• Anonym (Ts)

Orosanmälan. Vad händer nu?

Jag och min man har varit tillsammans i 13 år och har 3 barn.

Min man har/ har haft en del problem med droger till och från under vårat förhållande. De första 2 åren så tog han ganska mycket droger. Gick sedan behandling och när han hade varit drogfri i 3 år så föddes vårt första barn. Sedan var han drogfri fram tills för 2 år sedan bortsett ca 3 återfall. För 2 år sedan gick hans mamma bort i en olycka ohindrat hösten började han knarka igen. Det var en jobbig period men han tog sig ur missbruket själv. Förra året var han drogfri bortsett 2 återfall. Men sedan så började han igen i jan i år och knarkade fram till juni.

Nu har han skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör pissprov2 ggr/veckan. Vi förstod att beroendecentrum kommer behöva göra en orosanmlan och det har vi även fått bekräftat av de. Min man tog även kontakt själv med soc. Både beroendecentrum och soc sa att de kommer göra en utredning men förmodligen så är detlugnt i det här fallet.

Hur går en sån utredning till ? Någon som varit med om det?

• Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (justD) skrev 2016-08-13 18:12:13 följande:

Nja, intelligensen har inte hjälpt så mycket hittills då det beskrivs otaliga återfall och dessutom vissa längre perioder. Han har löst det men trillat dit igen. Själva beroendet ÄR inte något annat för att man har pengar och andra resurser. Kanske är det t o m så att det sättar käppar i hjulet för tillfrisknande att man dels tycker att man är lite smartare och bättre än andra och dels har ett större behov av att dölja sitt missbruk så att inte fasaden krackelerar.

Oavsett så påverkas rika barn minst lika mycket som fattiga och här handlar det om en orosanmälan till Soc ang om barnen far illa eller ej, vilka inte bryr sig så mycket om vad familjens villa kostar.

Nej missbruk övre medelklassen är inte lika allvarligt som i socialt utsatta miljöer. I 'fina' familjer finns oftare andra vettiga vuxna som kan kompensera. Kanske kan man undanhålla sitt missbruk för barnen så som ts man gör i och med resor, dubbla boenden etc.

Det är klart barn påverkas av missbruk oavsett vilken familj det sker i men konsekvensern på barnen mildras och ökas beroende på en massa faktorer.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-13 17:11:03 följande:
    En knarkare med resurser har lättare att ta sig tillbaka. Såklart.

En fin fasad i all ära men mannen har arbete, familj, släkt, vänner. Faktorer som fungerar positiva faktorer i tillfrisknandet. Han har förmodligen privata försäkringar för snabbare sjukvård och råd att skaffa sig terapeut privat eller sätta sig själv på privat rehab imorgon istället för att vänta sex månader och kanske kanske få det beviljat av sjukvården eller socialtjänsten. Han är förmodligen ambitiös och intelligent vilket ökar sannolikheten för att han ska klara av att hitta lösningar på sina problem. Etc etc etc.
    En knarkare med pengar kan också fixa fram mer knark...... Jag har en bekant som precis som ts man var missbrukare och hade ett gravt och allvarligt missbruk tack vare alla pengar. Tyvärr blev det väldig svårt att få soc att förstå att hon hade ett sånt omfattande missbruk som hon hade för hon hade ett fint hus, klädde sig fint och var väldigt vältalig. Hon duperad allt och alla och kom undan med det mycket längre än vad en missbrukare i misär skulle gjort och fick inte ens hjälp när hon tillslut bad om det. Undertiden så föll hon ner än mer i sitt missbruk eftersom pengar aldrig var ett problem...
  • Anonym (123)
    Anonym (justD) skrev 2016-08-13 16:52:27 följande:
    Bara så att du vet, en knarkare är en knarkare  oavsett vad hans villa kostar eller vad han jobbar med. man är ingen speciell eller "finare" knarkare för att man bor i misär.

Oerhört löjligt att poängtera att ni bor i radhus för 9 miljoner och att han knarkar i kostym.....
    Fast anledningen till att hon skrev det är väl för att många har fördomar om personer som använder droger, så tolkade jag det ialf. Alla sitter inte på en parkbänk och bor i en knarkarkvart vilket jag tror det dit tankarna går i första hand när man hör ordet knarkare.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Tja) skrev 2016-08-13 18:38:46 följande:

En knarkare med pengar kan också fixa fram mer knark...... Jag har en bekant som precis som ts man var missbrukare och hade ett gravt och allvarligt missbruk tack vare alla pengar. Tyvärr blev det väldig svårt att få soc att förstå att hon hade ett sånt omfattande missbruk som hon hade för hon hade ett fint hus, klädde sig fint och var väldigt vältalig. Hon duperad allt och alla och kom undan med det mycket längre än vad en missbrukare i misär skulle gjort och fick inte ens hjälp när hon tillslut bad om det. Undertiden så föll hon ner än mer i sitt missbruk eftersom pengar aldrig var ett problem...

