• Anonym (Ts)

Orosanmälan. Vad händer nu?

Jag och min man har varit tillsammans i 13 år och har 3 barn.

Min man har/ har haft en del problem med droger till och från under vårat förhållande. De första 2 åren så tog han ganska mycket droger. Gick sedan behandling och när han hade varit drogfri i 3 år så föddes vårt första barn. Sedan var han drogfri fram tills för 2 år sedan bortsett ca 3 återfall. För 2 år sedan gick hans mamma bort i en olycka ohindrat hösten började han knarka igen. Det var en jobbig period men han tog sig ur missbruket själv. Förra året var han drogfri bortsett 2 återfall. Men sedan så började han igen i jan i år och knarkade fram till juni.

Nu har han skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör pissprov2 ggr/veckan. Vi förstod att beroendecentrum kommer behöva göra en orosanmlan och det har vi även fått bekräftat av de. Min man tog även kontakt själv med soc. Både beroendecentrum och soc sa att de kommer göra en utredning men förmodligen så är detlugnt i det här fallet.

Hur går en sån utredning till ? Någon som varit med om det?

• Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?
  • Anonym (Diidi)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-15 14:50:05 följande:

Vilka jävla felföreställningar det florerar här i tråden. Missbruk är inte per automatik en progedierande sjukdom. Däremot är det en kronisk sjukdom. En gång missbrukare alltid missbrukare. Dock går det att leva ett bra liv som och med en drogfri missbrukare.

Det är absolut en progredierande sjukdom OM man fortsätter missbruka. Förstår inte riktigt vad du hetsar upp dig över. Självklart går det att leva ett bra liv som drogfri missbrukare men ts man missbrukar fortfarande.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hellu) skrev 2016-08-15 00:09:12 följande:

Hej.

Vilken urspårad tråd, som vanligt. Så bara för att möta ytligheterna först, din man är en kostymknarkare, min bror är en typisk knarkare. En arbetslös som bor i en hyfsat liten lgh och inga direkta vänner förutom när man missbrukar. I den världen finns det gott om vänner.. Men han har en familj som stöttar och kämpar för honom, och han har även en dotter. 

Vad gäller min bror har det aldrig varit några bekymmer från socialens sida vad gäller honom och hans dotter. Han och mamman har delad vårdnad, och umgänget utökas just nu. Min bror har även ett par fängelsestraff bakom sig, allt drogrelaterat och väl dokumenterat. Allt han gjort finns alltså offentligt. Men han är en bra pappa ändå, och trots att mamman stämt honom på vårdnaden, och kämpat emot umgänget har hon förlorat. Och ja, en knarkare är en knarkare oavsett. Däremot är man inte per automatik endast en knarkare, man är ju mer än så. 

Tror inte att ni behöver oroa er så länge dom ser att ni har en normal familjesituation. Har barnen en bra relation till er föräldrar osv med det du beskriver så tror jag inte du behöver oroa dig.

Min bror har haft hembesök vid 2 tillfällen, det var när hans ex stämde för vårdnaden, samt krävde att umgänget kortades ner. Jag vet inte hur många orosanmälningar som skickats pga honom genom åren. Men med hans register, både på sjukhus, beroendeenheten, fängelse osv så är det nog ett gäng. 

Hoppas att det ordnar sig för er. 

Tack för ditt svar. Skönt att få svar från nån som har erfarenhet. Jag antar att soc ser bara till barnens bästa. Hoppas det går bra för din bror.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (barn) skrev 2016-08-15 11:40:03 följande:

De kommer att kalla dig till möte (ev. flera personer) och fråga dig kring barnens situation. Barnen är I focus nu.

Hade jag varit dig hade jag separerat från barnens pappa iom drogerna som återkommer. Ni kan fortfarande vara ett par men barnen bör ha ett hem med dig utan honom och hans droger. Annars riskerar de att ta barnen ifrån dig - som jag ser det - eftersom drogerna återkommer I hans (dvs barnens) liv.

Ja självklart ska barnen vara i fokus.

Jag tror att barnen kommer få det sämre om vi flyttar isär. Speciellt vår stora som är extremt pappig och har varit det sen dag 1. Han har själv valt att ta kontakt med beroende centrum för att han vill ha hjälp och han klarar inte det själv. Trots att vi visste att vi riskerade en orosanmlan. Min man har redan pratat med soc och hon trodde inte det skulle hända något men var tvungen att träffa oss.
  • Anonym (Ts)
    EnAnonumius skrev 2016-08-15 13:49:09 följande:

Så slänga med miljoner och jobbstatusar är relevant?

Ja märkligt att du inte läste inlägg #22 av mig igen, innan du svarade så här tokigt på detta. Så jag upprepar mig vad jag skrev i inlägg #22 då det svaret blir helt relevant att kontra med här.

Citerar mig sjäv:

Dock så social status och hur dyr villan är och i vilka "fina kvarter" man bor i, och vilken position man har på arbetsplatsen är i sig irrelevant.

