• Anonym (Ts)

Orosanmälan. Vad händer nu?

Jag och min man har varit tillsammans i 13 år och har 3 barn.

Min man har/ har haft en del problem med droger till och från under vårat förhållande. De första 2 åren så tog han ganska mycket droger. Gick sedan behandling och när han hade varit drogfri i 3 år så föddes vårt första barn. Sedan var han drogfri fram tills för 2 år sedan bortsett ca 3 återfall. För 2 år sedan gick hans mamma bort i en olycka ohindrat hösten började han knarka igen. Det var en jobbig period men han tog sig ur missbruket själv. Förra året var han drogfri bortsett 2 återfall. Men sedan så började han igen i jan i år och knarkade fram till juni.

Nu har han skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör pissprov2 ggr/veckan. Vi förstod att beroendecentrum kommer behöva göra en orosanmlan och det har vi även fått bekräftat av de. Min man tog även kontakt själv med soc. Både beroendecentrum och soc sa att de kommer göra en utredning men förmodligen så är detlugnt i det här fallet.

Hur går en sån utredning till ? Någon som varit med om det?

• Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?
  • sarafamilj
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 20:40:33 följande:
    Nej, självklart vill jag inte leva med en missbrukare. Men nu har han tagit tag i det och kommer få hjälp. Jag kommer inte skilja mig. Vi har vVsrit tillsammans i 13 år, gifta i 8 år och vi har 3 barn ihop och självklart älskar jag honom. Jag tror verkligen på honom när han säger att hsn vill bli drogfri och jag tror det skulle skada barnen mer om vi separerade. Han är ju en trygghet för de. Men skulle han fortsätta ta droger så får vi ta det sen för jag vill inte leva med en missbrukare. Men jag tror verkligen han kommer bli drogfri.

Jag har ställt en del krav på honom nu, bl.a. Så måste han säga upp kontakten med 2 barndomskompisar som tar droger och jag har tagit alla kreditkort från honom.
    Hoppas du får stöd som anhörig! Dina barn också, beroende på ålder och hur mycket de är medvetna om problematiken. Hoppas din man blir fri från missbruket och att allt går bra för er! 
  • Anonym (barn)

Ni kan va särbos tills han rett ut sitt beroende

Barn ska ej va i kontakt med personer som påverkade av droger

• Anonym (asdf)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 20:52:34 följande:

Jag har varit missbrukare och vet vilken kraft som finns i begäret. Det hjälper inte att man har barn, familj, jobb och god ekonomi.

Du måste stå på dig och vägra din man att komma över tröskeln när han är påverkad. Underlätta inte för honom genom att låta honom sova i ett annat rum. Tids nog är era barn stora och ser och förstår vad som händer.

Det där kan jag faktiskt hålla med om. Att ni kommer överens om på förhand om att han inte är välkommen hemma under berusning. Inte ens för att sova av sig ruset.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 20:52:34 följande:

Jag har varit missbrukare och vet vilken kraft som finns i begäret. Det hjälper inte att man har barn, familj, jobb och god ekonomi.

Du måste stå på dig och vägra din man att komma över tröskeln när han är påverkad. Underlätta inte för honom genom att låta honom sova i ett annat rum. Tids nog är era barn stora och ser och förstår vad som händer.

Det är väl klart att det socioekonomiska och stöd från familj och vänner spelar roll. En pundare på plattan har förmodligen ingen familj som stöttar, kanske hemlös, arbetslös etc. För att klara sig ur ett beroende så krävs stöd och vilja.
  • Anonym (Ts)
    sarafamilj skrev 2016-08-15 20:55:27 följande:

Hoppas du får stöd som anhörig! Dina barn också, beroende på ålder och hur mycket de är medvetna om problematiken. Hoppas din man blir fri från missbruket och att allt går bra för er! 

Tack ????
  • Anonym (Ts)
    Anonym (barn) skrev 2016-08-15 22:21:13 följande:

Ni kan va särbos tills han rett ut sitt beroende

Barn ska ej va i kontakt med personer som påverkade av droger

Håller med men han har aldrig knarkat framför de.

Sen om vi skulle separera vem tror du beslutar om varannan vecka boende. Det är familjerätten. Tror inte de skulle neka honom varannan vecka. Han har en barndomskompis som är heroinmissbrukare i h har sina barn varannan vecka. För familjerätten ansåg att hans barn har rätt till båda sina föräldrar o h hans ex kan inte göra något åt saken. Då är det väl bättre att vi bor ihop och jah har koll på honom?
  • EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:04:38 följande:
    Var någonstans läser du in att jag inte tycker det är så stort problem? Jag har bara försvarat hans förmåga som pappa för jag ser honom varje dag med sina barn och han är en bra pappa.
    Ja att försvara hans förmåga som pappa är EN sak. Är han en bra närvarande pappa trots missbruk så skall man ju givetvis poängtera detta, då det går att vara det. Där får du största medhåll från mig, att det går att vara en närvarande fader fast man kanske har missbruk.

Det som är sjukt är att dra in "han jobbstatus" och "hur dyr villan ni har".
    Jobbstatus, plånbokens storlek och "vilken fin tjusig villa" man har är knappast avgörande kriterier för att vara en god närvarande pappa. Det är knappast jobbstatus och den fina "dyra villan" som avgör huruvida man är en närvarande far eller inte.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:36:49 följande:
    Ja alla har fördomar. Även jag och därför ville jag förklara lite bakgrund. Men jag orkar inte diskutera det här längre. Vi kommer ingen vart.
    Orkar inte eller vill inte?
    Tufft att ställas till svars för dina fördomar?

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:47:57 följande:
    Nä barn behöver inte ha det bättre för att de kommer från ett välbärgat område men det spelar stor roll när det gäller tillfrisknande. Har man resurser både ekonomiska och även närstående som stöttar en så är. Hansen större att man tar sig ur skiten.
    Så kommer du med dina tröttsamma klyschor med pengar.

Att ta sig ur ett missbruk har enbart med ett bra socialt nätverk att göra (det kan man ha oavsett storlek på plånboken, oavsett hur mycket villan kostade, oavsett vilken jobbstatus man har), så är ett starkt social nätverk det som är i särklass det som är avgörande för att en person skall ta sig ur sitt missbruk eller inte.
    Och ett starkt socialt nätverk kan man ha oavsett socioekonomiska förhållande. 

Fast varför skall man argumentera emot folk som förblindar sig själva med "bra socioekonomiska förhållanden" är en viktig avgörande faktor, (nej jag skriver inte att det är den enda), för att kunna bli "nykter" och ständigt trycker på detta?
    De har ju redan bestämt sig för att det är en av de särklass avgörande viktig faktor.

• Anonym (asdf)
    EnAnonumius skrev 2016-08-16 06:48:33 följande:

Ja att försvara hans förmåga som pappa är EN sak. Är han en bra närvarande pappa trots missbruk så skall man ju givetvis poängtera detta, då det går att vara det. Där får du största medhåll från mig, att det går att vara en närvarande fader fast man kanske har missbruk.

Det som är sjukt är att dra in "han jobbstatus" och "hur dyr villan ni har".

Jobbstatus, plånbokens storlek och "vilken fin tjusig villa" man har är knappast avgörande kriterier för att vara en god närvarande pappa. Det är knappast jobbstatus och den fina "dyra villan" som avgör huruvida man är en närvarande far eller inte.

Vilja och motivation kan inte köpas för pengar. Däremot kan man köpa privat sjukvård, terapi och rehab. Och slipper köa hundra år för behandling som man sedan ändå nekas.
Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?