• Ankissen

BF maj 2017

JoJoNo skrev 2017-01-10 09:13:21 följande:

Tog flera timmar i Lund igår o flera olika läkare och hjärtläkare. Vi ska dit igen flera ggr under graviditeten o antagligen föda i Lund med. Allt känns upp o ner o oroligt. De kan inte med säkerhet säga vad det är. Men de har hittat vissa saker på hjärtat. Vi blev erbjudna att avbryta denna veckan för de måste fråga men vi kan inte avbryta utifrån de små saker de hittat som inte säkert betyder ngt eller vad det betyder. Men så mkt tankar o oro. Vi ska till både läkare, hjärtläkare o kurator om 4 veckor i Lund.
    Njurarna är förstorade men kan innebära ngt eller ingenting. Det är några vita fläckar på hjärtat som kan innebära olika saker eller inte. Nackspalten är bred vilket kan betyda saker eller inte. De kunde inte se en vägg på hjärtat men bilden var dålig. Men är det den det är
    Problem med så kan man operera. De vita fläckarna tyder ofta på downs syndrom. Vilket vi vet att det inte är tack vare moderkaksprovet. Men finns ett antal hemska sjukdomar o syndrom det kan vara eller inte. Så förvirrande. Vi har som sagt iaf valt att gå
    Vidare med graviditeten o föda honom i maj o hoppas på det bästa. Idag är jag hemma från jobbet. Känner mig helt förbi både psykiskt o fysiskt. Ska försöka somna om en stund. Ganska trött när man tittar i spegeln i förbifarten i sovrummet o tänker men oj vad svullen magen är, undrar vad jag gjort. Jo men hallå jag är ju lite gravid eller så. Som sagt helt slut i huvudet.

Åh, tänker på er och förstår vilket trauma ni måste gå igenom. Svårt att vara positiv när de ständigt hittar saker som "kan" vara fel. Vi har också varit på extra UL med vår kille, tack vare den breda nackspalten på KUB. Det kunde tydligen indikera ett hjärtfel. Nu var det inget fel på prinsens hjärta, enligt läkaren som granskade trekärlssystem och annat i över en timme. Men ändå... 
  • Ankissen
    JoJoNo skrev 2017-01-11 08:16:58 följande:

Förra graviditeten mådde jag illa hela tiden hela graviditeten från v 4. Denna gången har det varit lite bättre. Det tunnades av runt v 14. Sista veckan har det kommit igen. Idag är det hemskt. Ngn mer som fått tillbaka det? Provade lergigan från bm runt v 10 men mådde bara ännu mer illa av den. Usch

Jag har knappt mått illa alls med något av barnen. Lite lättare eller svårare för att äta bara under de tidigaste veckorna. Nu vill jag bara äta. Helst hela tiden. Lite jobbigt det med för det blir sånt fokus på maten hela tiden och på att man helst ska få i sig nyttiga saker. 
  • Ankissen
    FC89 skrev 2017-01-11 16:42:33 följande:

Vilken stad/del av landet bor ni i? Själv bor jag i en liten stad som heter Västervik.

Då bor du du nära mig! Jag bor i Vimmerby!
  • Ankissen
    FC89 skrev 2017-01-11 17:53:00 följande:

Där ser man vad kul! Vi åker till Vimmerby ibland och leker på Kalles :)

Me too ofta! ;) Då kanske vi ses där nån gång under vår mammaledighet! ;)
  • Ankissen
    Emmaa90 skrev 2017-01-12 17:19:58 följande:

Jag hade tänkt börja handla lite kläder till mini men alltså.. vad handlar jag? Bebisen föds i slutet på maj, kanske juni. Man kanske inte borde handla så jätte mycket långärmat? Ni med tidigare försommar barn, vad köper jag?

Jag är beräknad 22 maj och har hittills bara köpt långärmat. Ella, min dotter är född 29 april och där var det mest långärmat. Tänker att det ändå blir rätt kallt i juni och i skuggan. Inne kan man ju va naken! ;)
  • Ankissen
    hope88 skrev 2017-01-14 11:58:34 följande:

Ja man blir ju jätteorolig!

Vad skönt att de kollade igenom hjärtat så noga för er och att ni fick ett ok sen :)

Vi har varit på ul nr 2 nu och allt såg jättefint ut med bebis hjärta <3 En otrolig lättnad!

Vi har oxå gjort en extra hjärtkoll efter att kub visat bred nackspalt. Inget fel på vår heller. Jäkla KUB! ;)
  • Ankissen
    Bebisbubbla skrev 2017-01-14 12:53:18 följande:

Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?

Jag kommer börja plocka tre veckor innan bf. Då fattar jag det som att jag måste ta fem dagar i veckan. När bebis väl kommer blir det tre dagar/vecka. :)
  • Ankissen
    Paincake skrev 2017-01-15 16:06:28 följande:

Jag jobbar som lärare så jag behöver inte spara dagar för lov. Vi kommer nog plocka ut rätt många dagar/vecka (typ 5-6). Om jag börjar jobba efter jul så har jag ändå semester från juni till augusti och då är det ändå inskolningsdags. Skolade in dottern vid femton månader, det var rätt lagom. Men såklart får vi se hur den här krabaten ter sig. Kanske är han inte alls mogen för förskola då. Heh, det bekymret tar vi då ;)

Jag är oxå lärare och sparar dagar, inte för min skull men för pappans, som har vanlig semester. Bäst i år är ju att vi har rätt mycket sommarlov att plocka ut och spara dagar på. :D
  • Ankissen
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 10:24:58 följande:

V23 nu och gått upp 6 kilo hittills. Svårt veta vad som är rimligt och vad man kommer sluta på. Hur ligger ni andra till? Och ni som varit gravida förr, brukar det öka massa på slutet?

Första barnet vägde jag 53  innan och gick precis över 70 på förlossningsinvägningen. 
    Andra barnet något liknande. 
    Nu började jag på typ 56 och vägde i morse 61,1. Är i v. 23. 

Ja, visst går det snabbare med viktökningen på slutet. Jag tycker dock inte det blivit för extremt. Jag räknade med typ 17 kg som jag gick upp eftersom jag vägde ganska lite till att börja med. Blir nog något liknande denna gång. 
  • Ankissen
    Bebisbubbla skrev 2017-01-18 10:35:26 följande:
    Har det varit svårt att komma ner igen efteråt?
    Näe, inte ett dugg. Jag kom i mina byxor från innan graviditeten en vecka efter förlossningen. :) Samma för min mamma, vi är små nätta personer helt enkelt. :)
    Får se om det blir lika lätt nu när det är tredje graviditeten och jag är äldre... ;)
Svar på tråden BF maj 2017