• SurrrHommel

    11-åring illamående och nedstämd. vad kan det vara?? :(

    Vår 11 -åriga tjej har i snart 3 månader varit konstant illamående. Ibland blir det bättre men det försvinner aldrig.
    Vi misstänker starkt att det är kopplat till hennes nedstämdhet och ångest som hon dras med. Jag tror det kommer av prestationsångest (i skolan).
    Hon har varit hos läkare och de testade för gluten men inget visade det.
    Nu vill bup att hon tar mer prover för att utesluta något kroppsligt.
    Nojig som man är så undrar man ju vad det kan vara? Nån som känner igen detta illamående, kanske kopplat till det psykiska måendet?

    (Anledningen till att jag tror det är psykiskt är att när hon känner sig mindre ledsen så känner hon sig mindre illamående. )

    Har någon några tankar kring detta?

    / orolig mamma

  • Svar på tråden 11-åring illamående och nedstämd. vad kan det vara?? :(
  • hrewak

    Ja, skulle nog absolut kunna vara stress/ångest/oro. Kan själv bli illamående av dom sakerna. Sen känns det ofta som att många negativa känslor tar sig till "magen". Minns när min lilla tjej vantrivdes på förskolan och då klagade på "ont i magen". Då var hon iförsig bara drygt 3 år, men ändå

  • SurrrHommel
    hrewak skrev 2016-08-27 20:11:34 följande:

    Ja, skulle nog absolut kunna vara stress/ångest/oro. Kan själv bli illamående av dom sakerna. Sen känns det ofta som att många negativa känslor tar sig till "magen". Minns när min lilla tjej vantrivdes på förskolan och då klagade på "ont i magen". Då var hon iförsig bara drygt 3 år, men ändå


    Ja, inte är jag väl helt ute och cyklar när det gäller den här psykiska kopplingen..?
    Vissa får huvudvärk osv.
    Det jag inte riktigt fattar är varför bup lät så "skeptisk". Ungefär som de aldrig hört talas om den här sortens långvariga illamående.
    Så då börjar man ju undra och bli orolig. :/

    Tack, vad snällt att du skrev! :)
  • Charlotte N

    BUP vill alltid utesluta allting annat. Det ska göras alla möjliga tester och de hittar alltid anledningar att inte hjälpa till...

  • MeAndMyself

    Mina ångestproblem började när jag var 9 år och jag kommer också ihåg att jag sa att jag var illamående och kände mig även så.

    Det kan mkt väl va kopplat till de psykiska men gör alla tester så hon får rätt behandling, oavsett varför hon är illamående.

    Måste tillägga att det är otroligt bra att ni är så förstående med er dotter och inte bara viftar bort illamåendet eller nedstämdheten! Det är inte alla föräldrar som är så!

  • SurrrHommel
    Charlotte N skrev 2016-08-27 21:21:11 följande:

    BUP vill alltid utesluta allting annat. Det ska göras alla möjliga tester och de hittar alltid anledningar att inte hjälpa till...


    Ja, känns lite konstigt då jäntan sover dåligt (gråter/stirrar upp i taket) vissa nätter, har dålig aptit, svårt med koncentrationen i skolan, drar sig undan socialt umgänge och uppger sig vara "ledsen hela tiden". De symptomen borde hon väl få hjälp med, öven om illamåendet skulle (mot förmodan) bero på tex. en allergi..?..
  • SurrrHommel
    MeAndMyself skrev 2016-08-27 21:26:23 följande:

    Mina ångestproblem började när jag var 9 år och jag kommer också ihåg att jag sa att jag var illamående och kände mig även så.

    Det kan mkt väl va kopplat till de psykiska men gör alla tester så hon får rätt behandling, oavsett varför hon är illamående.

    Måste tillägga att det är otroligt bra att ni är så förstående med er dotter och inte bara viftar bort illamåendet eller nedstämdheten! Det är inte alla föräldrar som är så!


    Vad skönt att se att det faktiskt kan vara kopplat till hennes mående.

    Och tack för dina sista rader! <3 Dottern får all hjälp vi kan ge. Lärare, elevhälsan, vc och bup har jag varit i kontakt med så att vi kan vända på detta nu. Vill inte att hon ska lida onödigt länge. Vi pratar mycket hon och jag. :)

    Jag nojar över vad i hela friden som kan vara fel kroppsligt i såna fall? Vi har inga allergier eller ämnesomsättningsrubbningar i familjen. (Detta frågade vc om. )
  • cosinus

    Mår man inte bra fysiskt så blir man ju lätt deppig, seg och låg också.

    Har en son med ett flertal allergier samt att han genom olycka haft problem med nacke och rygg.

    När han får i sig mat han inte tål mår han illa (och innan vi hittade vad det var han inte tålde var det i varje dag mer eller mindre) och då var han också väldigt dämpad och låg. När han har ont blir han likadant, drar sig undan, vill inget, orkar inget o s v.

    Låter väl klokt att man försöker lista ut vad som är hönan och vad som är ägget.

  • idis78

    Kommer illamåendet i samband med måltid? Var i magen gör det ont?
    Tänker på magkatarr...

  • Charlotte N
    SurrrHommel skrev 2016-08-27 22:30:57 följande:
    Ja, känns lite konstigt då jäntan sover dåligt (gråter/stirrar upp i taket) vissa nätter, har dålig aptit, svårt med koncentrationen i skolan, drar sig undan socialt umgänge och uppger sig vara "ledsen hela tiden". De symptomen borde hon väl få hjälp med, öven om illamåendet skulle (mot förmodan) bero på tex. en allergi..?..
    Det tycker jag verkligen!
  • terfje

    När jag var 10-11år gick jag igenom en BUP utredning och soc utredning. Min pappa ville träffa mig men jag ville inte träffa honom. BUP skulle avgöra om hur vida jag kunde ta egna initiativ och beslut. Min mognad med andra ord. Under denna tid mådde jag riktigt dåligt och hade konstant ont i magen och illamående. Spydde nästan varje dag och till slut spydde jag grön gälla. Tror mycket väl att det kan handla om det psykiska måendet.

  • SurrrHommel
    idis78 skrev 2016-08-27 22:50:20 följande:

    Kommer illamåendet i samband med måltid? Var i magen gör det ont?
    Tänker på magkatarr...


    Nja, hon mår illa hela sin vakna tid. Hon klagar dock mest efter måltid. Och att matlusten är sådär. Vissa livsmedel känns bättre än andra. Men illamåendet försvinner aldrig till 100 %.
    Ont i magen har hon inte.
  • SurrrHommel
    cosinus skrev 2016-08-27 22:40:58 följande:

    Mår man inte bra fysiskt så blir man ju lätt deppig, seg och låg också.

    Har en son med ett flertal allergier samt att han genom olycka haft problem med nacke och rygg.

    När han får i sig mat han inte tål mår han illa (och innan vi hittade vad det var han inte tålde var det i varje dag mer eller mindre) och då var han också väldigt dämpad och låg. När han har ont blir han likadant, drar sig undan, vill inget, orkar inget o s v.

    Låter väl klokt att man försöker lista ut vad som är hönan och vad som är ägget.


    Ja absolut ska hon kollas upp (mera). Har tid på vc nu till veckan för mer prover.
  • SurrrHommel
    terfje skrev 2016-08-28 06:09:12 följande:

    När jag var 10-11år gick jag igenom en BUP utredning och soc utredning. Min pappa ville träffa mig men jag ville inte träffa honom. BUP skulle avgöra om hur vida jag kunde ta egna initiativ och beslut. Min mognad med andra ord. Under denna tid mådde jag riktigt dåligt och hade konstant ont i magen och illamående. Spydde nästan varje dag och till slut spydde jag grön gälla. Tror mycket väl att det kan handla om det psykiska måendet.


    Tack för ditt inlägg!
    Här blir vi inte riktigt på det klara med på vad som är problemet. Allt bra här hemma, trivs i skolan, har kompisar osv. Så det finns inget uppenbart som har hänt.

    Hennes nedstämdhet kom innan illamåendet. Illamåendet kom plötsligt efter ett kalas då hon nog åt lite för mycket "gott".
  • terfje
    SurrrHommel skrev 2016-08-28 08:54:54 följande:

    Tack för ditt inlägg!

    Här blir vi inte riktigt på det klara med på vad som är problemet. Allt bra här hemma, trivs i skolan, har kompisar osv. Så det finns inget uppenbart som har hänt.

    Hennes nedstämdhet kom innan illamåendet. Illamåendet kom plötsligt efter ett kalas då hon nog åt lite för mycket "gott".


    Min tioåriga bonusdotter ställer fruktansvärt höga krav på sig själv och det gör henne orolig och till och med att hon får ont i magen. Hon trivs i skolan just nu men vi var förra hösten tvungna att byta skola då hon ständigt var mobbad.

    Har hon ett fel på ett prov eller en läxa så blir hon helt förstörd och tycker att hon inte kan något.
  • SurrrHommel
    terfje skrev 2016-08-28 09:35:20 följande:
    Min tioåriga bonusdotter ställer fruktansvärt höga krav på sig själv och det gör henne orolig och till och med att hon får ont i magen. Hon trivs i skolan just nu men vi var förra hösten tvungna att byta skola då hon ständigt var mobbad.

    Har hon ett fel på ett prov eller en läxa så blir hon helt förstörd och tycker att hon inte kan något.
    Lite så är vår dotter också. Ställer höga krav på sig själv i skolan. Vill vara duktig och kunna allt. (Var hon har fått det ifrån vet jag inte.) Känner sig misslyckad om hon tex får omprov på ett engelskaprov.
    Skönt nog är dottern duktig på att förmedla sina känslor så vi pratar mycket.
  • Themis

    Början till en magkatarr känns som illamående för mig, och det har normalt med stress att göra min del.

    Jag kan läka ut det själv om jag äter skonkost 7-10 dagar och tar bort allt starkt och allt som innehåller syror och garvsyror.

    Med skonkost menar jag då att utesluta allt kolsyrat, kaffe, te, starka kryddor, fruktjuicer, vinäger, gasbildande ämnen som lök/kål, allt som är väldigt fett/friterat. Istället leva på t.ex. kokta grönsaker, havregröt, fisk, bröd, vatten, mjölk (men inga mängder).


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
Svar på tråden 11-åring illamående och nedstämd. vad kan det vara?? :(