• Helisa

    Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod

    Ni som använt er av intensivträning med 3-dagarsmetod eller dyl, vad har ni för erfarenheter? Tycker ni att det har funkat bra?
    När jag läst om 3-dagarsmetoder har det handlat om att man under några dagar ägnar sig nästan enbart åt potträning. Mycket dryck och barnet är naket från midjan och ner.
    Vår dotter blir 2 år i början av september. Det är flera månader sedan hon första gången kissade och bajsade i pottan men vi har inte övat särskilt ofta. Nu i sommar tänkte vi ta tag i det.
    I fredags hade hon och jag en blöt kväll. 5 dl fruktdryck och utspädd juice, 3 droppar i pottan och 8 pölar på golvet. 
    Jag funderar på att köpa den här boken. Har någon av er använt den? Vad tyckte ni?
  • Svar på tråden Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod
  • AnkiC
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-03 22:13:52 följande:
    Jag tycker att det är sent. Och det går att träna bort blöja. Helst ska de vara blöjfria innan de börjar förskolan.
    Fast vaddå jag tycker? Det är väl ingen man kan tycka om. Det bestämmer barnet själv. Innan de börjar förskolan?? Jag har arbetat i förskolan i 20 år och ingen har varit blöjfri innan de börjar där om de nu inte börjar vid 3-4 årsåldern. De flesta blir blöjfria vid 3 år så nej det är inte sent. Träna går att göra när barnet har mognad, vilja och intresse.
  • Anonym (Blä)
    AnkiC skrev 2016-07-03 22:57:08 följande:

    Fast vaddå jag tycker? Det är väl ingen man kan tycka om. Det bestämmer barnet själv. Innan de börjar förskolan?? Jag har arbetat i förskolan i 20 år och ingen har varit blöjfri innan de börjar där om de nu inte börjar vid 3-4 årsåldern. De flesta blir blöjfria vid 3 år så nej det är inte sent. Träna går att göra när barnet har mognad, vilja och intresse.


    ...och vissa barn är mogna för det tidigt. Min svärmor har jobbat på förskola i 30 år och är av en helt annan uppfattning. Ca 2 års ålder har vi haft som "börja förskolan-ålder".
  • Emy88

    Vi använde tredagarsmetoden på vår dotter när hon var 1,5 år. Efter tre dagar var hon helt blöjfri på dagen. Hon tyckte att det var jätteroligt att kissa och bajsa på toaletten, vi byggde låtsastoaletter med lego och läste mycket böcker som handlade om att bli blöjfri med henne. Hon blev dock inte blöjfri på natten förrän hon var 2,5 år, det var mycket svårare att få till. Nu är hennes lillebror 1,5 och vi kommer köra tredagarsmetoden på honom också,

  • NollÅtta

    Vi har börjat potträna när vi märkt att barnen själva börjat intressera sig och velat testa. Vihar tagit det lite försiktigt och inte tvingat, bara uppmuntrat. Sonen var 2,5 och han svarade bra på ett "belöningsschema" som jag fick tips om. Vi satte upp ett papper där vi klistrade ett klistermärke varje gång han kissade eller bajsade. Sen när han fått tillräcklingt många fick han någon lite belöning. Han kissade på golvet 1 gång tror jag men sen var han torr, tog bara någon dag. Blev också torr på antten direkt.

    Dottern ville börja använda toan när hon var 2,5 och då uppmuntrade vi till det och tog bort dag-blöjan. Funkar kanon. Hon fyller 3 i aug. I sommar ska vi ta bort nattblöjan också.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • AnkiC
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-03 23:03:57 följande:
    ...och vissa barn är mogna för det tidigt. Min svärmor har jobbat på förskola i 30 år och är av en helt annan uppfattning. Ca 2 års ålder har vi haft som "börja förskolan-ålder".
    Ja som sagt vissa ja. Men att tre år skulle vara sent är felaktigt statistiskt sett.
  • NollÅtta

    Vårt "mål" om man säger har väl varit att de ska vara torra dag och natt innan 3 års ålder och det verkar funka på det första två barnen i alla fall.

    TYcker TS barn är lite litet än...men det kanske funkar. men puscha inte för hårt då kan det kanske bli motsatt effekt. Förstår inte den här stressen att de ska bli blöjfria så jäkla fort..tagga ner liksom.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • NollÅtta
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-03 21:48:23 följande:

    Vid tre års ålder? Det är ju just det scenariot man vill undvika!?


    Äh va? Det är väl inget konstigt med det?
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Anonym (Blä)
    AnkiC skrev 2016-07-04 15:50:59 följande:

    Ja som sagt vissa ja. Men att tre år skulle vara sent är felaktigt statistiskt sett.


