• Anonym (Lena)

Ifrågasatt gällande plocksallad

Handlade en plocksallad på Coop idag. Jag har alltid grönsallad i potten och sedan pasta och proteiner ovanpå . När jag skulle betala säger kvinnan i kassan att få jag inte hade tagit någon sallad skulle de ta ett högre kilopris.

Jag sa att det visst finns grönsallad i salladen.

-Inte vad jag kan se. Svarade hon och flinade åt mig.

Jag blev då irriterad att jag öppnade salladen och drog undan kycklingen och pastan med fingrarna och visade salladen.

-Ja men du ser. Där hade du tur. Får jag som svar.

Vad är det här?

Har du blivit ifrågasatt vad gäller din plocksallad?

• Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad
  • Anonym (?)
    Flygfotogen skrev 2016-07-28 14:43:23 följande:
    Här står det tydligt vid plockdisken att en sallad innehåller minst fem olika komponenter.
    Men va? Jag tar ofta bara sallad, paprika, pasta och kyckling, är inte det en sallad? Haha...så dumt..

• Anonym (kr)
    Anonym (Kula) skrev 2016-07-28 14:52:36 följande:
    Billiga priset? 100 kronor per kilo, som de tar här, är inte billigt.
    Vad tar dom för ett kilo räkor ? Ett kilo kyckling ? Ett kilo kräftor ?
  • Anonym (Kula)
    Flygfotogen skrev 2016-07-28 14:43:23 följande:

Här står det tydligt vid plockdisken att en sallad innehåller minst fem olika komponenter.

Räkor, kyckling, ost, pasta och melon är 5 komponenter. Men om jag alltså bara vill ha bulgur, isbergssallad, truccola och paprika så får jag ett annat pris i din butik?
  • Anonym (Fast...)
    Påven Johanna skrev 2016-07-28 13:35:48 följande:

Vad lustigt, jag satt precis och tänkte på människors beteende vid salladsbarerna. Det är inte många blad sallad som går åt, desto mer av allt annat. Folk verkar undvika att vara nyttiga till och med när de självmant uppsöker ett alternativ som syftar till att erbjuda just något nyttigare. 

Att det kostar mer att äta av dyrare livsmedel ser inte jag som något konstigt. Så är det ju på restauranger också. Och förstås när man handlar som vanligt i matbutiken. 

Jag har alltid sallad, gurka, tomat och ibland mer i kylen på mitt jobb. Sen handlar jag kyckling eller vilket protein jag nu känner för i salladsbaren. Det är dels för att det blir mycket billigare så men också för att jag tycker grönsakerna är godare när de är nyskurna än när man plockar från salladsbaren. Så jag är absolut nyttig iaf, men de som ser mig vid salladsbaren tänker säkert som du.

Däremot har jag full förståelse för att affärerna börjar höja priserna beroende på vad man köper. Det blir såklart en förlust för dem om alla skulle göra som jag...
  • Anonym (Fast...)
    IsDimma skrev 2016-07-28 14:05:21 följande:

Står det uttryckligen i affären så må det väl vara så. Men det står inte i affärerna där jag brukar handla.

Bara en nyfiken fråga, vad kostar salladsbaren hos er dom har den regeln?

Där jag har sett det har det varit 11.90 kr/hg för vanlig sallad och 25.90 kr/hg om man tar bara kyckling/räkor/kräftor.
  • Anonym (?)

Får jag förresten fråga var dom har sådana regler? Har inte sett det någonstans i gbg och jag äter en del plocksallad...

• Flygfotogen
    Anonym (Kula) skrev 2016-07-28 14:57:47 följande:
    Räkor, kyckling, ost, pasta och melon är 5 komponenter. Men om jag alltså bara vill ha bulgur, isbergssallad, truccola och paprika så får jag ett annat pris i din butik?
    Jag vet inte om det är ett annat pris. Aldrig frågat eller tänkt på om det står något finstilt.
    Gissar att dressing räknas. Antar att de fått börja att dra en gräns någonstans. Har många gånger sett folk ösa i räkor, kräftor och mozzarella i sina pytsar t ex och sen inget mer. Då blir det ju säkert förlust för butiken och den som kommer efter får en skral räksallad.
  • elyse

Maila butikschefen och fråga om deras policy och kundbemötande. Anställda gör såhär för att de kan när ingen ifrågasätter.

• Anonym (.....)
    Påven Johanna skrev 2016-07-28 13:35:48 följande:

Vad lustigt, jag satt precis och tänkte på människors beteende vid salladsbarerna. Det är inte många blad sallad som går åt, desto mer av allt annat. Folk verkar undvika att vara nyttiga till och med när de självmant uppsöker ett alternativ som syftar till att erbjuda just något nyttigare. 

Att det kostar mer att äta av dyrare livsmedel ser inte jag som något konstigt. Så är det ju på restauranger också. Och förstås när man handlar som vanligt i matbutiken. 

Sallad är allt annat än nyttigt. ..
  • Uttran
    Anonym (***) skrev 2016-07-28 14:05:38 följande:

Klart det får ta vilket pris de vill. Det är deras varor och det är affären som sätter priserna.

Herregud, hugger du alltid så här snabbt?

Du har dessutom missförstått totalt. Visst kan de sätta vilket pris de vill, men står det 14,90 per hekto är det de som gäller. De kan inte sätta ett pris för Stina och ett annat för Kalle.
Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad