• Yopas

BF maj 2017

Jag plussade svagt igår eftermiddag och bestämde mig för att göra ett nytt med digitalt test denna morgon. Och ja!!!! Mitt hjärta bultade så hårt när jag såg att det stod "gravid 1-2 veckor". :'D om allt går som man vill blir det bebis i slutet av maj-börjam av juni :'D en liten sommarbebis <3

• Yopas

Detta kanske är en dum fråga, men hur räknar man ut vilken vecka man är i? Om man ska beräkna från den sista mensens första dag så är jag i vecka 5 nu, men det digitala graviditetstestet (clearblue) visade vecka 1-2. Vad är det man ska gå efter egentligen? Vilken vecka räknas jag vara i? Haha :o

• Yopas
    Anotherone skrev 2016-09-15 16:23:29 följande:

Clearblue Digital talar om hur lång tid som gått sedan befruktningen skedde.

När du (och senare barnmorskan) räknar så utgår du från sista mensen vilket ju var omkring 10-14 dagar tidigare.

Så båda är rätt!

Anotherone skrev 2016-09-15 16:24:24 följande:

Enklast är att du utgår från sista mensens första dag.

Och sen om man är i 4+6 säger vi, då är man i femte veckan eftersom man fullgjort fyra veckor och sex dagar.

Jag är i 7+3, alltså i vecka 8.

Tack snälla ni för klargörelsen :D snurrigt såhär i början! Det är tur att ni finns! :)
  • Yopas
    GreenSpirit skrev 2016-09-16 09:47:37 följande:

jag är sååå orolig tjejer!

Vi hade sex igår, inte samlag, men han var där och "grävde" ganska rejält.

Kändes bra, på natten när jag gick upp och kissade kom det blod på pappret.

Inget mer sedan dess trots toabesök med både nummer ett och två.

Gissar att det kanske kommer ngn blodblandad flytning för att allt ska komma. ut om det ligger ngt i gången.

Föelåt för detaljer.

Känns inte alls som när jag fick missfall!

Då hade vi sex och då kom det massa klarrött blod direkt efter och sen sipprade det flytningar innan det drog igång på kvällen och då hade jag kraftiga menssmärtor hela dagen innan.

Nu molar det lite försiktigt som vanligt i äggstockarna och inga flytningar.

Inser att jag får avvakta men är så nervös och orolig!

Om det här går bra stänger jag muffen för ett par veckor.

Snälla, håll tummarna! Vill så gärna ha denna bebisen.:(

Det är nog ingen fara!! Så länge du inte har ont eller blöder mycket och får som "klumpar" i blodet behöver du nog inte oroa dig. Lite blod kan komma tidigt under graviditeten just eftersom att blodkärlen blir ytliga och tunna. Jag håller tummarna för dig att du inte märker någon smärta eller fortsatt mycket blödning. Isåfall måste du ringa barnmorskan!!

Men det kommer nog bra!! :)
  • Yopas
    GreenSpirit skrev 2016-09-16 10:48:54 följande:

Känns bättre bara genom att läsa ditt inlägg. Tack!

Går på toa hela tiden fast att det varken gör till eller från.

Att man ska vara så här orolig!

Vill bara att tiden ska gå så att jag vet att det är lugnt.

Jag blödde samma dag som min beräknade mens. Trodde då att vi ännu en gång var tvungna att fortsätta med bebisverkstad! Men samma dag som den kom så försvann den. Trodde jag var stressad och att det var därför den slutade komma. Köpte då ett test som visade till min förvåning positivt. Kunde ju inte varit lyckligare! Dock ro gde jag barnmorskan samma dag och hon talade om att en blödning under den tidiga graviditeten inte är ovanligt.

Så jag förstår din oro!! Jag vart också orolig! Men som tur är så var det förmodligen ingen fara! :D
  • Yopas
    Fjäderängel skrev 2016-09-16 14:19:42 följande:

Det är väl inte farligt att ha samlag när man är gravid?

Nej det är det absolut inte! :) det är vara att ligga på haha! Dock som det står i inlägget där uppe så är slemhinnorna något skönare och därför kan man börja blöda lite. Så länge man inte har ont eller blöder mycket ska man inte vara orolig. Men om man ändå är det kan man alltid kontakta sin barnmorska! :D
  • Yopas
    GreenSpirit skrev 2016-09-16 14:30:31 följande:

åh vad jag hoppas ni har rätt tjejer!

Mensvärken har jag haft varje dag ändå är jag rädd nu när den kommer . " känns den annorlunda?" "Kommer det ut ngt nu?" "Ökar inte värken?"

Samtidigt vet vi alla att det bara är tiden som kan utvisa ngt. Ska försöka hålla mig till vecka 7 innan ett VUL och ta ett test till innan dess och så hoppas jag på det bästa. Annars lär ni vara de första som får höra om det;)

Jaa, som sagt, oron känner jag igen!

jag fick lite flytningar garderob idag som var något missfärgade. Men senaste toabesök ett jag var på så var det bara "aprikos färgat".. hoppas det är som det ska! Jag har inte samma slags mensvärk som jag haft de senaste tre dagarna, men det kanske är normalt att ha värk lite till och från? :o eller ska.man alltid känna en ständig mild mensvärk?

Detta är ju mitt första graviditet, så vad som är normalt och inte är ju svårt att veta! :/
  • Yopas
    Paincake skrev 2016-09-16 18:34:30 följande:

Igår var jag på hälsosamtal (V 6+0) så nu känns det på riktigt. Mår som en räv kvällar och eftermiddagar men inget kräk än. 

Är oerhört osugen på allt, mat smakar och luktar illa, fikabröd gör mig kvalmig, osugen på frukt. Skulle möjligtvis vara lite syrligare frukt som går ner. Kaffe funkar på morgonen men är äckligt resten av dagen. Stackars lilla mig.

Däremot har jag inga andra symptom. Inga ömma bröst, nästan ingen mensvärk. 

Har ni börjat berätta? De två andra gångerna berättade vi för de närmaste så fort vi plussade men nu har vi valt att hålla det för oss själva en stund.

Åh gud vad kul! Mindre roligt att du mår så illa.. :(

Vi har valt ett par få att berätta för. Min sambo kunde inte hålla sig till sina föräldrar, men jag ska vänta liiite till innan jag berättar för mina ;)

Jag har lite molvärk och typ trött i svanken. Lite pms humör också haha.. men annars har jag inte så mycket symptom. Jag mår inte illa men jag är inte sugen på nått.. Min aptit är lite halvdålig faktiskt.. äter lite men ofta istället. Banan är gott!! Inga ömma bröstet heller. Men jag är bara i vecka 5 mer symptom kanske kommer inom sin tid :)
  • Yopas
    Paincake skrev 2016-09-16 19:27:03 följande:

Hehe, bara tanken på banan gör att det vänder sig i magen.

Jag har inte kräkts med någon av de andra ätteläggen men frågan är om inte trean gör ändring på min kräkfria strike... Den som väntar får se.

Haha! Vi får hålla tummarna på att du även denna gång slipper kräkas!! Jag hoppas jag slipper illamående överhuvudtaget! Än så länge har jag ju sluppit :'D
  • Yopas
    Verben skrev 2016-09-17 09:01:39 följande:

Jag plussade för två dagar sedan och är beräknad till 23 maj???? Är dessutom helt ny här på familjeliv så detta är det första jag skriver här men antagligen inte det sista???? Så mkt tankar och funderingar som far runt i huvudet på en nu????

Grattis till plusset! Min bebis är beräknad till 21-22 maj! Enligt min graviditetskalender (appen) är det bf 21, men enligt 1177.se uträknare så är det den 22 maj ;) vi ligger nära vara dra vilket som! :D
Svar på tråden BF maj 2017