta henne. Man kan inte se på en man om han är våldtäktsman eller inte. Det kan vara din bästa kompis, din granne, din kollega - du vet inte. Kvinnor förväntas vara på sin vakt mot våldtäktsmän men eftersom hon inte vet vem han är måste hon enligt männens logik vara på vakt mot alla. Blir hon våldtagen får hon nämligen höra under såväl rättegången som bland folk i sin närhet saker som "Du borde inte släppt in honom (kompisen sedan 10 år tillbaka som behöver låna toaletten), du borde fattat att han skulle våldta dig". Du borde inte följt med honom hem (kurskamraten som man skulle plugga tillsammans med inför ett viktigt moment på kursen dagen efter). Du borde fattat att han skulle våldta dig"
    Men vad är det då för skillnad på det och på att säga att alla män är potentiella rånare till exempel? Du kan ju aldrig veta där heller vem det är som är rånare.
Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?