• Anonym (Lena)

Ifrågasatt gällande plocksallad

Handlade en plocksallad på Coop idag. Jag har alltid grönsallad i potten och sedan pasta och proteiner ovanpå . När jag skulle betala säger kvinnan i kassan att få jag inte hade tagit någon sallad skulle de ta ett högre kilopris.

Jag sa att det visst finns grönsallad i salladen.

-Inte vad jag kan se. Svarade hon och flinade åt mig.

Jag blev då irriterad att jag öppnade salladen och drog undan kycklingen och pastan med fingrarna och visade salladen.

-Ja men du ser. Där hade du tur. Får jag som svar.

Vad är det här?

Har du blivit ifrågasatt vad gäller din plocksallad?

• Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad
  • Maria 434
    Påven Johanna skrev 2016-07-28 13:35:48 följande:

Vad lustigt, jag satt precis och tänkte på människors beteende vid salladsbarerna. Det är inte många blad sallad som går åt, desto mer av allt annat. Folk verkar undvika att vara nyttiga till och med när de självmant uppsöker ett alternativ som syftar till att erbjuda just något nyttigare. 

Att det kostar mer att äta av dyrare livsmedel ser inte jag som något konstigt. Så är det ju på restauranger också. Och förstås när man handlar som vanligt i matbutiken. 

• nihka

Strö lite sallad överst så eliminerar det alla eventuella tveksamheter.

• Fd kassörska

Jo, de kan, och får, absolut göra så.

Har själv jobbat på Coop. Minns inte hur mycket det skiljde eller vad priserna låg på, men vi tog olika beroende på vad man plockade. Kött, räkor och kräftstjärtar är dyrare än vad salladsblad och gurka är, vilket jag tror att alla vet, och då borde det inte vara så svårt att förstå att priset ökar när man enbart eller till störst del plockar utav det som kostar mest.

Vi hade inga specifika gränser, som vissa förlöjligar sig över, utan det handlade om att när någon enbart, eller nästan enbart, handlade kött, räkor eller kräftstjärtar, så tog vi ett annat pris. Vad som är "nästan enbart" kött var upp till oss själva att avgöra. Det är ofta ganska tydligt vilka som försöker köpa kött till ett billigt pris istället för att faktiskt köpa en sallad. 

Som folk sagt tidigare i tråden, vill man undvika att få betala det högre priset, så får man lägga köttet underst, eller åtminstone inte överst. Inte lätt för kassörskan att se att det finns annat i annars, om du nu inte vill att hon ska rota i din sallad. Blir kletigt för henne och inte särskilt fräscht för dig.

Tror att det är på detta sätt i de flesta Coop-butiker, kan dock inte lova något. Står en skylt om detta, men i den butik där jag jobbade var den inte särskilt tydlig. Jag var inte medveten om att det fanns en prisskillnad innan jag själv arbetade där.  

Så nu vet ni, från en säker källa Skål

• ostpaj

Rolig tråd :) Om det blir prisskillnad i flera butiker ska det bli roligt att se hur de ska lösa problemet. Vem bestämmer HUR mycket sallad räknas som ok. Ett blad? Två? Om det inte syns? Ska de sitta och granska och skaka runt salladsburken och högt räkna ingredienserna? Spännande... :D "Näää... du får nog gå och lägga i en bit tomat, va."

• Furienna

Konstigt... Jag har inte märkt att de tar olika priser efter det man tar i salladsbaren.

• Dixie
    Fd kassörska skrev 2016-07-28 23:56:24 följande:

Tror att det är på detta sätt i de flesta Coop-butiker, kan dock inte lova något. Står en skylt om detta, men i den butik där jag jobbade var den inte särskilt tydlig. Jag var inte medveten om att det fanns en prisskillnad innan jag själv arbetade där.  

Så nu vet ni, från en säker källa Skål

det verkar konstigt - för på "min" coop står ett kilopris för plocksallad - men var redovisar ni då de andra priserna ni tar?  
  • WhoCares

Ja, det har jag blivit.

"Vill du ha varmrökt lax så har vi det i kylen där borta!"

Jag gick och tog lite ruccola och la över laxen, då gick det bra. Blev typ 1 krona extra.

• WhoCares
    MeAndMyself skrev 2016-07-28 17:59:22 följande:

Ni som tycker det är självklart att de ska ta högre pris om man bara tar kött. Jag håller inte med er alls! Tex så är kycklingen från Thailand (iaf på ica) och jag tycker inte man ska betala lika mycket för den som man gör för den svenska i butik.

Min vän som arbetar på Ica visade mig påsen de häller upp ifrån och där stod de att kycklingen var från Thailand så säkra källor :)

Det är inga påsar! Maten som är i Picadeli-barerna kommer i de där svarta lådorna som de ställs ner i, i själva kylbaren.
  • monstermagnet1

Jag har fått dubbelt pris i kassan på Ica för att jag inte tagit pasta utan endast olika grönsaker samt lite kyckling och räkor.

Lämnade då lådan i kassan utan att köpa den. Hänt flera ggr med just en kassörska.

Även observerat detta på Willys. Ett äldre par hade plockat i blandad sallat och pasta. Liten mängd kött överst. De fick höra att det skulle bli 200 kr kilot. Jag sa till att det inte var rimligt, till slut fick de rätt pris.

• ostpaj
    WhoCares skrev 2016-07-29 10:06:12 följande:

Ja, det har jag blivit.

"Vill du ha varmrökt lax så har vi det i kylen där borta!"

Jag gick och tog lite ruccola och la över laxen, då gick det bra. Blev typ 1 krona extra.

Hahaha, visst är det gott :D
Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad