• Anonym (Frågande)

Vad tog exet med sig?

När ni separerade, och du själv bodde kvar, vad tog då exet med sig när h*n flyttade?

Vad tänker ni är normalt att ta med sig?

Tömma kylskåpet? För att h*n också köpt mat? Är det bara jag som aldrig skulle få för mig att ta med mig mat?

Har mycket tankar kring exet och att h*n har agerat helt jätte konstigt sedan uppbrottet mellan oss. Tänker mycket på detta och vet inte var jag ska vända mig. Det är så lätt att tänka "NU släpper jag detta" men inte lika lätt att göra. 

Känns som personen i fråga är/ blivit sjuk för en frisk person skulle inte agera som den här människan gör tänker jag, men jag vet inte.. 

• Svar på tråden Vad tog exet med sig?
  • Anonym (Delade)
    Anonym (Frågande) skrev 2016-07-12 16:52:32 följande:

Är det bara jag som tycker det är fånigt att man tar med sig mat? Givetvis hälften av vildsvinsköttet? Varför skulle han givetvis ta det?

Flyttar man så vill man väl ha nya saker som inte påminner om exet? Förstår givetvis bilar, kanske tv osv. Men mat? Och sådana saker, typ lampor? Det kostar ju inte så mycket att köpa ny mat lixom som man ändå gör ibland.

Jag tänker nog att jag inte vet var jag ska vända mig med alla mina tankar, och då menar jag inte just detta med vem som tar vad utan alla tankar. Kan knappt slita tänka på exet, ledsen för att familjen är trasig osv... Jag går och pratar med en men den personen säger mest "äh nu har det gått flera månader så nu får du skippa dessa tankar och fokusera på annat". Jo jag försöker. Tro mig. 

Varför skulle hen inte ta med sig mat? Vet du vad det kostar att fylla upp skafferi och städskåp med allt nytt, en halv förmögenhet.

Och har man gemensamt köpt 30 kg vildsvinskött så är det väl självklart att man delar det på hälften vid en separation.

Varför tycker du att just du ska ha precis allt av maten bara för att det råkar vara du som bor kvar i er gemensamma bostad? Hade du lämnat allt om det hade varit du som flyttat? Och varför vill inte du ha nya saker som inte påminner om exet?
  • lövet2
    Anonym (Frågande) skrev 2016-07-12 17:04:41 följande:
    Varför har han det kvar? Har ni kontakt?
    Att du inte bara slänger ut det?
    Varför prylarna är kvar vet jag inte. Han tycker visst han har rätt att förvara sina saker här, eftersom han fortfarande äger halva huset och inte rymmer sina saker i den lilla lägenhet där han bor. Det är dessutom 7 r o k i huset och massor av saker det rör sig om. Inte bara att slänga ut. Hittills har det blivit runt 10 resor till soptippen, och med 4 mil enkel väg, så blir det en historia för sig.
  • Anonym (emil)

Viltkött hade jag nog garanterat tagit :D Irländskt nötfärs kanske inte. Men vilt är liksom inte ens att snacka om :p

• Anonym (*))

Är det bara jag som tycker det är fånigt att man tar med sig mat? Givetvis hälften av vildsvinsköttet? Varför skulle han givetvis ta det?

Flyttar man så vill man väl ha nya saker som inte påminner om exet? Förstår givetvis bilar, kanske tv osv. Men mat? Och sådana saker, typ lampor? Det kostar ju inte så mycket att köpa ny mat lixom som man ändå gör ibland.

Jag tänker nog att jag inte vet var jag ska vända mig med alla mina tankar, och då menar jag inte just detta med vem som tar vad utan alla tankar. Kan knappt slita tänka på exet, ledsen för att familjen är trasig osv... Jag går och pratar med en men den personen säger mest "äh nu har det gått flera månader så nu får du skippa dessa tankar och fokusera på annat". Jo jag försöker. Tro mig. 

