Inlägg från: SockerDocka |Visa alla inlägg
  • SockerDocka

    Orolig!! Lårbenet för kort i förhållande illa till huvudmått

    Var på tillväxtkontroll i v 32 nu i måndags.

    Vi väntar en son, och RUL och VUL tidigare i v 8 och v 21 har sett jätte fina ut! Allt har varit "perfekt" , storleken på honom har varit exakt efter beräknat, och de har alltid sagt att han mår bra!

    Nu på tillväxten sa kvinnan att allt ser jätte fint ut, dock ville hon kolla med läkaren ang hans lårben som var korta i förhållande till huvud mått och det slog på ett par veckor. Inget att oroa sig för, utan ville bara ta upp med läkaren, jag såg på krysset i kurvan att han ligger strax över medel.

    Hon berättar att om läkaren ville kolla på lårbenet så skulle hon höra av sig.. jodå, 2 dagar senare ringer hon och säger att de bokat in en tid till läkaren som ville kolla, åter igen inget att oroa sig över, men det måste göras då lårbenet är ett par veckor för kort, och andra mått var ju normala. Har fått en tid den 26 juli, och detta är det ända jag tänker på då jag är jätte rädd nu för kromosomfel eller liknande. Borde det inte ha synts på RUL tidigare om de varit nått avvikande? Snälla om ni har erfarenhet av detta eller känner någon som har,skriv gärna och berätta vad ni tror.. får inte en lugn stund här!! :(

  • Svar på tråden Orolig!! Lårbenet för kort i förhållande illa till huvudmått
  • SockerDocka

    Vi är ju inte direkt super långa någon av oss, men hon fick det att låta så hemskt, känns skönt att höra att din kollega hade samma, och allt var bra! Man blir ju jätte orolig!!

  • SockerDocka

    Tack för ett lugnande svar, hon pratade om att lårbenen var över 4 veckor minus i genmförelse med huvudmått blev jätte orolig. Fick du träffa en läkare som tittade? I vilken v var du när de berättade för er?

  • SockerDocka

    Ja,det var samma här, nej förstår inte varför de gör så stor grej av det. Allt har sett bra ut innan, och ser fortfarande bra ut, utom då lårbenen. Vi alla är olika och varken jag eller pappan har modell långa ben. Tack för lugnande besked! :) Kanske man kan pusta ut tills de e dax för läkarbesöket.

  • SockerDocka

    var hos läkaren idag.. jag är i v 34+3 idag.

    Lårbenen är fortfarande korta enl. läkaren, han sa att allt annat ser jätte fint ut. Men nu vill han göra ett fostervattensprov, för att utesluta kromosomfel, han sa att de kan vi ju göra nu eftersom att jag gått så långt i graviditeten och risken fanns ju för vattenavgång vid fostervattensprov. Han ville även kolla mig och min man, (blodprov).

    Jag frågade rakt ut vad det i VÄRSTA fall kan vara, han sa att i absolut värsta fall e det en skelettsjukdom, vilket innebär att han blir kortväxt, dock inte dvärg sa han. Men i bästa fall är det helt normalt och han föds som ett "normalt" barn. Bara att han är lite kort. Han ville kalla mig och min man inom kort för vattenprov och blodprov. Jag vet inte vad jag ska säga eller tro längre. Blir skit nervös på allt.. vad fan ska man tänka!? Mår skit och oroligare än förut, vågar inte visa min oro till min man. Men vet att jag kommer älska honom hur han än ser ut. Jag vill bara att han ska vara frisk. Fan oss! ! Har ju inte sett några avvikelser på RUL i Malmö, men tillväxt nu i Lund så jäklar händer de saker.. någon i liknande situation? Hade behövt ett tröstande besked! Vill inte heller föda honom 5 veckor tidigt pga fostervattensprov! Hur gick det för dig FruGrävling? Har du fött än och hur gick det med lårbenen?

  • SockerDocka

    Tack för alla svar, ja tankarna går. Jag läste din länk Mascaraklumpar, dock inte hela. Men ska sätta mig och fortsätta sen. Jag hoppas ju att allt är bra, att han är frisk och föds som ett "normalt" barn! Läkaren ville göra ett fostervattensprov för att utesluta kromosomfel,han sa att han inte misstänkte något (har svårt för att lita på läkare och deras misstankar då jag själv jobbar som usk och vet att man ogärna skrämmer upp patienter) men när jag frågade vad det I värsta fall kan vara sa han en skelettsjukdom, som gör att han får kortare ben. Men att det absolut kan vara helt normalt, därför ville han ta blodprov på både mig och min man! Jag känner mig väldigt splittrad eftersom att jag bara vill andas ut om det visar sig genom fostervatten provet att allt är bra med honom! Dock vill jag helst gå tiden ut, och inte riskera att han föds en hel månad tidigt, tror att han mår bättre av att få komma när han känner sig redo. Min undran och fundera är bara varför man vill göra provet och hur stor är sannolikheten att han har ett kromosomfel, e det värt att gå igenom det om risken finns att han blir tidigare född. Okej, han har korta lårben, men vad är chansen/risken att det är något fel på honom? Jag vill gärna veta att allt är bra med honom, så fort som möjligt, men är det värt risken? Jag vet ingenting,och tankarna snurrar. Ska försöka komma i kontakt med min BM och bolla tankar,kanske hon kan se hur pass små lårbenen är sen förra gången, om de e värt det och ev prata med läkaren på deras klinik då jag tyckte allt verkade så konstigt igår när läkaren hade en student med sig som skulle lära sig var allt sitter och hur man mäter och gör tester. Hade knappt en chans att ställa frågor och få konkreta svar. Så jäkla förvirrad!!