    Man utgår väl oftast utifrån vad som är vanligt runtomkring en själv.
  • pigglet

    Sommaren när barnen varit ca 2 år har jag tagit bort blöjan. Vi har hållit oss utomhus, med bara en trosa/byxa. Då blir det så tydligt för barnet att det kissar, det blir snabbt blött och kallt.
    Efter 1-2 dagar har de börjat känna just innan det kommer.
    Sedan har det varit lite knepigare att de ska lära sig att "släppa på" just på pottan/toan. Men det har fått komma när det kommer. Ett av barnen sa till, så fick hon en blöja att kissa i. Ett av barnen sprang in och ställde sig i duschen. Efter ett par veckor till har alla 3 varit blöjfria dagtid och klarat att kissa på pottan.

    Vid 2 år tycker jag är en lämplig ålder, jag tror inte alls att det på något sätt skulle vara lämpligare vid 3. Numer är det väl ganska vanligt att folk pottränar bebisar också, med gott resultat?

  • SofiaB78
    Hej Helisa och alla andra i den här tråden,
    Jag heter Sofia Bergenstjerna och har tillsammans med min man skrivit boken ?Potträning på 3 dagar?.
    Jag skulle vilja ta tillfället i akt och berätta lite kort om den här metodens upplägg och varför den fungerar. Jag förstår på vissa av svaren i tråden att det är lätt att ha förutfattade meningar om man inte har läst boken. 
    ?Potträning på 3 dagar? handlar över huvud taget inte om att barnet ska ?klara av? potträningen på tre dagar, eller att detta är ?hysteriskt? som någon nämnde. Istället handlar det om att ge potträningen dedikerad tid och plats i sitt liv och verkligen ge barnet en chans att kunna ta till sig den nya kunskapen. Det är så lätt att potträningen blir något som passas in lite då och då när tid finns, och det gör det väldigt svårt för barnet att lära sig då. Den här metoden är alltså upplagd med barnets bästa i åtanke och på ett sätt som gör det så enkelt som möjligt för barnet att greppa den nya kunskapen.
    Metoden är INTE en färdig mall där barnet ska passas in, utan ett ramverk som kan anpassas helt efter barnet och din egna föräldrastil.
    En del anser att det inte är lönt att potträna, att det bara blir problem och skapar vägran. Men ofta är det så att vi tappat kunskapen om hur man gör detta på ett bra sätt. Potträning handlar inte om att man tvingar barnet till något, detta är ett förlegat synsätt. Den som använder tvång är helt fel ute. Att potträna handlar om att barnet lär sig ett nytt beteende för var kiss och bajs hör hemma. Detta kan göras på ett mycket pedagogiskt sätt med stor omtanke om barnet, helt utan stress, press och vägran. Det är fullt möjligt att potträna på ett sätt där hela potträningen blir en positiv upplevelse för alla inblandade, och där barnet utvecklas och trivs på vägen. 
    Potträning är dessutom bra för barnet - det stärker barnets självförtroende och tillit till sin egna förmåga. Genom att potträna hjälper du ditt barn att växa och bli mer självständigt i livet.
    Någon nämnde att barnets förmåga att bli blöjfri först kräver fysisk mognad, men detta är felaktigt. Svensk forskning visar att barnet är fysiskt moget redan från födseln och att signalbanorna från urinblåsan till hjärnan finns utvecklad redan hos spädbarn. En annan vanlig uppfattning är också att barnet måste ha blåskontroll innan det är någon idé att potträna. Men blåskontroll är faktiskt något som man tränar upp! Genom att potträna på daglig basis tränas musklerna i att öppna och återsluta urinvägarna. Jag beskriver mer om detta i en artikel här 
    Idag blir barn blöjfria 2 år senare i snitt än på 70-talet. 2015 var snittåldern 4 år, på 70-talet 2 år. Att barn har blöja tills de är 3-4 år gamla i snitt är alltså inte ovanligt men det är onödigt sent. Många väntar på att barnet själv ska ta initiativet, men eftersom blöjorna är så pass effektiva att barnet inte känner sig blött och kladdigt så har barnet ingen egen drivkraft i detta. Många föräldrar väntar i flera år och måste sen ta tag i saken själva ändå. 
    Man hör ofta att man ska vänta tills barnet är ?redo?, men det finns ingen enighet idag om vad redo innebär eller när det sker, detta har man forskat kring sedan 60-talet och inte kommit på än.

    Mitt tips är att inte vänta tills barnet befinner sig mitt i trotsåldern, det gör bara saken svårare. När barnet är mellan 18-24 månader är det mer samarbetsvilligt och då går det ofta både snabbt och smidigt att potträna.
Svar på tråden Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod