Fröken W skrev 2016-07-06 14:11:04 följande:
Här är inköpslistan för er som var intresserade. Det är bara saker till bebisen...vet inte riktigt vad jag själv kan behöva. Om man ser att något saknas eller verkar överflödigt så får man gärna hojta till!
Barnvagn
- lakan
- filtar
- regnskydd
- skötväska
- åkpåse
Babyskydd (bilbarnstol)
Spjälsäng/vagga
- madrass
- lakan, påslakan, örngott (bra som dregelskydd, och till kudde när bebis blivit större)
- spjälskydd
- filt/täcke
Skötbord
- blöjor
- tvättlappar
- babyolja
- salva mod röd rumpa
- febertermometer
- nagelsax
- nässug
- mild tvål
- badhandduk
(- bomullspinnar baby för navelvård)
( - blöjhink)
Kläder strl 50-56
- body 5-10 st
- bomullsmössa
- pyjamas 3-8 st
- byxor 3-5 st
- strumpor 3 par
- tjocktröja 2 st
- filtar
( - ytterkläder köper jag nog i efterhand)
Bra att ha
- babynest
- bärsele
- badbalja/"badkarsstol"
- nappar när amningen kommit igång
Tycker framförallt att det är svårt med mängden kläder...vi har inte tillgång till egen tvättmaskin utan får använda oss av den gemensamma tvättstugan. Sen vet man ju inte heller om man kommer få massa kläder av andra.
Så om någon har åsikter/tankar kring det så får ni gärna säga till!
Om man vill kan man beställa hem babypaketen på apoteken, Libero (Ica Maxi) och Babyproffsen eller liknande och få en hel del gratis som nappar, provblöja, någon salva, våtservetter och bomullspinnar. Med vissa får man viss reklam efteråt. Om jag hade vetat det hade vi inte ens behövt köpa någon napp till vår nappvägrare ...
Vad gäller kläder kan du räkna med att få mest i storlek 56 och 62. Vi fick mest i 56. Får du en kräkas kan det gå åt minst ett ombyte om dagen, medan andra kan ha samma kläder i 2-3 dagar ...
Mild tvål används som regel inte utan man tar oljan istället. Däremot är det smart med lite haklappar för kräks och senare dregel när tänderna kommer. Extra handdukar att torka kräks med är också smart. Vill man kan man ju klippa till/använda gamla annars är IKEA´s 10-pack för 29 kr smarta. Med tredje fick jag rejäl duschstril så då behövdes tjockare, men innan dess hade jag dem beredda överallt.
För egen del kan det vara smart att bädda med plastad frotté i sängen sista tiden. Varmt, men skyddar sängen om vattnet skulle gå på fel ställe.