Jo, de kan, och får, absolut göra så.
Har själv jobbat på Coop. Minns inte hur mycket det skiljde eller vad priserna låg på, men vi tog olika beroende på vad man plockade. Kött, räkor och kräftstjärtar är dyrare än vad salladsblad och gurka är, vilket jag tror att alla vet, och då borde det inte vara så svårt att förstå att priset ökar när man enbart eller till störst del plockar utav det som kostar mest.
Vi hade inga specifika gränser, som vissa förlöjligar sig över, utan det handlade om att när någon enbart, eller nästan enbart, handlade kött, räkor eller kräftstjärtar, så tog vi ett annat pris. Vad som är "nästan enbart" kött var upp till oss själva att avgöra. Det är ofta ganska tydligt vilka som försöker köpa kött till ett billigt pris istället för att faktiskt köpa en sallad.
Som folk sagt tidigare i tråden, vill man undvika att få betala det högre priset, så får man lägga köttet underst, eller åtminstone inte överst. Inte lätt för kassörskan att se att det finns annat i annars, om du nu inte vill att hon ska rota i din sallad. Blir kletigt för henne och inte särskilt fräscht för dig.
Tror att det är på detta sätt i de flesta Coop-butiker, kan dock inte lova något. Står en skylt om detta, men i den butik där jag jobbade var den inte särskilt tydlig. Jag var inte medveten om att det fanns en prisskillnad innan jag själv arbetade där.
Så nu vet ni, från en säker källa