• Ensammamma2016

    Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

    Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

    Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

    Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

  • Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Holma
    nnnnnnnn skrev 2016-08-09 08:50:31 följande:

    Hade jag varit som dej hade jag ändrat såhär:

    Du är ledig tis, ons, tors, fre. Då är du huvudansvarig för det ni kommit överens om (vad som ingår när man är FL).
    Han är ledig lör, sön, mån. Då är han huvudansvarig för EXAKT samma saker.

    Det innebär att han är bara borta 1 dag från jobbet förutom helgen. Men att han får nästan hälften av ansvaret.


    Han jobbar ju helgerna oxå
  • Anonym (Wow)

    Wow va duktig du är. Låt Han ha barnet en hel dag där du kanske åker hem till dina föräldrar och be honom då laga någon god mat som ni kan njuta av tillsammans. Men bara för att han ska förstå. Låt det även ligga tvätt kvar. Som du nämner att han gärna får ta hand om innan du går.

  • yoshimi

    Åk bort en helg (eller så länge du kan)
    Lämna en checklista på allt du förväntar dig att han har fixat innan du kommer hem igen.

  • Ensammamma2016
    Anonym (T) skrev 2016-08-09 08:41:44 följande:

    Har du något arbete att återgå till efter föräldraledigheten?


    Ja jag kommer arbeta och har ett ganska krävande jobb, brukar bli rätt sena kvällar för mig men det kommer ju inte fungera så jag kommer gå ner i arbetstid.
  • Ensammamma2016
    Holma skrev 2016-08-09 08:48:39 följande:

    Brukar han ta disken normal o detta var en gång ?


    Vi delar nog lika med disken skulle jag gissa. Men jag lagar oftast all mat och dom gånger jag inte tar disken är det för att jag nattar vår son. De gånger min man inte tar disken är för att han sätter sig i soffan och återhämtar sig. Jag tror att han ser det som en jämn fördelning för att vi tar disken lika mycket. Han ser inte alla sysslor som en utan verkar värdera syssla för syssla...
  • Holma
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 09:05:27 följande:
    Vi delar nog lika med disken skulle jag gissa. Men jag lagar oftast all mat och dom gånger jag inte tar disken är det för att jag nattar vår son. De gånger min man inte tar disken är för att han sätter sig i soffan och återhämtar sig. Jag tror att han ser det som en jämn fördelning för att vi tar disken lika mycket. Han ser inte alla sysslor som en utan verkar värdera syssla för syssla...
    Men du säger att du alltid nattar sonen o om han då inte tar disken vilket han tydligen brukar så låt den stå . Du sätter ju dig lite själv i denna situation tycker jag som gör allt för att han inte gör det .
    Ang fl så har ni väl pratat om det innan ni planerade barn , hur ni ska göra , vem som ska var ledig när o hur det ska fungera när båda sen börjar jobba ?
  • Seven Costanza
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 08:39:20 följande:

    Men det vore intressant att höra hur andra gör? Tar ni mammor som är hemma alla hemmasysslor eller delar ni och isf hur?


    Har också en sjumånaders bebis. Min man jobbar också mkt och kommer inte heller vara föräldraledig sammanhängande före förskolestart (pga att han har jobb men ingen SGI - han ska ta ledigt sedan när han har SGI).

    Jag gör inte ett dugg mer hemma än jag gjorde före vi fick barn, snarare mindre eftersom i stort sett all tid sonen är vaken går åt till att hålla honom nöjd eftersom han inte leker ensam än. När han sover passar jag på att duscha, sminka mig, äta, återhämta mig (t ex sova, vara här på fl eller läsa bok). Det enda jag gör av hemarbete när inte maken är hemma är att plocka undan de leksaker vi tagit fram under dagen så det inte ser ut som kaos på vardagsrumsgolvet när han kommer hem. Möjligen tömma diskmaskinen och torka av i köket och på toa om det är en bra dag. Annars hjälps vi åt med sonen och hushållet när båda är hemma. Vi har inte egen tvättmaskin så att ta med barnet och gå iväg och tvätta när jag är ensam med barnet tycker jag är för jobbigt. Maken försöker ta sonen nästan all tid när han är hemma förutom när jag ammar. Jag tar alla nätter eftersom jag ammar.

