• Anonym (Jag)

Varför är det ingen som bryr sig?!

Det är terrordåd nästan dagligen nu. Kanske att jag har fel men det känns inte som att det är någon som bryr sig. Hade det varit ett gäng skinheads som dödade folk dagligen så hade alla gått man ur hus, gjort demonstrationer, satt upp plakat, hållit föreläsningar och Gud vet vad. Men det är ingen som reagerar. Det finns folk som vill ha ihjäl oss och våra barn och ingen bryr sig. Varför? Rätta mig om jag har fel.

• Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig?!
  • Anonym (The only one)
    KillBill skrev 2016-07-31 22:01:49 följande:

Att den svenska skolan ska vara icke konfessionell har inget med invandring att göra och frågan har brett stöd i riksdagen.

Vad har det med något att göra? Ingen som sagt att eleverna ska ta nattvarden direkt.
  • KillBill
    Anonym (The only one) skrev 2016-07-31 22:11:25 följande:
    Vad har det med något att göra? Ingen som sagt att eleverna ska ta nattvarden direkt.
    De finns föräldrar och elever som inte är troende/ är ateister och det kan därför mindre lämpligt att förlägga skoltid, samlingar etc i kyrkan.
  • Anonym (The only one)
    KillBill skrev 2016-07-31 22:24:14 följande:

De finns föräldrar och elever som inte är troende/ är ateister och det kan därför mindre lämpligt att förlägga skoltid, samlingar etc i kyrkan.

Det tycker jag är helt fel utgångspunkt. Sverige är ett sekulär/kristet land. T o m i skollagen står det om kristna värderingar. Hela Sveriges grundläggande system utgår från kristendomen. B

Vår flagga är ett kristet kors. Vill du byta ut det mot en månguds symbol?
  • Aniiee
    Anonym (The only one) skrev 2016-07-31 22:35:28 följande:
    Det tycker jag är helt fel utgångspunkt. Sverige är ett sekulär/kristet land. T o m i skollagen står det om kristna värderingar. Hela Sveriges grundläggande system utgår från kristendomen. B

Det där var ju lite (idé)historielöst. För övrigt är sekulärt och kristet antiteser, du får allt ta och välja det ena.

Sverige är så genomsyrat av förkristna traditioner (på båda nations- och lokanivå) och värderingar att vi förmodligen skulle ha varit ungefär samma, eller till och med ett bättre, land i dag om Ansgar aldrig hade kommit hit (och, ja, jag använder Ansgar som symbol här, ta det intebokstavligt)
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • KillBill

Varför svamlar du om en mångud?

Den svenska skollagen bygger på att undervisning i svenska skolor ska vara ICKE konfessionell.
  • Aniiee
    KillBill skrev 2016-07-31 22:59:35 följande:
    Varför svamlar du om en mångud?

Den svenska skollagen bygger på att undervisning i svenska skolor ska vara ICKE konfessionell.
    Kanske för att islams symbol (skärmånen) är ett kulturellt arv i mellanöstern (förmodligen från babylonien och deras gudar), och (The only one) tror att om man inte tycker om konfessionell kristendom i skolan så vill man att islam ska ta över hela världen.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee

För övrigt så är kristendomens kors också ett kulturellt arv (det är lättare att lansera och sprida religioner om man tar över andra religioner/traditioner). Kristendomens originalsymbol var en fisk.....

• Johan75
    Var då?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (The only one)
    Johan75 skrev 2016-08-01 00:23:55 följande:

Var då?

Under Skolans värdegrund och uppgifter.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen ska vara icke-konfessionell
  • Johan75
    Anonym (The only one) skrev 2016-08-01 00:31:24 följande:
    Under Skolans värdegrund och uppgifter.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen ska vara icke-konfessionell
    Tror att det där är från Läroplanen för grundskolan. Inte skollagen.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig?!