• Fröken W

Bädda barnvagn?

Hej!

Jag väntar mitt första barn i september. Jag har haft semester i två veckor och det är väl egentligt först nu, under ledigheten, som det verkligen sjunkit in att det faktiskt kommer en bebis om några månader. Jag har med hjälp av bloggar, appar och böcker försökt göra en checklista över vad vi behöver ordna med innan bebisen kommer. Vi köpte barnvagn i fredags så det känns skönt att det är klart...men något som jag funderat på är om man bäddar barnvagnen? Med vad isf? Täcke, filt, kudde, lakan? Känner mig lite lost...någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Bädda barnvagn?
  • Fröken W

Här är inköpslistan för er som var intresserade. Det är bara saker till bebisen...vet inte riktigt vad jag själv kan behöva. Om man ser att något saknas eller verkar överflödigt så får man gärna hojta till!

Barnvagn

- lakan

- filtar

- regnskydd

- skötväska

- åkpåse

Babyskydd (bilbarnstol)

Spjälsäng/vagga

- madrass

- lakan, påslakan, örngott (bra som dregelskydd, och till kudde när bebis blivit större)

- spjälskydd

- filt/täcke

Skötbord

- blöjor

- tvättlappar

- babyolja

- salva mod röd rumpa

- febertermometer

- nagelsax

- nässug

- mild tvål

- badhandduk

(- bomullspinnar baby för navelvård)

( - blöjhink)

Kläder strl 50-56

- body 5-10 st

- bomullsmössa

- pyjamas 3-8 st

- byxor 3-5 st

- strumpor 3 par

- tjocktröja 2 st

- filtar

( - ytterkläder köper jag nog i efterhand)

Bra att ha

- babynest

- bärsele

- badbalja/"badkarsstol"

- nappar när amningen kommit igång

Tycker framförallt att det är svårt med mängden kläder...vi har inte tillgång till egen tvättmaskin utan får använda oss av den gemensamma tvättstugan. Sen vet man ju inte heller om man kommer få massa kläder av andra.

Så om någon har åsikter/tankar kring det så får ni gärna säga till!

• Fröken W
    Satelliten skrev 2016-07-06 14:16:47 följande:

Fantastiskt Fröken W, vad du är snäll som delar med dig!

Så lite så.

Det jag också haft på checklistan, som inte har med inköp att göra, är att anmäla och ansöka om föräldrapenning samt att anmäla föräldraledighet till jobbet. Skönt att ha det klart känner jag.
  • mammalovis
    Fröken W skrev 2016-07-06 14:11:04 följande:
    Här är inköpslistan för er som var intresserade. Det är bara saker till bebisen...vet inte riktigt vad jag själv kan behöva. Om man ser att något saknas eller verkar överflödigt så får man gärna hojta till!

Barnvagn
    - lakan
    - filtar
    - regnskydd
    - skötväska
    - åkpåse

Babyskydd (bilbarnstol)

Spjälsäng/vagga
    - madrass
    - lakan, påslakan, örngott (bra som dregelskydd, och till kudde när bebis blivit större)
    - spjälskydd
    - filt/täcke

Skötbord
    - blöjor
    - tvättlappar
    - babyolja
    - salva mod röd rumpa
    - febertermometer
    - nagelsax
    - nässug
    - mild tvål
    - badhandduk
    (- bomullspinnar baby för navelvård)
    ( - blöjhink)

Kläder strl 50-56
    - body 5-10 st
    - bomullsmössa
    - pyjamas 3-8 st
    - byxor 3-5 st
    - strumpor 3 par
    - tjocktröja 2 st
    - filtar
    ( - ytterkläder köper jag nog i efterhand)

Bra att ha
    - babynest
    - bärsele
    - badbalja/"badkarsstol"
    - nappar när amningen kommit igång

Tycker framförallt att det är svårt med mängden kläder...vi har inte tillgång till egen tvättmaskin utan får använda oss av den gemensamma tvättstugan. Sen vet man ju inte heller om man kommer få massa kläder av andra.
    Så om någon har åsikter/tankar kring det så får ni gärna säga till!
    Om man vill kan man beställa hem babypaketen på apoteken, Libero (Ica Maxi) och Babyproffsen eller liknande och få en hel del gratis som nappar, provblöja, någon salva, våtservetter och bomullspinnar. Med vissa får man viss reklam efteråt. Om jag hade vetat det hade vi inte ens behövt köpa någon napp till vår nappvägrare ...

Vad gäller kläder kan du räkna med att få mest i storlek 56 och 62. Vi fick mest i 56. Får du en kräkas kan det gå åt minst ett ombyte om dagen, medan andra kan ha samma kläder i 2-3 dagar ...

Mild tvål används som regel inte utan man tar oljan istället. Däremot är det smart med lite haklappar för kräks och senare dregel när tänderna kommer. Extra handdukar att torka kräks med är också smart. Vill man kan man ju klippa till/använda gamla annars är IKEA´s 10-pack för 29 kr smarta. Med tredje fick jag rejäl duschstril så då behövdes tjockare, men innan dess hade jag dem beredda överallt.

