• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Ensammamma2016
    Seven Costanza skrev 2016-08-09 09:18:38 följande:

Sorgligt att läsa att du inte vågar lämna barnet ensamt med sin pappa för att du inte litar på att han tar väl hand om honom - har ni diskuterat detta alls?

Det är klart att jag vågar lämna vår son till min man, men jag vill inte lämna honom så pass länge som det krävs för att han skulle förstå. Däremot vill jag att han ska vara fl men det går ju tyvärr inte. Men det är ju bara för att han ska förstå, annars älskar jag att vara hemma med vår son.
  • Ensammamma2016
    Anonym (T) skrev 2016-08-09 09:28:56 följande:

Är det tänkt att barnet ska börja förskola om cirka 3 månader?

Nej planen är att jag ska vara hemma tills sonen är ca 1,5 år. Har sökt dagisplats från maj 2017 för att kunna skola in och starta endast några få timmar per dag på dagis.
  • Anonym (Idioti)

Jag är mammaledig och väntar vårat andra barn vilken dag som helst. Min karl kan också slänga in nån kommentar ibland om att jag inte diskat fast jag varit hemma hela dagen . Men sånt tolererar jag inte! Jag fräser ifrån direkt och han får be om ursäkt. Bara för att jag är hemma betyder det inte att jag ska göra allt och ska orka allt!

Här hemma har vi båda lika mycket ansvar över hem och barn, oavsett vem som jobbar och hur mycket. Jag jobbar också när jag inte är mammaledig, ska INGEN sköta hemmet då?! Att jobba är ingen ursäkt för att slippa undan, det ingår i vuxenlivet att sköta både arbete , hem och familj. Det är lika jobbigt för båda parter!

Sedan blir det ju automatiskt att jag såklart hinner göra mer hemma om dagarna än honom om jag är hemma hela dagen och han bara mellan 16-22 typ, men vill jag att han tar något moment så ber jag honom (om han inte redan själv tagit tag i det).

Ni behöver ett bättre samspel, bättre förståelse och bättre kommunikation.

• sextiotalist

Nu var min föräldraledighet nästan som semester. Men det berodde på att vår son var väldigt enkel att ha.

Men oavsett semester, föräldraledighet eller helg. Hade min sambo kläckt fram en sådan kommentar så hade han ångrat sig snabbt

• Ensammamma2016
    Anonym (Idioti) skrev 2016-08-09 09:40:09 följande:

Jag är mammaledig och väntar vårat andra barn vilken dag som helst. Min karl kan också slänga in nån kommentar ibland om att jag inte diskat fast jag varit hemma hela dagen . Men sånt tolererar jag inte! Jag fräser ifrån direkt och han får be om ursäkt. Bara för att jag är hemma betyder det inte att jag ska göra allt och ska orka allt!

Här hemma har vi båda lika mycket ansvar över hem och barn, oavsett vem som jobbar och hur mycket. Jag jobbar också när jag inte är mammaledig, ska INGEN sköta hemmet då?! Att jobba är ingen ursäkt för att slippa undan, det ingår i vuxenlivet att sköta både arbete , hem och familj. Det är lika jobbigt för båda parter!

Sedan blir det ju automatiskt att jag såklart hinner göra mer hemma om dagarna än honom om jag är hemma hela dagen och han bara mellan 16-22 typ, men vill jag att han tar något moment så ber jag honom (om han inte redan själv tagit tag i det).

Ni behöver ett bättre samspel, bättre förståelse och bättre kommunikation.

Låter ganska lika. Jag fräser också ifrån men tyvärr ber han inte om ursäkt, han tycker att jag är känslig och inte kan ta kritik säger han.
  • Seven Costanza
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 09:34:46 följande:

Det är klart att jag vågar lämna vår son till min man, men jag vill inte lämna honom så pass länge som det krävs för att han skulle förstå. Däremot vill jag att han ska vara fl men det går ju tyvärr inte. Men det är ju bara för att han ska förstå, annars älskar jag att vara hemma med vår son.

Jag menade att det var sorgligt att du inte vågar/vill lämna sonen med sin pappa _längre stunder_ så att han kan få insikt i hur det är att vara ensam med ett så litet barn.

Du skrev ju själv att det var för att du inte litar på att han t ex tar upp honom när han skriker. Det är inte så att jag tror att du tror att han ska misshandla honom eller nåt men det är ju tydligt att du inte litar på hans föräldraskap.
  • Anonym (S)

Sånt här är viktigt att sätta regler för innan man får barn! Och det är faktiskt skitsnack att man inte kan vara föräldraledig. Konstigt i så fall att man aldrig hör något om kvinnliga egenföretagare som inte får barn?

Om han inte "kan" (vill) ta heltid så någon dag i veckan i alla fall, det klarar alla jobb av.

Sen delar man exakt lika på hushållsarbetet; antingen med ansvarsområden (en lagar mat, en annan tvättar) eller turas om. På kvällarna när din man kommer hem är sonen hans och du gör annat. Annars cementerar du bara din roll som huvudförälder och din man kommer aldrig få samma relation till sonen. Nätterna tar ni varannan gång han vaknar eller så tar ni varannan natt - det som passar er bäst. Om din man inte vaknar så väck honom. Det är hans barn lika mycket som ditt! Det är en sak om man aktivt väljer att leva så ojämställt som ni gör men det låter som att du inte vill det (med all rätt!)

• Birgitta02

Ditt barn kommer inte avlida med en dag eller två med sin far. Se till att han tar två dagars semester, du åker iväg på nåt spa, eller till en kompis, eller föräldrar eller vad som helst. Han behöver insikt!

• BeenThereDoneThatBoughtTheTshirt

Jag levde i ett liknande förhållande för några år sedan.

Vi gick till slut isär och pappan var väldigt frånvarande.

Nu är barnet äldre och pappan är fly förbannad på _mig_ för att han och barnet har en så usel relation. Han skäller om att jag helt tagit över ansvaret och att barnet är alldeles för fäst vid mig. - Konstigt!? Jag är ju den enda som funnits där och den enda som tagit ansvar! Hade han varit mer närvarande och delaktig från början så hade han också haft en nära relation till barnet.

• Seven Costanza

Och varför kan du inte tänka dig att låta alla sysslor vara i några dagar för att han ska förstå, utan du vill bara veta om fler har det likadant? Blir du piggare av att veta att andra får lika lite förståelse och uppskattning? Förstår mig inte på resonemanget.

Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?