  • SockerDocka

    Pratade nyss med BM om allt,hon kände det som att det var en över reaktion, och att vi alla är olika. Hon tyckte att allt lät konstigt och att de kunde vara i utbildnings syfte de ville göra exrta tester och så. Han hade tydligen haft lårbens måttet på 52,6 i v 32,men att de hade vuxit nu på dessa 2 veckor. Lårbenen är ca 1 cm kortare än "normalt" men att de hade skrivit att han var svår att mäta då han rörde sig mycket. Hon hade pratat med läkaren på deras klinik och visat mått och resultat från tidigare UL. Och läkaren sa att allt ser fint ut med organ och mått, och trodde inte att det skulle vara något syndrom. hon tyckte att jag skulle fråga den läkaren som ville ta fostervattensprov om det verkligen finns goda skäl för att testet utförs, och att jag hellre ser att de tar ett blodprov på honom efter de att han är född, för att inte han ska födas tidigare. Hon förstod att jag blev förvirrad, för hon kände sig också förvirrad på allt. Allt verkar så skumt! Nästan 1 cm korta lårben låter ganska mycket på en bebis..

  • SockerDocka

    OH va skönt att höra! hur långt gången är du?

    Jag hoppas också att det är normalt här. Vill verkligen att han ska vara frisk. Vi har inte heller långa ben någon av oss..

  • SockerDocka

    :) skönt att höra! Jag har inte samma pappa till pojken jag väntar som till min flicka.

    Så han tar kanske efter pappas gener. Hoppas på de i allafall. :) Tack för att du lugnat mig här :)

  • SockerDocka

    Fick reda på idag att benen är 4,4 veckor back. Min BM ringde idag och berättade. Hon verkar inte orolig. Blev lite så nu,för sjukhuset ringde till min man för en stund sen och sa att vi kunde komma in idag och göra testet då där e någon annan som avbokat. Jag vet inte,ska ringa och fråga dem hur pass viktigt det är, och är de inte viktigt så avbokar jag tiden. Min BM sa att de kan gott vänta,och är det något med benen då så kunde de göra ett test direkt på honom när han e född.

    Jag orkar inte vara mer orolig nu, dessa lårben har knäckt mig så många gånger.. jag vill bara släppa tanken och fortsätta mina 5 veckors graviditet i lugn och ro nu.

  • SockerDocka

    Jag pratade med läkaren igår, efter samtalet från sjukhuset. Jag sa att jag inte alls är intresserad av ett fostervattensprov. Och frågade honom om han misstänkte att något var fel, han förklarade att misstanken alltid finns när en del på kroppen inte växer efter resterande mått. Jag berättade att varken jag eller min familj är långbenta, min man är "normal" lång medan hans Pappa och bröder är korta och kort benade. Då säger han att det kan ju vara så att det är genetiskt och att han bara tar efter där. Han ville ändå att jag skulle komma på ett nytt UL om 2 veckor för att se att han växer som han ska, och de sa jag att jag absolut kan göra. Jag vet inte om det bara är Lund som vill att alla barn växer efter "normen". För när vi har varit i Malmö har där aldrig varit några frågetecken. Jag är iallafall glad att du är i liknande situation, som kan lugna ner mig med att du inte är orolig och att det inte är som här. Det betyder mycket! Och som sagt skulle de visa sig att något är konstigt när han kommer så kan de göra ett test då. Jag har hört fler som ligger flera veckor - på lårbenen. Han ligger ju 4,4 v back. Låter mycket, men hoppet och tron om att det blir bra i Slut ändan växer sig allt större. :)

  • SockerDocka

    Din läkare låter ju mer vettig! Min skrämmer upp en som fan! Efter 1 UL i v 32 så gör man så stor sak av det, har ju inte varit nått problem de andra 2 ultraljudet vi gjort! Men efter allt jag hört från dig och andra så andas jag ut betydligt mer nu. Får se vad han säger om 2 veckor. Hoppas att han då kan ge ett mer lugnande besked. E trött på misstanken han har..

Svar på tråden Orolig!! Lårbenet för kort i förhållande illa till huvudmått