Orka diskutera med dig. Lika problem har aldrig samma konsekvenser utan är beroende av en massa faktorer.
  • Anonym (justD)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-13 18:17:20 följande:
    Nej missbruk övre medelklassen är inte lika allvarligt som i socialt utsatta miljöer. I 'fina' familjer finns oftare andra vettiga vuxna som kan kompensera. Kanske kan man undanhålla sitt missbruk för barnen så som ts man gör i och med resor, dubbla boenden etc.

Det är klart barn påverkas av missbruk oavsett vilken familj det sker i men konsekvensern på barnen mildras och ökas beroende på en massa faktorer.
    Naturligtvis spelar många faktorer in, ingen som påstått något annat. Dock håller jag inte alls med dig om att missbruk är mindre allvarligt när det rör sig om välbeställda. Det är inte min erfarenhet alls.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (justD) skrev 2016-08-13 19:15:10 följande:

Naturligtvis spelar många faktorer in, ingen som påstått något annat. Dock håller jag inte alls med dig om att missbruk är mindre allvarligt när det rör sig om välbeställda. Det är inte min erfarenhet alls.

Vad har du för erfarenhet då? De missbrukare som jag har sett mycket av lever i samhällets bottenskikt, bor inhyrda hos vänner eller ev i en egen hyreslägenhet, går på soc, saknar pengar och kontaktnät. De fixar inte ens att ta hand om sina egna barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (justD) skrev 2016-08-13 16:52:27 följande:

Bara så att du vet, en knarkare är en knarkare  oavsett vad hans villa kostar eller vad han jobbar med. man är ingen speciell eller "finare" knarkare för att man bor i misär.

Oerhört löjligt att poängtera att ni bor i radhus för 9 miljoner och att han knarkar i kostym.....

Ja en knarkare är en knarkare och behöver lika mycket hjälp. Men har man ordnat liv med jobb, boende och även familj som stöttar en så är det lättare att ta sig ur missbruket. En pundare som hänger på plattan har förmodligen inget jobb, inget boende och förmodligen en familj som inte bryr sig. Och även trasig barndom med missbrukande föräldrar, fosterhem etc.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2016-08-13 16:56:37 följande:

Tror du din man har mer status bara för att han är en kostymnisse som bor i en villa för 9 miljoner och knarkar - än om han var en "typisk" pundare?

Ärligt talat, jag hoppas verkligen att soc inte ser förbi den "fina fasaden". Förstår inte hur du kan sitta och försvara honom.

Vad menar du med fina fasaden? Det är vi som har tagit kontakt med beroendecentrum och soc. Vi har varit ärliga så det finns ingen Fin fasad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-13 17:11:03 följande:

En knarkare med resurser har lättare att ta sig tillbaka. Såklart.

En fin fasad i all ära men mannen har arbete, familj, släkt, vänner. Faktorer som fungerar positiva faktorer i tillfrisknandet. Han har förmodligen privata försäkringar för snabbare sjukvård och råd att skaffa sig terapeut privat eller sätta sig själv på privat rehab imorgon istället för att vänta sex månader och kanske kanske få det beviljat av sjukvården eller socialtjänsten. Han är förmodligen ambitiös och intelligent vilket ökar sannolikheten för att han ska klara av att hitta lösningar på sina problem. Etc etc etc.

Ja precis så är det. Han har mig, sin pappa och 2 systrar. Sedan så har han 2 kompisar som kommer få reda på det och kommer stötta honom. Och han har något att leva för, sina barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2016-08-13 17:57:52 följande:

Dock inte intelligent nog att fortsätta vara ren utan "blir sugen" och tar en del överdoser..

Tror du missbruk och intelligens hör ihop? Så alla som röker är ointelligenta? Det är ju också en typ av missbruk.

Du verkar iofs inte speciellt intelligent då du antingen har svårt med läsförståelsen el inte vet vad överdos betyder. Var skriver jag att han har tagit överdoser?
Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?