Det ända du ältar om är vem som tog vad, så visst är det det som du grubblar på. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Frågande) skrev 2016-07-12 17:19:33 följande:

Tänker också så!

Men alltså när jag tänker på exet så kommer det upp såhär sjuka saker som "Varför tog han det? Hur tänkte han där?"  Alltså jag hade ju aldrig tagit med mig mat... eller kryddor... varför skulle jag vilja ha någons gamla kryddor? Känns ju jättemärkligt?

Likadant saker jag fått i present av personen tog den med sig.... känns också konstigt.. jag hade ju fått det...

Mh, eller hur!

Det sista där fattar jag absolut inte. Eller jo, då är man väl verkligen pisst om man tar med sig sånt man gett i present.. Småsint bitter och girig ... Men ja. Skit i det. Det är ju slut för en anledning och jag hoppas att du kommer segrande ur detta på egna ben!
  • sina

Varför är det konstigt att ta med mat? Vi hade köpt kryddorna tillsammans, vi gillar båda att laga mat. Vissa kryddor och kryddblandningar hade vi köpt på resor och gick inte att ersätta, varför skulle jag lämna allt det? Och varför skulle bara jag ha kostnaden för att ersätta en hel kryss tala? Klart att jag inte tog halva mjölkslatten i kylen eller halva ketchupen, men om det var tio burkar krossade tomater i skafferiet tog jag hälften, ja. Senapen och sylten jag hade gjort tog jag med, hälften av vinflaskorna och så vidare. Skulle det vara fånigt eller snålt? Det handlade om tusenlappar som jag fick med mig i mat och dryck.

• sina

Och för mig var det självklart att ta med lampor. Inte någon Ikealampa som vi köpte i hast för att vi behövde, men de flesta av våra lampor var köpta på loppis med kärlek och omtanke. Badlakan och sängkläder var lika mycket mina, klart jag tog hälften.

• mammalovis

Så du har alltså på en gång rensat ut allt ur matförrådet och börjat om? 

Jag har varit med om en brand, så jag vet vad det innebär. Jag har även separerat två gånger, varav en med litet barn. 

Säg att du har 10-15 kryddburkar, bara där har du över 150 spänn. På det alla basgrejer som mjöl, buljonger, salt, socker, redning, soja, ketchup, senap, tomatpuré, konserver mm. I snitt kostar varje vara 15 spänn. I vår familj hade vi snabbt kommit över 1000 kr, utan att ens ha köpt dagligvaror som mjölk, yoghurt, smör, bröd, kött, frysvaror mm. Dessa är dessutom neutrala. Jag skulle ju inte ta sambons senap som jag inte ens gillar ...

Varför vill DU ha saker som påminner om exet? Du är ju lika gniden som vill behålla ALLT själv, eller har du betalat ALLT under er gemensamma tid ihop?

Sedan är väl inte lampor det man prioriterar först att köpa nytt, utan någon taklampa och annan lampa är smidigt att ha, bara för att kunna se var man går. En lampa man vill ha kan man ju leta upp senare.

Att ni inte klarade av att diskutera en uppdelning överhuvudtaget är väl en annan femma. 

Första separationen efter en brand var svårast då en t ex hade soffa och fåtöljer in i boet, men vi sedan fick köpa nytt. Det exet ville dela allt på hälften, typ en likadan stol var, två av en annan sort o s v. Med hjälp av hans mamma fick jag honom att förstå att det var bättre att vi sa VAD vi ville ha och såg till att det blev likvärdigt ekonomiskt, båda behövde ju ändå köpa lite nya grejer. Han fick behålla sängstommen, men min bottenmadrass fick han inte, den behövde jag ha att sova på. I nästa relation hade vi inte hunnit köpa så mycket nytt ihop, så jag kunde samla ihop mitt. I första relationen flyttade vi båda ut ur lägenheten, i det andra fallet flyttade jag och dottern ut ur hans hus.

