• Fröken W

Bädda barnvagn?

Hej!

Jag väntar mitt första barn i september. Jag har haft semester i två veckor och det är väl egentligt först nu, under ledigheten, som det verkligen sjunkit in att det faktiskt kommer en bebis om några månader. Jag har med hjälp av bloggar, appar och böcker försökt göra en checklista över vad vi behöver ordna med innan bebisen kommer. Vi köpte barnvagn i fredags så det känns skönt att det är klart...men något som jag funderat på är om man bäddar barnvagnen? Med vad isf? Täcke, filt, kudde, lakan? Känner mig lite lost...någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Bädda barnvagn?
  • Fru Ve

Vi har också haft fårskinn och en fleecefilt bara (tunnare filt sommartid). Detta med kudde har jag aldrig hakat på. Man kan ändra läget lite på bebis istället. Med fårskinn blir det mjukt under huvudet även utan kudde.

• Ellonbellon
    Fröken W skrev 2016-07-04 11:23:53 följande:
    Tack!

Vad är hälsofilt?

Hade ni alltså locket på under sommaren också? Blev det inte varmt?
    Hälsofilt är en ganska tunn filt med "hål" i. Kallas väl gallerfilt också.

Vi har förresten fårskinn i nu också :).
    Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • NollÅtta

Vi hade plastad frotté över madrassen, sen lakan och babyfilt av fleece. Kudde av märket Rätt Start. Hade locket på ibland, beroende på temp ute. Våra kom i början av aug. Sen kunde man använda fler filtar om det behövdes. På vintern hade vi en varm åkpåse.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Ellonbellon

Vi hade locket på då det blåste en del när han föddes. Minns inte om vi alltid hade det, men hösten kom snabbt och då hade vi det alltid på i alla fall.

Jag vet att man undrar mycket men sen när bebis kommer är det precis så som alla säger: Bebisar är olika och du kommer att lära känna din bebis och lära dig vad som funkar för denne och er :). Jättejobbigt råd när man vill ha tips men det är verkligen så. Jag var tvungen att "kasta" så många råd för det passade helt enkelt inte oss. Det kommer gå bra oavsett! Känn efter i nacken på bebis (det gjorde jag OFTA när han var nyfödd, var så orolig att han skulle dö om han blev för varm) om du känner dig osäker. Men han lever fortfarande och blir 1 på torsdag :).

Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Satelliten
    Fröken W skrev 2016-07-04 10:53:19 följande:
    Tror dock att det kanske är lite mer överskådligt och lättläst om jag kan skicka som en bifogad fil. Skicka din mailadress i PM, om du inte vill skriva den direkt här, så skickar jag om nån timme.
    Vad du är snäll! Jag kunde inte skicka PM till dig, det står att din presentation är privat - kan du prova om det går skicka pm till mig så kan jag svara med mi mailadress kanske?
  • NollÅtta
    Ellonbellon skrev 2016-07-05 12:32:25 följande:

Känn efter i nacken på bebis (det gjorde jag OFTA när han var nyfödd, var så orolig att han skulle dö om han blev för varm) om du känner dig osäker. Men han lever fortfarande och blir 1 på torsdag :).

Ja det brukade vi också göra! Kände i nacken och på bröstet
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Fröken W
    Satelliten skrev 2016-07-05 12:53:42 följande:

Vad du är snäll! Jag kunde inte skicka PM till dig, det står att din presentation är privat - kan du prova om det går skicka pm till mig så kan jag svara med mi mailadress kanske?

Konstigt! Står samma när jag försöker gå in på din profil. Vill du skriva din mail här eller står du ut med att checklistan blir lite rörig?
  • EllasEllis

Undvik fleecefilt! Fleecefilt andas inte och barnet riskerar att bli för varmt fick vi lära oss på BB :)

• Iowhannah

Jag fick barn i oktober och vi körde på fårfäll, babynest och filt(ar). På vintern och förvåren hade vi även en nalleoverall på bebisen och när det blev så där riktigt kallt (nedåt -20 grader) så fick han ha en tjockare åkpåse istället. Locket var i princip alltid på.

Min son är ganska varm av sig och har klarat dig bra med färre lager än jämngamla kamrater, man får helt enkelt lära känna sitt barn för att veta hur man ska göra.

• Fröken W
    Fröken W skrev 2016-07-05 16:25:14 följande:

Konstigt! Står samma när jag försöker gå in på din profil. Vill du skriva din mail här eller står du ut med att checklistan blir lite rörig?

Jag provar lägga in listan här så får vi se hur rörig den blir...
Svar på tråden Bädda barnvagn?