• ekristin

Skorv på bebis med mycket hår (som lossnar!) - hjälp!

Hej!

Har en 3-månaders bebis som fått stora flagor med skorv i hårbotten. Hon har mycket hår också vilket är lite av bekymret... Undrar om andra varit med om att det lossnar mycket hår med skrovet när man pillar bort det?

För varje flaga skorv jag pillar bort eller som lossnat av sig självt är där kanske 3-5 hårstrån som sitter fast och det känns ju riktigt tråkigt om hon blir skallig... Har läst att dessa hårstrån påstås vara hår som redan lossnat men fastnat i skorvet, stämmer verkligen det...? Skrovet lossnar lätt med olja och kam men hejdade mig när jag såg hur mycket hår som också lossnade.

Känner till alla krämer och oljor osv, men min fundering rör alltså håravfallet då det verkar ske även om vi behandlar innan (har dock bara testat med olja eller "torrpillat" lite).

Tacksam för tips och svar om era erfarenheter!

• Svar på tråden Skorv på bebis med mycket hår (som lossnar!) - hjälp!
  • Erizajo

Ja det är skorv man får av mjölken. Inte farligt och det försvinner när de blir lite större. De blir inte flint av det!

• gruvan

Min 3-åring hade skrov kvar och när jag pillade bort flagorna som lossnade hände samma sak som du beskriver, mycket hår följde med. Köpte dremicin som funkade jättebra! Visst följde lite hår med men inte alls lika mycket som när jag pillat bort utan nåt alls. Nu har jag också en 3-månaders med mycket skorv men han har typ inget hår ändå. Vet inte hur tidigt man kan använda dermicin men vi har inte tänkt köra med det på vår lilla än. Vi ser vad som händer, förhoppningsvis försvinner det ju av sig själv. Det är iaf ingenting som stör honom.

• Nyfikna72

Låt skorvet vara istället alternativt mjuka upp det vartefter med vanlig matolja.

• ekristin

Tack för era svar! Jag kanske ska förtydliga att jag förstår att hon inte blir permanent skallig av det utan att håret växer ut som vanligt sen. Undrar däremot om det är så att det finns ngt bra tips på hur man undviker att det åker med hårstrån när man tar bort skorvet? Eller om vi bara får strunta i det och köra på ändå..!

• Alexi

De flesta tremånadersbebisar har ju inte ens något hår så vad spelar det för roll om hennes ramlar av lite ett litet tag...?

• Ellie

Vår bebis hade mycket hår vid födseln. Efter några månader var hon skallig. Födselhåret försvann vid skav mot sängen, samt när jag pillade bort skorven, men vad spelar det för roll? Det växte snart ut igen, och med en mycket ljusare hårfärg.

• Physalis

Ofta (alltid?) tappar bebisar håret de föds med sedan kommer det "riktiga". Så håravfallet har nog inte med skorvet att göra, det hade hänt ändå.

• Rainbow Dash

Min ena unge tappade också mycket hår när vi pillade bort skorvet. Hon såg lite lustig ut med hår runt omkring och tunnhårig uppe, som en gammal gubbe. Hon var ju söt ändå och sen kom ju "riktiga" håret. Kändes bättre att ta bort skorvet även om håret kom med än att lämna det. Helt baserat på känsla :)

• ekristin

Tack för fler svar! Visst gör det ju inget att håret försvinner men om det går att undvika är det ju önskvärt, menar jag

Nu har vi iaf fått bort all skorv och det gick väldigt bra. Det var inte så mycket hår som lossnade trots allt, trodde det skulle bli värre. Det känns logiskt att det hår som kom med när vi tog bort skorven är precis som flera av er skrev sådant bebishår som redan lossnat men fastnat i skorven. Ser så skönt ut att hon har en luftig hårbotten igen, kan ju inte vara skönt för dem att ha skorv..

Så här gjorde vi:
    1. Smörjde hårbotten med rikligt babyolja på kvällen och lät henne sova med mössa
    2. Badade henne på förmiddagen och tvättade och masserade försiktigt hårbotten med milt babyshampo (Apoteket hjärtats egna märke) för att mjuka upp ytterligare och tvätta bort oljan
    3. Torkade försiktigt håret med handduk
    4. Kammade försiktigt bort skorvet med en luskam med metallpiggar. Kammade små tag, lite i taget från en sida på huvudet rakt över hjässan till andra sidan. Tog kanske 15 minuter.
    5. När allt skorv var bortkammat "munblåste" jag bort de små smulor som satt kvar i håret - violá!

Tack igen å lycka till om du som läser detta med samma fundering som jag hade!

• Majken03

Vi smörjde in skorvet med vaselin. Sen hade hon på sig en tunn mössa hela dagen, för att inte vaselinet skulle fläcka ner, sen på kvällen kammade vi igenom med luskam och allt försvann. Sen tvättade jag hennes hår med lite vatten o babyolja typ. Skorvet kom aldrig tillbaka sen.

• NollÅtta

Vår tappade också håret. Sonen hade mycket skorv. Vi behandlade med Borago och då försvann det på ett par dagar. Håret kom tillbaka sen

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • ostpaj

Ska precis smeta på borago. Min knodd har också hår och det kom med några strån när jag petade bort skorv med nageln. Men äh. Hon är 9 veckor. Tror inte hon bryr sig om några strån råkade lossna. Och det är ju känt sen tidigare att hår växer ut ;)

• Emmask

Vi lät skrovet vara. Nu vid 2 års ålder börjar det vara helt borta. Skulle det kunna få sitta kvar?

• kmb70

En av mina hade mycket skorv, enl Bvc ska det tas bort. Om man låter det vara kvar, finns risk att hårsäckarna dör, även risk att huden under skorvet tar skada. Använd olja eller Borago att mjuka upp det med först.
    Förr skulle man använda Salicylsyrevaselin, vet inte om man gått ifrån det nu.

• ekristin

Min BVC-sköterska sa också att det måste tas bort och att det inte försvinner av sig självt. På vuxna sägs det ju att skorv/serborriskt eksem kliar så därför lär det ju göra det även på de små, eller iaf kännas obehagligt. Jag pratade nyligen med en vän vars 3-åring hade skorv som bebis som de aldrig tog bort och han hade kvar skorv än idag men numera i form av större kakor i hårbotten, inte så roligt... Mao lika bäst att ta bort det och sedan underhålla vid behov om det kommer tillbaka!

Svar på tråden Skorv på bebis med mycket hår (som lossnar!) - hjälp!