• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Mila
    Nykär15 skrev 2016-11-17 22:45:23 följande:

Tre veckor sa vår klinik det skulle ta att få svar på spermieprovet. Vad sa er?

Oj. Svar på spermaprov får de ju strax efter ni lämnat in. Däremot brukar det ta ett antal veckor innan de skickar ut svar.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Nykär15
    Mila skrev 2016-11-18 08:04:29 följande:

Oj. Svar på spermaprov får de ju strax efter ni lämnat in. Däremot brukar det ta ett antal veckor innan de skickar ut svar.

Jo men alltså innan VI får besked. Han lämnade ju inte på kliniken utan på ett sjukhus, sen skickas svaren till kliniken och sen kontaktar de oss. Men nu kom äl två veckor för sent så svaret borde komma lagom till nästa cykel börjar, då tar jag resten av mina prover samt börjar med Letrozol.
  • Mjbo
    Madeeleenee skrev 2016-11-16 15:48:38 följande:

Hej! Nytt läkarbesök idag. De såg ingen hinnsäck idag, läkaren trodde det var ett blodkärl hon sett förra gången, jaja det såg iaf bra ut idag. Så blev spolning idag. Det var inte det skönaste jag varit med om kan jag säga. Själva spolningen kändes inte alls inte heller när hon förde in instrumentet (som jag var orolig för då det inte var direkt litet) för att föra in slangen. Dock var hon tvungen att hålla i min tapp med en tång för att få in slangen, inte skönt! Och när hon blåste upp ballongen fick jag stålsätta mig. Visade helt fri passage så det var skönt.

Hon sa att hon var imponerad att jag stod ut så bra med tanke att hon fick lov av att 'misshandla' mig mer än de brukar behöva. Som en sjuhelvetes mensvärk, men värt det nu när det är gjort. Har fått provera och letrozole utskrivet så nu är vi klara med utredningen, bara att hålla tummarna att min ägglossning kommer igång ordentligt nu.

Men va skönt att de va fri passage iallafall! Då vet du ju att de inte är nått fel? :) Jag har inte fått någon tid för operation än. så segt att vänta.. Börjar snart tappa hoppet om att de blir innan Jul.. Men men.. Bara de blir gjort sen så är de väl bra.

Hur ska ni gå vidare nu när utredningen är klar? Ska du få några mediciner eller så?

• Mjbo
    johannajw skrev 2016-11-17 15:39:06 följande:

Vad roligt att alla är igång med tabletter osv! :) på tisdag ska min sambo äntligen få lämna spermier prov. Hoppas att få snabbt svar, men antar att de lär dröja förens efter ny år att dom hör av sig.. :/ dom vill inte ge mig något för äl förens dom vet hur spermierna är.

Hoppas allting går som de ska med spermieproverna då! :) De borde gå rätt snabbt att få svar, vi fick svar inom några veckor bara. Så ja håller tummarna att de går snabbt för er med.
  • Madeeleenee
    Mjbo skrev 2016-11-18 13:55:34 följande:

Men va skönt att de va fri passage iallafall! Då vet du ju att de inte är nått fel? :) Jag har inte fått någon tid för operation än. så segt att vänta.. Börjar snart tappa hoppet om att de blir innan Jul.. Men men.. Bara de blir gjort sen så är de väl bra.

Hur ska ni gå vidare nu när utredningen är klar? Ska du få några mediciner eller så?

Ja det var skönt! Inga fel på nån av oss blev resultatet.. förutom att min menscykel är väldigt långt och gles ägglossning.. så kan det visst vara helt enkelt.. Ja jag äter provera nu och ska sedan börja med letrozole som jag fått utskrivet. Så nu håller vi tummarna att det ska funka! Lider med dig, tycker fortfarande det låter helt galet att de ska operera bort din ena äggledare...
  • Paroon

Så nervös... Första möte med barnmorska på måndag inför utredningen igen...

• Hope7
    Paroon skrev 2016-11-19 17:50:09 följande:

Så nervös... Första möte med barnmorska på måndag inför utredningen igen...

Hoppas det går bra! Berätta gärna på måndag hur det gått! :)
  • Nykär15

Svar på spermaprovet idag och allt såg jättebra ut! Skönt!

ÄL+10 i morgon, men känns som mens i antågande så inga större förhoppningar denna gång tyvärr. Gissar att slemhinnan är lite skruttig i skicket när ÄL kom så sent i cykeln...

• Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-11-21 21:34:55 följande:

Svar på spermaprovet idag och allt såg jättebra ut! Skönt!

ÄL+10 i morgon, men känns som mens i antågande så inga större förhoppningar denna gång tyvärr. Gissar att slemhinnan är lite skruttig i skicket när ÄL kom så sent i cykeln...

Åh vad skönt för er att spermaprovet såg bra ut! Tror framför allt min sambo blev lättad när bi fick provsvaret, men även jag själv tyckte det var skönt att få reda på att det inte var det som var problemet. 

Jag är på ÄL +3, tänk att tiden segar sig fram nu. tempar och det är riktigt spännande varje dag för att se vad tempen visar. Har haft en väldigt jäm tempkurva denna cykel och haft de högsta temparna någonsin efter ÄL, hoppas att det betyder något, dock var den på väg ner lite idag. Men har haft en riktig dipp på ÄL +4 varje månad så det blir spännande i morgon. 
  • johannajw
    Nykär15 skrev 2016-11-17 22:45:23 följande:

Tre veckor sa vår klinik det skulle ta att få svar på spermieprovet. Vad sa er?

När jag frågade på telefon så kunde dom inte svara på hur lång tid det skulle ta innan vi fick svaret, det kunde variera så mycket. Men jag vet att det bara tar dom 5 minuter att få svaret. Så lite surt. Jag får ringa dom efter en vecka så får vi se vad dom säger då ;)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?