För egen del kan det vara smart att bädda med plastad frotté i sängen sista tiden. Varmt, men skyddar sängen om vattnet skulle gå på fel ställe.
  • Fröken W
    mammalovis skrev 2016-07-06 15:11:30 följande:

Om man vill kan man beställa hem babypaketen på apoteken, Libero (Ica Maxi) och Babyproffsen eller liknande och få en hel del gratis som nappar, provblöja, någon salva, våtservetter och bomullspinnar. Med vissa får man viss reklam efteråt. Om jag hade vetat det hade vi inte ens behövt köpa någon napp till vår nappvägrare ...

Vad gäller kläder kan du räkna med att få mest i storlek 56 och 62. Vi fick mest i 56. Får du en kräkas kan det gå åt minst ett ombyte om dagen, medan andra kan ha samma kläder i 2-3 dagar ...

Mild tvål används som regel inte utan man tar oljan istället. Däremot är det smart med lite haklappar för kräks och senare dregel när tänderna kommer. Extra handdukar att torka kräks med är också smart. Vill man kan man ju klippa till/använda gamla annars är IKEA´s 10-pack för 29 kr smarta. Med tredje fick jag rejäl duschstril så då behövdes tjockare, men innan dess hade jag dem beredda överallt.

För egen del kan det vara smart att bädda med plastad frotté i sängen sista tiden. Varmt, men skyddar sängen om vattnet skulle gå på fel ställe.

Tack för bra tips! Tvättar man alltså barnet med vatten och olja?
  • Ellonbellon

Vi började använda tvål kanske vid 6 månader, men man kan köra olja och vatten längre än så. Det behövs inget annat. Olivolja går fint, eller babyolja om man vill. Olja är bra också för dig själv och tvättar huden bra. Vi använde det också när vi bytte blöja och han hade aldrig ett utslag.

Två saker man inte behöver men som jag är glad att vi hade var babynest och en bed side crib. Han lärde sig sova i egen säng men fanns ändå bredvid. :) Babynestet var framför allt bra när vi åkte tåg, då kunde han ligga i det på bordet :) Men han hade det hemma heeeela tiden också, och han trivdes med det.

Vi fick en liten bebis och han hade str 50 i 1.5 månader ungefär. Men vi köpte bara till efteråt, han var ingen kräkis så han hade samma kläder flera dagar i rad. Blir ju inte så skitiga dom små liven :)

Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Fröken W
    Ellonbellon skrev 2016-07-07 10:47:06 följande:

Vi började använda tvål kanske vid 6 månader, men man kan köra olja och vatten längre än så. Det behövs inget annat. Olivolja går fint, eller babyolja om man vill. Olja är bra också för dig själv och tvättar huden bra. Vi använde det också när vi bytte blöja och han hade aldrig ett utslag.

Två saker man inte behöver men som jag är glad att vi hade var babynest och en bed side crib. Han lärde sig sova i egen säng men fanns ändå bredvid. :) Babynestet var framför allt bra när vi åkte tåg, då kunde han ligga i det på bordet :) Men han hade det hemma heeeela tiden också, och han trivdes med det.

Vi fick en liten bebis och han hade str 50 i 1.5 månader ungefär. Men vi köpte bara till efteråt, han var ingen kräkis så han hade samma kläder flera dagar i rad. Blir ju inte så skitiga dom små liven :)

Tack för tips. Babynest har jag också tänkt att det är bra men inget måste, därav hamnade det under just "Bra att ha" i min lista.

Bedside crib verkar väldigt bra men jag är tveksam till om vi kommer ha det...vi har fått en spjälsäng av släktingar så det blir nog att använda den. Men av ren nyfikenhet, hur länge kunde han sova i bedside cribet?
  • Ellonbellon

Han kunde nog sova där till omkring 6 månader. Vi var bortresta 5-6 månader, men före det sov han i alla fall där. Rådet är att inte ha dem i denna efter att de kan sätta sig upp själva.

• Ellonbellon

Vi har också en vanlig spjälsäng men jag tror inte jag hade pallat ta upp och lägga ner så många gånger per natt (eftersom jag ammade), då hade han nog blivit kvar i sängen, och det var något jag verkligen inte ville.

Nu blev han det ändå på grund av vår resa och nu sover han inte bra i sin säng alls. Inte skönt för ryggen och trångt om plats, så det tänker jag undvika till varje pris med nästa.

• ninalinnea81

Jag skulle vilja tipsa om att flytta upp bärsjal eller en ergonomisk bärsele (där barnet sitter med benen som ett M och med ryggen i C kurvan t.ex. Manduca) till din lista med saker du ska skaffa.

Nya bärselar är ganska dyra men det finns gott om begagnade på köp och sälj för just ergonomiskt bärande, finns på Facebook.

När det gäller trikåsjal som är det vanligaste att börja med finns det för 2-300 kr begagnade. Det är inte så komplicerat att knyta sjal som det verkar som när man står där med en nyfödd och 5 meter tyg ;) det finns många bra instruktionsfilmer på Youtube och i gruppen på Facebook. Sök på Bärsjalar! Det anordnas även en hel del träffar runt om i landet genom lokala Bär - grupper på Facebook då man träffas i t.ex. parker och på bibliotek.

sjalbarn.se finns mycket matnyttigt om du är intresserad.

