• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Mjbo
    Madeeleenee skrev 2016-10-31 20:15:08 följande:
    Hur gick det i fredags föresteb?

Hej!

Har inte vart inne här på jätte länge känns de som :O 

Det gick väl sådär i fredags på spolning. Beror lite på hur man ser det.
    Va stopp i ena äggledaren så jag ska opereras, måste ta bort den dåliga äggledaren då den förstör även för den friska tydligen. Min läkare tyckte det var positivt att vi hittat ett fel, för då kan man göra något åt det. Men jag vet inte riktigt om jag håller med, känns konstigt att de skulle va bra att ta bort ena äggledaren :O ? 

Men iallafall så är remiss skickad för operation nu, kunde ta upp till tre månader att få en tid för det, sen ska man läka osv.. Så vi får väl se. Om allt går som de ska under operation så ska vi ha lika stor chans att bli gravida som vilket annat "friskt" par som helst enligt henne., Jag håller tummarna att hon har rätt, men är extremt skeptisk faktiskt :( Remiss är skickad samtidigt till IVF iallafall, men det görs ingen IVF fören ja är opererad iallafall tydligen, för den dåliga äggledaren har för stor inverkan på den som är bra. Så nu får jag bara vänta och se.

Hur går det för dig?

• Norrlandskvinnan
    Marrelita85 skrev 2016-11-01 20:17:55 följande:
    Vad skönt att spermaprovet var bra! =) Tråkigt för dig att mensen kom eller ni kanske inte hade försökt denna månad? Ja denna väntan som blir i jakt på olika tidpunkter varje månad är ju så sjukt lång och tråkig, tycker jag. Önskar man fick snabbspola. 
    Jamen verkligen! Tänk om man bara inte kunde bli gravid på en gång! Vi har inte försökt speciellt mycket den här månaden jag har som bara väntat på mensen, så det var skönt att den kom! 
  • Madeeleenee

[quote=77101507][quote-nick]Mjbo skrev 2016-11-02 14:58:58 följande:[/quote-nick]

Hej!

Har inte vart inne här på jätte länge känns de som :O 

Det gick väl sådär i fredags på spolning. Beror lite på hur man ser det.

Va stopp i ena äggledaren så jag ska opereras, måste ta bort den dåliga äggledaren då den förstör även för den friska tydligen. Min läkare tyckte det var positivt att vi hittat ett fel, för då kan man göra något åt det. Men jag vet inte riktigt om jag håller med, känns konstigt att de skulle va bra att ta bort ena äggledaren :O ? 

Men iallafall så är remiss skickad för operation nu, kunde ta upp till tre månader att få en tid för det, sen ska man läka osv.. Så vi får väl se. Om allt går som de ska under operation så ska vi ha lika stor chans att bli gravida som vilket annat "friskt" par som helst enligt henne., Jag håller tummarna att hon har rätt, men är extremt skeptisk faktiskt :( Remiss är skickad samtidigt till IVF iallafall, men det görs ingen IVF fören ja är opererad iallafall tydligen, för den dåliga äggledaren har för stor inverkan på den som är bra. Så nu får jag bara vänta och se.

Hur går det för dig?

[/

Men va!? Låter konstig i mina öron... Alltså att en 'dålig' äggledare skulle vara något man måste tandbortfall försatt få IVF? Aldrig hört talas om det... Gick själva undersökningen bra? Mina testosteronprover såg bra ut så ska spolas den 9/11. Fick först ingen tid denna cykel så skulle ringa igen på nästa. Som kan vara upp till ett halvår bort med tanke på min cykel.. Är så trött på detta och vill bara ge upp men då blev sambon förbannad (inte på mig) och ringde och krävde en tid denna månad, så det fick vi efter mkt muttrande från sköterskans sida...

Vi har faktiskt varit i kontakt med CVL i Uppsala som min vännina rekommenderade, känns värt resor nu när jag inte har mkt förtroende för KK där vi går nu.. Känns väldigt, opersonligt,.. Denföljer en mall men ser inte till parens individuella önskningar, behov osv...

Vilken läkare har du? Jag har Maria..

• Hope7

Nån som vet hur AMH värdet ska vara? :) Nykär15- får man fråga vart du bor i landet? :)

• Nykär15
    Hope7 skrev 2016-11-02 21:45:49 följande:

Nån som vet hur AMH värdet ska vara? :) Nykär15- får man fråga vart du bor i landet? :)

Under 1 på AMH så bör man tänka på ivf sa min läkare.

Bor i Västra Götaland
  • Paroon

är det någon som syskonförsöker? vi gjorde utredning innan arnet men oförklarligt. så kom hon spontant och nu är barnet 4 och inget nytt i sikte. har sökt för utrednin igen nu.

• Hope7

Paroon- vi har en son på 4 år och försöker med ett syskon. Har försökt i tre år men hade att missfall för två år sen. Har nu börjat med utredning. Ska på första besöket 16/11.

• Hope7

Nån som vet hur detta värde är 29,1 pmol/L i AMH värde?
    ( Står sen referensområde 8,4-64,4. )

• Nykär15
    Paroon skrev 2016-11-03 14:50:07 följande:

är det någon som syskonförsöker? vi gjorde utredning innan arnet men oförklarligt. så kom hon spontant och nu är barnet 4 och inget nytt i sikte. har sökt för utrednin igen nu.

Jag har två barn med annan pappa så här är med syskonförsök och försök på första för sambon. 

Vi verkar ha lätt bli gravida men svårt behålla. Förlorade senaste i v 13 då det dog i 12+2. Så vår utredning är missfallsutredning i första hand, men då jag blir 40 i början på nästa år så kan det ändå bli aktuellt med IVF. 

Men nu börjar jag med stimulering i min egen cykel nästa gång, så hoppas mensen drar igång nästa helg som den borde. Sen får jag Trombyl nu med och kommer ta vagitorier med progesteron från ÄL och framåt. Hoppas detta ska göra susen för oss! 

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?