• Anonym (Ts)

Orosanmälan. Vad händer nu?

Jag och min man har varit tillsammans i 13 år och har 3 barn.

Min man har/ har haft en del problem med droger till och från under vårat förhållande. De första 2 åren så tog han ganska mycket droger. Gick sedan behandling och när han hade varit drogfri i 3 år så föddes vårt första barn. Sedan var han drogfri fram tills för 2 år sedan bortsett ca 3 återfall. För 2 år sedan gick hans mamma bort i en olycka ohindrat hösten började han knarka igen. Det var en jobbig period men han tog sig ur missbruket själv. Förra året var han drogfri bortsett 2 återfall. Men sedan så började han igen i jan i år och knarkade fram till juni.

Nu har han skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör pissprov2 ggr/veckan. Vi förstod att beroendecentrum kommer behöva göra en orosanmlan och det har vi även fått bekräftat av de. Min man tog även kontakt själv med soc. Både beroendecentrum och soc sa att de kommer göra en utredning men förmodligen så är detlugnt i det här fallet.

Hur går en sån utredning till ? Någon som varit med om det?

• Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?
  • Anonym (Ts)
    EnAnonumius skrev 2016-08-14 01:18:58 följande:

Jupp vist är det typiskt familjeliv.

Dock här så visar det upp familjelivs två sidor också.

Den status och penningstinna sidan.

Inget ovanligt att TS:ar och/eller tråddeltagare på familjeliv skall sticka upp prislappen på deras villor och yrkesstatusar.

Så har vi andra sidan tjafset om fördomar som också är urtypiskt för familjeliv..

Fast i det här fallet så tycker jag det var relevant. För folk trodde Jag satt igen knarkarkvart med barnen. Och för tillfrisknande så spelar det socioekomiska och det sociala nätverket stor roll.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc) skrev 2016-08-14 08:40:20 följande:

Som det står i inlägget ovanför kommer de ringa och ni kommer få gå på möte och hembesök osv. Det är viktigt att du klargör att du sätter barnen först. Om du inte gör det finns det en risk att de inte tycker att barnen skyddas. De kommer förmodligen ställa vissa krav och erbjuda familjebehandling.

Du gör klokt i att inte förklara för soc vilken dyr villa ni har och hur uppsatt chef han är. De har sett det förut så han är inte på något sätt unik och de bryr sig inte ett dugg. De bryr sig bara om barnen situation och just nu har de fått växa upp med en missbrukare till pappa vilket du inte har gjort något åt.

Nä jag kommer inte säga hur mycket vårt radhus kostade men det är underförstått med tanke på området vi bor i. Och det socioekonomiska spelar stor roll och att vi har ett bra socialt nätverk.

Skydda barnen från vaddå? Han har aldrig knarkat framför barnen eller tagit hand om de påverkad. Kommer han hem sent ovh har druckit el tagit droger så går han ochlägget sig i extrarummet.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-14 12:53:46 följande:

Nä jag kommer inte säga hur mycket vårt radhus kostade men det är underförstått med tanke på området vi bor i. Och det socioekonomiska spelar stor roll och att vi har ett bra socialt nätverk.

Skydda barnen från vaddå? Han har aldrig knarkat framför barnen eller tagit hand om de påverkad. Kommer han hem sent ovh har druckit el tagit droger så går han ochlägget sig i extrarummet.

Jag som socialsekreterare hade definitivt reagerat på att du inte verkar tycka att det är något stort problem och att barnen inte påverkas alls. Den attityden känns oroväckande.
  • Anonym (Hellu)

Hej.

Vilken urspårad tråd, som vanligt. Så bara för att möta ytligheterna först, din man är en kostymknarkare, min bror är en typisk knarkare. En arbetslös som bor i en hyfsat liten lgh och inga direkta vänner förutom när man missbrukar. I den världen finns det gott om vänner.. Men han har en familj som stöttar och kämpar för honom, och han har även en dotter. 

Vad gäller min bror har det aldrig varit några bekymmer från socialens sida vad gäller honom och hans dotter. Han och mamman har delad vårdnad, och umgänget utökas just nu. Min bror har även ett par fängelsestraff bakom sig, allt drogrelaterat och väl dokumenterat. Allt han gjort finns alltså offentligt. Men han är en bra pappa ändå, och trots att mamman stämt honom på vårdnaden, och kämpat emot umgänget har hon förlorat. Och ja, en knarkare är en knarkare oavsett. Däremot är man inte per automatik endast en knarkare, man är ju mer än så. 

Tror inte att ni behöver oroa er så länge dom ser att ni har en normal familjesituation. Har barnen en bra relation till er föräldrar osv med det du beskriver så tror jag inte du behöver oroa dig.

Min bror har haft hembesök vid 2 tillfällen, det var när hans ex stämde för vårdnaden, samt krävde att umgänget kortades ner. Jag vet inte hur många orosanmälningar som skickats pga honom genom åren. Men med hans register, både på sjukhus, beroendeenheten, fängelse osv så är det nog ett gäng. 

Hoppas att det ordnar sig för er. 

• Anonym (barn)

De kommer att kalla dig till möte (ev. flera personer) och fråga dig kring barnens situation. Barnen är I focus nu.

Hade jag varit dig hade jag separerat från barnens pappa iom drogerna som återkommer. Ni kan fortfarande vara ett par men barnen bör ha ett hem med dig utan honom och hans droger. Annars riskerar de att ta barnen ifrån dig - som jag ser det - eftersom drogerna återkommer I hans (dvs barnens) liv.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-14 12:46:35 följande:
    Fast i det här fallet så tycker jag det var relevant. För folk trodde Jag satt igen knarkarkvart med barnen. Och för tillfrisknande så spelar det socioekomiska och det sociala nätverket stor roll.
    Så slänga med miljoner och jobbstatusar är relevant?

Ja märkligt att du inte läste inlägg #22 av mig igen, innan du svarade så här tokigt på detta. Så jag upprepar mig vad jag skrev i inlägg #22 då det svaret blir helt relevant att kontra med här.

Citerar mig sjäv:
    Dock så social status och hur dyr villan är och i vilka "fina kvarter" man bor i, och vilken position man har på arbetsplatsen är i sig irrelevant.

Det hade räckt att skriva att han är en närvarande pappa, han har jobb och inkomst och vi bor i egen villa. smile5.gif
    slut citat.

Och DU även en person som bor i en förort och jobbar i industrin kan också ha bra förutsättningar, allt handlar inte om "socioekonomiska" för detta, utan ett väl underbyggt socialt nätverk i första hand för att kunna tillfriskna.

Du blev ju inte glad åt andras fördomar som fanns inledandes i trådstarten. Då är det rätt så intressant att du väljer själv att levererar direkta fördomar själv som svar när man exemplifierar med andra "jobbstatusar" och "socioekonomiska förhållanden och huruvida de är närvarande pappa eller inte om denna nyttjar droger.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Diidi)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-14 12:53:46 följande:

Det socioekonomiska spelar ingen roll, det är hur barnen har det som är det viktiga. Barn har det inte per automatik för att de bor i en dyr villa.

Missbruk är en progredierande sjukdom och jag tycker att du ska söka hjälp för ditt medberoende. Det är inte normalt och ok att man som småbarnsförälder nyttjar droger, oavsett hur man hanterar detta och vart man sover.

Du har en ganska nonchalant syn på saken och det är något som du måste jobba med. Det kan soc hjälpa dig med.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 14:09:35 följande:

Det socioekonomiska spelar ingen roll, det är hur barnen har det som är det viktiga. Barn har det inte per automatik för att de bor i en dyr villa.

Missbruk är en progredierande sjukdom och jag tycker att du ska söka hjälp för ditt medberoende. Det är inte normalt och ok att man som småbarnsförälder nyttjar droger, oavsett hur man hanterar detta och vart man sover.

Du har en ganska nonchalant syn på saken och det är något som du måste jobba med. Det kan soc hjälpa dig med.

Vilka jävla felföreställningar det florerar här i tråden. Missbruk är inte per automatik en progedierande sjukdom. Däremot är det en kronisk sjukdom. En gång missbrukare alltid missbrukare. Dock går det att leva ett bra liv som och med en drogfri missbrukare.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (barn) skrev 2016-08-15 11:40:03 följande:

De kommer att kalla dig till möte (ev. flera personer) och fråga dig kring barnens situation. Barnen är I focus nu.

Hade jag varit dig hade jag separerat från barnens pappa iom drogerna som återkommer. Ni kan fortfarande vara ett par men barnen bör ha ett hem med dig utan honom och hans droger. Annars riskerar de att ta barnen ifrån dig - som jag ser det - eftersom drogerna återkommer I hans (dvs barnens) liv.

Allt beror ju på om det förekommer ett aktivt missbruk eller inte. Men varför skulle ts nödvändigtvis separera från en nykter missbrukare? Barnen har ju fortfarande rätt till umgänge med sin pappa.. På vilket sätt skulle det hjälpa barnen?

Men håller med om att barn inte ska utsättas för ett aktivt missbruk. Men det har de ju inte gjort i det här fallet heller.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc) skrev 2016-08-14 19:04:34 följande:

Jag som socialsekreterare hade definitivt reagerat på att du inte verkar tycka att det är något stort problem och att barnen inte påverkas alls. Den attityden känns oroväckande.

Var någonstans läser du in att jag inte tycker det är så stort problem? Jag har bara försvarat hans förmåga som pappa för jag ser honom varje dag med sina barn och han är en bra pappa.

Antar att du är en ung ganska oerfaren socialsekreterare. Det är väl ingen förälder som blir anmäld till soc som tycker att deras barn far illa. Jag tror och hoppas att de flesta på soc gör ett bra jobb. Men det finns nog några puckon som sitter i h läser in saker som inte finns. Min man har redan pratat med henne i telefon och som tur är så verkar hon ganska vettig.
Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?