Du kommer få användning av bärdon när du ska tvätta eftersom du måste gå hemifrån och bära tvätten mm. I hemmet när du ska städa eller bara äta en macka!

Om ert barn har kolik eller bara är orolig och vill vara nära kommer bärdonet vara guld värt,, talar av egen erfarenhet!

Vi har vagn men andra barnet har ratat den! Nu vid ett års ålder tar vi knappt aldrig med den utan bär på ryggen, man kommer fram överallt och mycket blir smidigare.

På vårt BB (SÄS) fick vi 2011 låna trikåsjal och nu har jag sett flera artiklar om BB avdelningar som tar bort "plastbaljorna" för att främja bärandet.

Lycka till med allt! Så spännande att planera för ett barn :)

• Ellonbellon

Min son avskydde bärsjal och sele, han tyckte det blev för varmt och för nära. Men det är ju så olika från barn till barn, tror man får gå lite på känn och vad man själv känner är rätt. Han är en riktig vagnunge :D

Men har kvar sjalen, kanske nästa unge gillar den bättre :)

• Satelliten
    Ellonbellon skrev 2016-07-07 11:51:42 följande:

Han kunde nog sova där till omkring 6 månader. Vi var bortresta 5-6 månader, men före det sov han i alla fall där. Rådet är att inte ha dem i denna efter att de kan sätta sig upp själva.

Bra tips! Jag har hela tiden tänkt att det är bedside crib som jag skulle vilja ha, för att få närheten utan att bebis sover i sängen, men man kanske borde ha både och?

Jag blir nyfiken på er resa, reste ni omkring eller bodde ni på något annat ställe?
    Vissa tar ju en del av föräldraledigheten på något skönt ställe utomlands, det tycker jag alltid har verkat härligt.
  • Fröken W
    ninalinnea81 skrev 2016-07-07 12:12:24 följande:

Jag skulle vilja tipsa om att flytta upp bärsjal eller en ergonomisk bärsele (där barnet sitter med benen som ett M och med ryggen i C kurvan t.ex. Manduca) till din lista med saker du ska skaffa.

Nya bärselar är ganska dyra men det finns gott om begagnade på köp och sälj för just ergonomiskt bärande, finns på Facebook.

När det gäller trikåsjal som är det vanligaste att börja med finns det för 2-300 kr begagnade. Det är inte så komplicerat att knyta sjal som det verkar som när man står där med en nyfödd och 5 meter tyg ;) det finns många bra instruktionsfilmer på Youtube och i gruppen på Facebook. Sök på Bärsjalar! Det anordnas även en hel del träffar runt om i landet genom lokala Bär - grupper på Facebook då man träffas i t.ex. parker och på bibliotek.

sjalbarn.se finns mycket matnyttigt om du är intresserad.

Du kommer få användning av bärdon när du ska tvätta eftersom du måste gå hemifrån och bära tvätten mm. I hemmet när du ska städa eller bara äta en macka!

Om ert barn har kolik eller bara är orolig och vill vara nära kommer bärdonet vara guld värt,, talar av egen erfarenhet!

Vi har vagn men andra barnet har ratat den! Nu vid ett års ålder tar vi knappt aldrig med den utan bär på ryggen, man kommer fram överallt och mycket blir smidigare.

På vårt BB (SÄS) fick vi 2011 låna trikåsjal och nu har jag sett flera artiklar om BB avdelningar som tar bort "plastbaljorna" för att främja bärandet.

Lycka till med allt! Så spännande att planera för ett barn :)

Tack för bra tips! Har också tänkt att det är bra att ha något att bära barnet i för jag har ju hört av kompisar att de haft svårt att kunna göra något för barnet vill bli buret hela tiden. Får fundera vidare på om det är något vi bör skaffa innan bebis är född. Visst finns det bärselar som man kan ha nyfödda i?
  • Ellonbellon
    Satelliten skrev 2016-07-07 12:42:25 följande:
    Bra tips! Jag har hela tiden tänkt att det är bedside crib som jag skulle vilja ha, för att få närheten utan att bebis sover i sängen, men man kanske borde ha både och?

Jag blir nyfiken på er resa, reste ni omkring eller bodde ni på något annat ställe?
    Vissa tar ju en del av föräldraledigheten på något skönt ställe utomlands, det tycker jag alltid har verkat härligt.
    Vi använde bara vår bedside crib i början, men vi köpte båda före han kom. Men man kan ju vänta om man känner att man vill sprida utgifterna lite.

Haha, nu lät det nog mer fancy än vad det var. Vi bor i Norge och vi reser mycket hem till Sverige, och när julen kom var vi i Sverige i princip hela december :D
  • Ellonbellon

Men jag kan lägga till att jag aldrig hade pallat att resa utomlands med min son. Men alla barn är olika, han sov till exempel jättedåligt fram till han blev 11 månader, så jag var aldrig i form. Några barn går det ju mycket enklare med :)

Svar på tråden Bädda barnvagn?