• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (keke)
    klyban skrev 2016-08-29 17:47:25 följande:

Frågan är inte statisk, och givetvis finns det flera parametrar att diskutera.

Men om personen ifråga har lagliga nivåer av alkohol, så är det jävligt svårt att vara rattfull, skulle säga omöjligt tom.

Även i Sverige fluktuerar storleken på glasen, så säga det är 17,5 går inte utan att verkligen veta.

Efter TRE glas behöver man inte göra några uträkningar längre, särskilt inte om det rör sig om en kvinna och ett fåtal timmar. Rent sunt förnuft säger att du är påverkad av det, att du har sämre reaktionsförmåga i trafiken och borde avstå från att köra bilen. HON lär inte ha gjort några uträkningar utan brydde sig nog inte. Handen på hjärtat - för inte lär hon ha trott att det var okej efter tre glas? Det är det väl ingen som gör? Inte vanligt vin och inte i de mängder som normalt utgör ett glas vin här.
  • Anonym (fcts)

15 cl 12%-igt vin klockan sex
    15 cl 12%-igt vin klockan halv åtta
    15 cl 12%-igt vin klockan nio
    Kvinna, 165 cm, 65 kg

Promillehalt nu: 0,3
    Peak om ca en halv timme: 0,55
    Nere på 0,2 promille: om ca 2½ h
    Noll promille: om ca 4 h

Så säger promillekoll-appen från Systembolaget.

• Anonym (fcts)
    Anonym (fcts) skrev 2016-08-29 21:03:20 följande:

15 cl 12%-igt vin klockan sex
    15 cl 12%-igt vin klockan halv åtta
    15 cl 12%-igt vin klockan nio
    Kvinna, 165 cm, 65 kg

Promillehalt nu: 0,3
    Peak om ca en halv timme: 0,55
    Nere på 0,2 promille: om ca 2½ h
    Noll promille: om ca 4 h

Så säger promillekoll-appen från Systembolaget.

Vad säger det oss om TS väninna? Egentligen inte mycket, eftersom det finns påverkande omständigheter som vi inte vet om och vi vet inte ens om ovanstående stämmer. Egentligen säger det bara att hon KAN ha varit under den tillåtna gränsen, men att hon också mycket väl kan ha varit skyhögt över den.
  • Anonym (noll tollerans)

Skulle det ha varit min väninna så hade jag sagt till henne att det inte är ok att köra bil och att det är det dummaste hon har gjort!  struntar i vad hon skulle säga eller om hon skulle  säga upp vår vänskap. I min familj har vi noll tolerans, har man druckit alkohol så kör man inte bil så enkelt är det bara, vi kör inte ens dagen efter oavsett vad promille kollen säger så kör man inte bil när man har druckit... min syn på det hela!!!!

• Anonym (asta)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 17:41:35 följande:

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

Är du närmast anhörig?
  • klyban
    Anonym (noll tollerans) skrev 2016-08-29 21:28:24 följande:
    Skulle det ha varit min väninna så hade jag sagt till henne att det inte är ok att köra bil och att det är det dummaste hon har gjort!  struntar i vad hon skulle säga eller om hon skulle  säga upp vår vänskap. I min familj har vi noll tolerans, har man druckit alkohol så kör man inte bil så enkelt är det bara, vi kör inte ens dagen efter oavsett vad promille kollen säger så kör man inte bil när man har druckit... min syn på det hela!!!!

Det är helt okey att ha en obstinat åsikt, men tro inte att andra kommer acceptera den.
    Då den är klart överdriven, sen finns ju det en tanke bakom som i sig är sund.
    Men lite folkvett får man även ha.
    Jag bara menar dricka en folk öl och inte köra på två dagar, det är rätt överdrivet.
    Och även om det påståendet var överdriven i sak.
    så även 3 glasvin och inte köra dagen efter ens, det är definitivt överdrivet.

• klyban
    Anonym (fcts) skrev 2016-08-29 21:05:28 följande:
    Vad säger det oss om TS väninna? Egentligen inte mycket, eftersom det finns påverkande omständigheter som vi inte vet om och vi vet inte ens om ovanstående stämmer. Egentligen säger det bara att hon KAN ha varit under den tillåtna gränsen, men att hon också mycket väl kan ha varit skyhögt över den.

Var det ett tillägga?
    Blev lite konfunderad över att du citerade dig själv.

Dessa "promille"-appar, de är konstruerade på ett sådant sätt att det inte råder någon som helst tvekan om att det dom påstår är sant.
    Det betyder ju att de är mycket väl tilltagna tider.
    Så att ingen ska ha följt denna och sen ändå åkt dit.
    Men en del läser den som fan läser bibeln, och då blir det väldigt konstigt helt plötsligt.

Sen tycker jag det är konstigt att folk tror på den där ministern som hade 0,2 eller vad det var.
    De som stoppas om med alkohol i blodet, är patologiska lögnare.
    Bara höra på henne, 2glas vin och 5h 0,2, LOL är det enda man kan säga.
    Och enda för vara två glas vin, så pratar vi om glas på 5-6dl stycket?

• Anonym (fcts)

Ja, ett tillägg.

klyban skrev 2016-08-30 07:44:10 följande:

Var det ett tillägga?

Blev lite konfunderad över att du citerade dig själv.

Dessa "promille"-appar, de är konstruerade på ett sådant sätt att det inte råder någon som helst tvekan om att det dom påstår är sant.

Det betyder ju att de är mycket väl tilltagna tider.

Så att ingen ska ha följt denna och sen ändå åkt dit.

Men en del läser den som fan läser bibeln, och då blir det väldigt konstigt helt plötsligt.

Sen tycker jag det är konstigt att folk tror på den där ministern som hade 0,2 eller vad det var.

De som stoppas om med alkohol i blodet, är patologiska lögnare.

Bara höra på henne, 2glas vin och 5h 0,2, LOL är det enda man kan säga.

Och enda för vara två glas vin, så pratar vi om glas på 5-6dl stycket?

• infochristina

Allt enligt promilleappen 45 cl 12 % vin

Dricker man 45 cl jämt fördelat över 3 timmar har man en promillehalt på 0,6 om man är kvinna och väger 65 kg.
    Strax efter 3 timmar efter man började dricka innträffar toppen. man får inte köra bil förrän 5,5-6 timmar efter man börjat dricka

• Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (???) skrev 2016-08-29 19:02:22 följande:
    Nej. Jag har ingen koll på vad mina vänner.beställer för sort vid bardisken. Har någon det?
    Jag är ju inte döv, så står vi tillsammans i kön och beställer samtidigt eller efter varann brukar jag höra. Ännu tydligare blir det om man beställer från bordet.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?