Så du har alltså på en gång rensat ut allt ur matförrådet och börjat om?
Jag har varit med om en brand, så jag vet vad det innebär. Jag har även separerat två gånger, varav en med litet barn.
Säg att du har 10-15 kryddburkar, bara där har du över 150 spänn. På det alla basgrejer som mjöl, buljonger, salt, socker, redning, soja, ketchup, senap, tomatpuré, konserver mm. I snitt kostar varje vara 15 spänn. I vår familj hade vi snabbt kommit över 1000 kr, utan att ens ha köpt dagligvaror som mjölk, yoghurt, smör, bröd, kött, frysvaror mm. Dessa är dessutom neutrala. Jag skulle ju inte ta sambons senap som jag inte ens gillar ...
Varför vill DU ha saker som påminner om exet? Du är ju lika gniden som vill behålla ALLT själv, eller har du betalat ALLT under er gemensamma tid ihop?
Sedan är väl inte lampor det man prioriterar först att köpa nytt, utan någon taklampa och annan lampa är smidigt att ha, bara för att kunna se var man går. En lampa man vill ha kan man ju leta upp senare.
Att ni inte klarade av att diskutera en uppdelning överhuvudtaget är väl en annan femma.
Första separationen efter en brand var svårast då en t ex hade soffa och fåtöljer in i boet, men vi sedan fick köpa nytt. Det exet ville dela allt på hälften, typ en likadan stol var, två av en annan sort o s v. Med hjälp av hans mamma fick jag honom att förstå att det var bättre att vi sa VAD vi ville ha och såg till att det blev likvärdigt ekonomiskt, båda behövde ju ändå köpa lite nya grejer. Han fick behålla sängstommen, men min bottenmadrass fick han inte, den behövde jag ha att sova på. I nästa relation hade vi inte hunnit köpa så mycket nytt ihop, så jag kunde samla ihop mitt. I första relationen flyttade vi båda ut ur lägenheten, i det andra fallet flyttade jag och dottern ut ur hans hus.