• Anonym (H)

Ju mindre man äger destu friare är man. Ni är sjukt uppslukade av det materiella.. Räkna vad kryddbäddarna osv är värt i KRONOR..

Men ja. Det skulle va en dåre som försatte skriva här för det är nog som att prata med en vägg till folk som ni.

• Påven Johanna
    Anonym (H) skrev 2016-07-13 16:31:19 följande:

Ju mindre man äger destu friare är man. Ni är sjukt uppslukade av det materiella.. Räkna vad kryddbäddarna osv är värt i KRONOR..

Men ja. Det skulle va en dåre som försatte skriva här för det är nog som att prata med en vägg till folk som ni.

Då var det väl bra för ts att hens ex tog med sig så mycket som hen gjorde. Mindre för ts på det sättet, och enligt dig är ts därmed desto friare.
  • Anonym (Men?)
    Tänker också så!

Men alltså när jag tänker på exet så kommer det upp såhär sjuka saker som "Varför tog han det? Hur tänkte han där?"  Alltså jag hade ju aldrig tagit med mig mat... eller kryddor... varför skulle jag vilja ha någons gamla kryddor? Känns ju jättemärkligt?

Likadant saker jag fått i present av personen tog den med sig.... känns också konstigt.. jag hade ju fått det...
    Någons gamla kryddor? Det var väl ändå hans kryddor också? Och var dom gamla? Då borde ni slängt dom istället då?

Vi delade upp allt, han tog soffa, tv bänk, tv bord och tv tex, jag tog köksmöbler och säng, sängbord, några byråer m.m. Lampor m.m dela vi såklart upp, det är ju hans prylar också. Hade tyckt det va konstigt om jag behåll allt. Och vadå gå vidare? Du då? Bodde inte du kvar med alla saker? Ska du slänga dom och gå vidare också?
  • Anonym (mellis)

mitt ex bodde hos mig och efter separationen kom han till mig och tog allt vad han kunde, för han tog hemifrån en massa små saker.. och sen glömde han vad exakt det var och försökte till och med att ta MINA egna saker, sen ville han ta med sig en växt som jag fick av honom på födelsedag, och efter att jag protesterade så bröt han växten bara...
    Tog till och med en flaska vin som han tagit till mig när jag hade födelsedagsfest, och som blivit kvar..

sen hade han tillgång till min lägenhet när jag ar bortrest, kom tillbaka och upptäckte att han tog 4-5 st mina teskedar, jag blev förbannad och frågade vart de tog vägen, då sa han att han tog bara hans egna, vilket var bullshit då han hade aldrig hans egna hemma hos mig, sen fick jag 2 st tillbaka av honom..
    helt galet.

• Anonym (Erfaren)

Skilsmässa 1, jag hade köpt allt. Rubbet. Vi delade 50/50. Vi har gemensamt barn så jag kunde inte bara låta honom bo i en tom lägenhet. Vi var gifta så kort tid så jag hade inte varit tvungen att ge honom hälften. Han var min bästa vän även efter skilsmässan. Metan... minns inte.

Separation 2, han tog med sig det han bidragit med. Maten rörde han inte.

Skilsmässa 3, han tog ingenting utöver sina personliga tillhörigheter. Däremot lämnade han allt skrot i källaren för mig att ta reda på inför husförsäljningen. Men det var det värt för jag hade ett komplett hem när jag flyttade till min lägenhet.

• Dixie

mat är väl inte precis något som måninner en om ens ex.... men samtidigt är det ju inte billigt att fylla upp ett skafferi och viltkött är inte billigt, så jag ser inte det som särskilt konstigt att han tog med sig detta..... frågan är väl snarare varför du flera månader senare fortfarande tänker på det, låter som om du har svårt att släppa saker....
    Tänker också så!

men det är exakt det du ville ha - du ville ha kvar alla de gamla kryddorna....
Svar på tråden Vad tog exet med sig?