    Min man berömmer och tackar mig för att han tycker att jag tar hand om sonen bra och kämpar på under hans långa arbetsdagar och tackar extra när jag hunnit med något i hushållet. Annat hade jag aldrig accepterat. Nu låter jag ju jäkligt självgod men jag ville ha en snäll och jämställd man som är mån om mig som make och som pappa till mitt barn och det har jag också. Den jag hade tidigare dumpade jag för att jag bl a inte tyckte han var jämställd nog. Jag köper inte att så många påstår att de inte såg mansgrisen i partnern förrän de redan hade barn. Ni måste ju diskutera igenom detta ordentligt - annars var tipsen bra om att skriva loggbok på allt du gör under en dag/vecka samt att väcka honom varje gång barnet vaknar så att han fattar hur dålig sömn du får. Det ska inte behövas men verkar ju inte gå in hos din man. Sorgligt att läsa att du inte vågar lämna barnet ensamt med sin pappa för att du inte litar på att han tar väl hand om honom - har ni diskuterat detta alls?
  • Ensammamma2016
    Holma skrev 2016-08-09 09:08:05 följande:

    Men du säger att du alltid nattar sonen o om han då inte tar disken vilket han tydligen brukar så låt den stå . Du sätter ju dig lite själv i denna situation tycker jag som gör allt för att han inte gör det .

    Ang fl så har ni väl pratat om det innan ni planerade barn , hur ni ska göra , vem som ska var ledig när o hur det ska fungera när båda sen börjar jobba ?


    Det var ju hans reaktion när det fanns disk som gjorde mig så ledsen.

    Vi har diskuterar fl innan men han förstår fortfarande inte vad det innebär att vara föräldraledig. Han lägger väldigt mycket betoning på "ledig", dvs tycker att jag är hemma hela dagarna och därmed ska fixa hemmet medan han jobbar. Det var inget vi diskuterade i detalj innan, för mig är det en självklarhet att man hjälps åt med allt och det fanns inte en tanke på att han skulle bete sig såhär. Jag skulle säga att vi var mycket mer jämställda innan vi fick barn.
  • Holma
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 09:20:21 följande:
    Det var ju hans reaktion när det fanns disk som gjorde mig så ledsen.

    Vi har diskuterar fl innan men han förstår fortfarande inte vad det innebär att vara föräldraledig. Han lägger väldigt mycket betoning på "ledig", dvs tycker att jag är hemma hela dagarna och därmed ska fixa hemmet medan han jobbar. Det var inget vi diskuterade i detalj innan, för mig är det en självklarhet att man hjälps åt med allt och det fanns inte en tanke på att han skulle bete sig såhär. Jag skulle säga att vi var mycket mer jämställda innan vi fick barn.
    Han är ju van att det görs av dig . Säg åt han att han får göra vissa saker han med .
  • Anonym (T)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 09:20:21 följande:

    Det var ju hans reaktion när det fanns disk som gjorde mig så ledsen.

    Vi har diskuterar fl innan men han förstår fortfarande inte vad det innebär att vara föräldraledig. Han lägger väldigt mycket betoning på "ledig", dvs tycker att jag är hemma hela dagarna och därmed ska fixa hemmet medan han jobbar. Det var inget vi diskuterade i detalj innan, för mig är det en självklarhet att man hjälps åt med allt och det fanns inte en tanke på att han skulle bete sig såhär. Jag skulle säga att vi var mycket mer jämställda innan vi fick barn.


    Är det tänkt att barnet ska börja förskola om cirka 3 månader?
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?