• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • johannajw
    Mjbo skrev 2016-11-18 13:58:53 följande:

Hoppas allting går som de ska med spermieproverna då! :) De borde gå rätt snabbt att få svar, vi fick svar inom några veckor bara. Så ja håller tummarna att de går snabbt för er med.

Hoppas jag med! :) skulle vara så skönt om de bara var fel på mig. Ja jag hoppas att man får svar innan jul iaf så man vet vart man står liksom. :)
  • Nykär15
    johannajw skrev 2016-11-21 23:17:48 följande:
    När jag frågade på telefon så kunde dom inte svara på hur lång tid det skulle ta innan vi fick svaret, det kunde variera så mycket. Men jag vet att det bara tar dom 5 minuter att få svaret. Så lite surt. Jag får ringa dom efter en vecka så får vi se vad dom säger då ;)

Ja ok, våra svar ska gå tillbaka till kliniken och sen efter bedömning så skickas de till oss med ett personligt brev. 

Vi fick vårt svar igår och det var jättebra, bra mängd och bra rörlighet så det var skönt. 

• Mjbo
    Madeeleenee skrev 2016-11-18 14:15:48 följande:
    Ja det var skönt! Inga fel på nån av oss blev resultatet.. förutom att min menscykel är väldigt långt och gles ägglossning.. så kan det visst vara helt enkelt.. Ja jag äter provera nu och ska sedan börja med letrozole som jag fått utskrivet. Så nu håller vi tummarna att det ska funka! Lider med dig, tycker fortfarande det låter helt galet att de ska operera bort din ena äggledare...

Ja verkligen, de förstår jag måste va skönt!

Är det ägglossningsstimulerande det eller vad är det för nått då? Ingen koll på sån medicin alls :P Men va roligt för er iaf, då borde det snart gå vägen för er! Tänk va roligt!! :) 

Ja de känns helt galet för mig med att ja måste operera bort den, i mina öron låter det som att man tar bort 50 procents chans att bli gravid i framtiden, men det förklarade hon snabbt att så var ABSOLUT inte fallet. När den är borta ska jag ha lika stor chans att bli gravid som en "frisk" männsika. så det är ju bra det iaf :)

• Mjbo
    johannajw skrev 2016-11-21 23:21:39 följande:
    Hoppas jag med! :) skulle vara så skönt om de bara var fel på mig. Ja jag hoppas att man får svar innan jul iaf så man vet vart man står liksom. :)
    Samma här! Önskade att jag fick bli opererad innan jul för att få det överstökat, men de verkar inte så. fortfarande inte hört nå av dom :( 
  • johannajw
    Mjbo skrev 2016-11-23 09:38:56 följande:

Samma här! Önskade att jag fick bli opererad innan jul för att få det överstökat, men de verkar inte så. fortfarande inte hört nå av dom :( 

Har du testat ringa dom? Ibland så måste man tjata ;) jag var med när min sambo lämnade spermieprov. Så jag frågade hur lång tid de skulle ta och dom sa "ungefär 2 veckor, men det beror på hur de ser ut och om det blir via post eller telefonsamtal och när läkaren har tid." Man ba.. jaha tack! Får väl vänta 2 veckor innan jag tjatar. Haha.
  • Mila

Idag är jag på äl+3. Väntar på första samtal med läkare som förhoppningsvis blir innan jul. Men jag skrev precis till dom och frågade om jag kanske redan på måndag kan lämna progesteronprov, för vad jag fattat som så ska man lämna det ca 1 vecka efter äl för att se om man haft äl. Tänkte att det snabbar ju på både för dem och för oss.. Hoppas. Plus att det tar ju inget deras tid eftersom man går till en vanlig provtagningsmottagning.

Någon som tagit detta prov?

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Hope7

Jag har tagit det provet när vi var där den 16/11. Och då förmodade dem enligt vul att jag redan haft äl, vilket isf borde ha varit runt den 10-11/11. Mitt prov visade 24 i progesteron. Vad det säger vet jag inte. Nån annan som vet? :)

• Mila
    Hope7 skrev 2016-11-24 16:39:44 följande:

Jag har tagit det provet när vi var där den 16/11. Och då förmodade dem enligt vul att jag redan haft äl, vilket isf borde ha varit runt den 10-11/11. Mitt prov visade 24 i progesteron. Vad det säger vet jag inte. Nån annan som vet? :)

Tror att över 20 så betyder det att äl varit. Men inte alls säker.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • johannajw
    Mila skrev 2016-11-24 09:50:25 följande:

Idag är jag på äl+3. Väntar på första samtal med läkare som förhoppningsvis blir innan jul. Men jag skrev precis till dom och frågade om jag kanske redan på måndag kan lämna progesteronprov, för vad jag fattat som så ska man lämna det ca 1 vecka efter äl för att se om man haft äl. Tänkte att det snabbar ju på både för dem och för oss.. Hoppas. Plus att det tar ju inget deras tid eftersom man går till en vanlig provtagningsmottagning.

Någon som tagit detta prov?

Progesteron provet ska du ta på cd 20-23 för att se om du har haft äl. :)
  • johannajw
    Hope7 skrev 2016-11-24 16:39:44 följande:

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?