Det hade räckt att skriva att han är en närvarande pappa, han har jobb och inkomst och vi bor i egen villa.

slut citat.

Och DU även en person som bor i en förort och jobbar i industrin kan också ha bra förutsättningar, allt handlar inte om "socioekonomiska" för detta, utan ett väl underbyggt socialt nätverk i första hand för att kunna tillfriskna.

Du blev ju inte glad åt andras fördomar som fanns inledandes i trådstarten. Då är det rätt så intressant att du väljer själv att levererar direkta fördomar själv som svar när man exemplifierar med andra "jobbstatusar" och "socioekonomiska förhållanden och huruvida de är närvarande pappa eller inte om denna nyttjar droger.

Ja alla har fördomar. Även jag och därför ville jag förklara lite bakgrund. Men jag orkar inte diskutera det här längre. Vi kommer ingen vart.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 14:09:35 följande:

Det socioekonomiska spelar ingen roll, det är hur barnen har det som är det viktiga. Barn har det inte per automatik för att de bor i en dyr villa.

Missbruk är en progredierande sjukdom och jag tycker att du ska söka hjälp för ditt medberoende. Det är inte normalt och ok att man som småbarnsförälder nyttjar droger, oavsett hur man hanterar detta och vart man sover.

Du har en ganska nonchalant syn på saken och det är något som du måste jobba med. Det kan soc hjälpa dig med.

Nä barn behöver inte ha det bättre för att de kommer från ett välbärgat område men det spelar stor roll när det gäller tillfrisknande. Har man resurser både ekonomiska och även närstående som stöttar en så är. Hansen större att man tar sig ur skiten.

Nä det är inte ok att man tar droger när man är småbarnsförälder och därför har min man tagit kontakt med beroende centrum. Men han är en bra pappa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 15:08:06 följande:

Det är absolut en progredierande sjukdom OM man fortsätter missbruka. Förstår inte riktigt vad du hetsar upp dig över. Självklart går det att leva ett bra liv som drogfri missbrukare men ts man missbrukar fortfarande.

Missbrukar fortfarande? Han har skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör postprov 2 ggr/vecka.
  • Anonym (Diidi)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:51:31 följande:

Missbrukar fortfarande? Han har skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör postprov 2 ggr/vecka.

Jo men han har haft ett par återfall redan. Varför får han Antabus? Har han alkoholproblem också?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 16:31:18 följande:

Jo men han har haft ett par återfall redan. Varför får han Antabus? Har han alkoholproblem också?

Jag fick under min utbildning lära mig att återfall tillhör mer regel än undantag när man lever som nykter missbrukare.

Förstår inte riktigt vad du vill. Du verkar inte ha någon som helst kunskap i ämnet. Varför tycka en massa saker då? Vill du att dessa barn ska förlora sin far i onödan eller?
  • Anonym (Diidi)

[quote=76885359][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2016-08-15 16:58:59 följande:[/quote-nick]Jag fick under min utbildning lära mig att återfall tillhör mer regel än undantag när man lever som nykter missbrukare.

Förstår inte riktigt vad du vill. Du verkar inte ha någon som helst kunskap i ämnet. Varför tycka en massa saker då? Vill du att dessa barn ska förlora sin far i onödan eller

[quote=76885359][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2016-08-15 16:58:59 följande:[/quote-nick]Jag fick under min utbildning lära mig att återfall tillhör mer regel än undantag när man lever som nykter missbrukare.

Förstår inte riktigt vad du vill. Du verkar inte ha någon som helst kunskap i ämnet. Varför tycka en massa saker då? Vill du att dessa barn ska förlora sin far i onödan eller?[/

Det är väl ingen som har pratat om att barnen ska förlora sin pappa. Antabus används vid alkoholmissbruk så varför tar TS sambo Antabus?

Återfall innebär inte att man använder droger i 6 månader. Med din oerhörda kunskapsbank borde du veta det.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Diidi) skrev 2016-08-15 17:28:16 följande:

Förstår inte riktigt vad du vill. Du verkar inte ha någon som helst kunskap i ämnet. Varför tycka en massa saker då? Vill du att dessa barn ska förlora sin far i onödan eller

Förstår inte riktigt vad du vill. Du verkar inte ha någon som helst kunskap i ämnet. Varför tycka en massa saker då? Vill du att dessa barn ska förlora sin far i onödan eller?[/

Det är väl ingen som har pratat om att barnen ska förlora sin pappa. Antabus används vid alkoholmissbruk så varför tar TS sambo Antabus?

Återfall innebär inte att man använder droger i 6 månader. Med din oerhörda kunskapsbank borde du veta det.

Jag utgår ifrån att ts man är blandmissbrukare inklusive ett alkoholmissbruk eftersom ts säger att han 'knarkar' och nu går på antabus.

Det som framkommer i ts är att ts man nu varit nykter sedan i juni.
Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?