• Anonym (Tina)

    ni mammor som lämnat era män, hur gick det?

    Hej.

    Jag är 26 år, har två småbarn med min sambo som är 32. Barnen är 1 och 2 år. Vi har varit tillsammans i fem år.

    Sen första barnet föddes har han börjat jobba mer och mer. Från tre dagar i veckan, och sen andra barnet kom så har han legat borta på jobb från söndag till fredag varenda vecka. På helgerna går han bl.a ut och festar eller åker bort på andra tillställningar, vilket gör att han kan vara hemifrån i två ibland tre veckor i sträck. Om han är hemma och inte festar en helg så vill han sova till kl typ 11-12 och sen bara ligga på soffan eller gå ut på stan, han har varit i lekparken med dem EN gång och då fick jag nästan tvinga iväg honom dit. Han retas med äldsta barnet. Knuffas och tar nappen, kastar runt med henne fast hon säger sluta och blir ledsen. Ger minstingen stark mat för han tycker det är så kul när hon gör grimaser, sen att hon får ont i magen struntar han i. Han visar aldrig någon uppskattning till mig, tar allt för givet och är ändå aldrig nöjd. Får bara höra hur fel allt är och att jag borde banta och bidra mer ekonomiskt.

    Han har gjort slut tre ggr under dessa år men tagit tillbaks mig efter någon vecka. Vi tjafsar jämt, varje dag, om småsaker. Och om jag blir ledsen så säger han att det är mitt eget fel och att jag ska sluta tjura. Förra veckan kom han hem en kväll mitt i veckan pga arbetsbrist. Då gick vi ut på stan och åt mat, och han drack åtta öl så att han vart berusad. Han beställde även drinkar och vin till mig trots att jag inte ville ha. Att dricka alkohol när man är med sina barn är helt emot mina principer. Vi har pratat länge om att separera, och han säger att när han har barnen (vilket då blir varannan helg) så kan de gå ut på restaurang och kröka. Sen kan jag inte förstå hur han kan välja att sitta och dricka öl på restaurang med oss istället för att leka med barnen, när han fick en extra eftermiddag och kväll hemma.

    Jag vet inte vad jag ska säga om allt. Helst av allt vill jag fortsätta leva med honom för trots allt så tycker jag om honom oerhört mycket, men samtidigt är han världens största idiot och ibland ångrar jag något så förbannat mycket att jag bildade familj med en sådan jäkla mansgris. Han sa senast ikväll att det inte spelar honom någon roll om jag och barnen flyttar. Men en timme senare kan han prata framtidsplaner som innefattar mig.

    Så nu till min fråga, ni mammor (främst mammor men även pappor får såklart svara) som lämnat era partners, hur gick det sen? Ångrade ni er nånsin? Träffade ni någon ny bättre? Ångrade sig partnern att han/hon varit som han/hon varit? Vet att alla fall är olika men det skulle vara skönt att höra om någon har blivit lyckligare efter att ha separerat. Jag är 99,9999% säker på att jag kommer lämna honom. Känns inte som att det finns någon anledning att stanna.

  • Svar på tråden ni mammor som lämnat era män, hur gick det?
  • Anonym (H)

    Mansgris var ordet. Inte kommer han förändras heller. Usch. Lämna.

  • ostpaj

    Mitt ex var/är den lataste jag känner. Jag har skrivit i flera trådar här på fl hur jävla mycket bättre jag mår! Hur mycket gladare jag är. Hur mycket mer ork jag har,hur mycket mer tid jag har. Jag är 28 och har aldrig bott själv innan. Jag lyssnade på att serva och driva ett hotell åt en vuxen bebis så när jag var gravid med andra barnet i sjätte månaden fick det vara nog och han flyttade. SÅ skönt! Inte ens våran treåring reagerade. Trodde hon skulle bli jätteledsen men hon märkte ingen skillnad för det var fortfarande jag som gjorde allt! Jag resonerade så, ska jag göra allting själv kan jag lika gärna bo själv! Och jag hade rätt! Ingenting har ändrats, blivit jobbigare,svårare osv. Jag har bliviten gladare och bättre mamma! Det är du själv sansvarar för din lycka. Tror du barnen vill ha en glad eller ledsen och irriterad mamm? Nää.. gör dig av med skiten och skapa en bra, mysig tillvaro för dig och dina barn :)

  • ostpaj

    Oj så kasst jag skrev. Jag ledsnade, skulle det stå, inte lyssnade. Har iaf bott ensam med barnen i ca 5 månader nu och jag verkligen njuter av mitt hem! Varje kväll i soffan är guld värda för mig. Nu börjar det bli höst och jag tänder ljus och glor på film när barnen somnat. Som jag känner nu kommer jag aldrig igen bo med ngn! Näpp, ska jag träffa ngn (om länge, i en framtid långt bort) ska vi förbli särbon :)

  • MammAmma

    Fyfan, du har det ju betydligt bättre utan honom. Barnen med. Lär nog inte dröja länge innan han även tröttnar på varannan-helg-pappa-livet, så slipper du oroa dig över hur barnen har det hos en så ointresserad och oengagerad pappa.

    Mitt ex var mer eller mindre likadan, fast riktigt så oengagerad i barnen var han inte som du beskriver. Han var ointresserad, men inte olämplig.

    Jag lämnade honom för 2 år sen när barnen var 13, 10, 7 och 2 år gamla och har bara ångrat att jag inte gick tidigare. Han har ångrat sig jävligt mycket i efterhand när han insett vilket svin har varit och att han ensam bär skulden för att det tog slut mellan oss. Den ljusa sidan är att han åtminstone vuxit in i sin roll som pappa, äntligen. Lite för sent påtänkt enligt 15-åringen dock, som vägrar gå till honom mer.

  • MammAmma

    Och håller med ostpaj om framtida samboskap; det blir inget med det. Jag ingår gärna ett seriöst förhållande så småningom, om jag nånsin träffar någon jag orkar med i längden, men bo ihop vill jag inte göra igen.

  • stor grön drake

    Lämnade inte ett Dåligt äktenskap på något vis, vi växte helt enkelt isär. Jag ångrade aldrig beslutet att skiljas, däremot saknade jag att ha en vän att prata med "stand by" (vi pratade mycket) och det händer ännu att jag saknar just vår kommunikation då min nya sambo är en tystlåten variant

    Däremot är jag lycklig nu, och vår son mår bra.

  • mamaleona

    Oh sälla ts, du som är så ung har alla möjligheter i världen att njuta av lycka och se hur fint ett förhållande kan vara. Han du nu lever med ids jag inte ens kommentera. Lovar du kommer må mycket bättre av att leva ensam vilket du i princip gör även nu.

  • Fjäril Vingad

    Jag lämnade barnens far och har inte ångrat det en endaste sekund!

    Idag har jag en fantastisk särbo (vi drömmer om att flytta ihop så småningom) och jag är så glad över att vi funnit varann.

    Du verkar ha en man som inte är mogen nog att vara farsa. Och rent spontant säger jag: lämna!

  • Fjäril Vingad

    Jag lämnade barnens far och har inte ångrat det en endaste sekund!

    Idag har jag en fantastisk särbo (vi drömmer om att flytta ihop så småningom) och jag är så glad över att vi funnit varann.

    Du verkar ha en man som inte är mogen nog att vara farsa. Och rent spontant säger jag: lämna!

  • volbabe

    Alltså han verkar vara alldeles för omogen och alldeles för elak för att ha flickvän och barn. LÄMNA!
    Jag lämnade min man för X antal år sen för att han bla drack för mycket och det var det bästa jag gjort. Jag gick ner 30 kg och mådde som en prinsessa och gör det ff. Fråga dig om du verkligen är skyldig (är dina barn skyldiga) till att dras med honom? Du verkar ju inte ha mycket nytta av honom. Ibland får man släppa taget fast man älskar någon (trots....)
    Lycka till !!! Skriv och berätta hur det gick

  • Anonym (Också)

    Jag lämnade också, det var en fin och snäll man men jag var inte lycklig. Har ångrat mig många gånger men är ändå i grund och botten säger på min sak. Jag är mycket lyckligare nu :)

  • ostpaj

    Tänkte på din rubrik... Vad är det du menar "ska gå sen"? Vilken del oroar du dig över? Uppfostran? Eller ha allt ansvar själv? Bo själv?

  • Neonu

    Det gick jättebra, men nu är ju mina barns pappa ingen mansgris som du tyvärr har verkat råka ut för så efterarbetet var väldigt lätt.

    Jag ångrar mig inte, har dock inte träffat någon seriös ny (än) men känner mig inte särskilt olycklig över det :)

  • Anonym (Johanna)

    Jag gick ifrån min partner när vårt barn var knappt ett år. Fick till slut inse att jag måste sätta barnen framför mig själv, som i så många dysfunktionella relationer så älskar man ju ändå människan man är med trots allt skit. Men för barnets skull i mitt fall, så fick jag ju lov att inse att det aldrig kommer bli bättre. Jag lämnade honom.

    Det tog lång tid för honom (partnern) att landa efter detta, men han fick verkligen jobba på sig själv och det ledde till hans del för något gott. Han har umgänge med barnet varannan helg och han är en bra pappa på så vis. Men i längre stunder orkar han fortfarande inte.

    Jag träffade ny för tre år sedan, och han är fantastisk. Han är allt jag önskat i en man, och mer därtill. Vi väntar idag barn.

    Så.. Gör något medan du fortfarande har ork, så som du beskriver ditt och barnens liv med denna man ska ingen behöva ha det!

Svar på tråden ni mammor som lämnat era män, hur gick det?