• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • infochristina
    klyban skrev 2016-08-30 20:26:25 följande:

Sant, men vissa säger man kör olagligt avsett.
    Jag tar inga risker, 3h max 2x17cl.
    Och ALDRIG är man olaglig som bilförare.

Enligt promillekollen har du 04 promille  efter 3 timmar om du dricker 34 cl i jämn takt under 3 timmar. Först efter 4,5 timmar efter du började dricka kan du köra

Räknt efter kvinna 65 kg
    Är du en man på 90 kg kan du köra utan problem efter 3 timmar
  • klyban
    Anonym (keke) skrev 2016-08-30 22:52:06 följande:
    Fast allt handlar inte om vad lagen säger. Det finns något som heter omdöme också. Varför lägga dig på gränsen bara för att lagen medger en viss påverkan? Räcker det inte med bara ett glas? Bevisligen så blir vi negativt påverkade av alkohol, det är en berusningsdryck. Mitt omdöme säger mig att berusningsdrycker och bilkörning bör undvikas så långt som möjligt.

Ja, det är bevisligen att alkohol har en negativ påverkan i trafiken, men det är inte svart och vitt.
    Där man blir en värdelös bilförare för man intagit alkohol som knappt finns i kroppen.
    Det är rotens kärna, man ser det som svart och vitt.
    Sen ska jag säga det är extremt sällan jag drick mina 2 glas vin och kör.

• klyban
    Anonym (keke) skrev 2016-08-30 23:08:03 följande:
    Jag har förresten inte sagt något om dagar, dagen efter, klockslag m m. Du blandar ihop mig med någon annan. Dessutom undrar jag om du inte drar saken ovan in absurdum.

Dina resonemang är f ö anledning till att ha lägre nivåer när man sätter just gränser (eftersom man inte har nolltolerans). Alltid är det någon som unnar sig så att de precis hamnar på just gränsen, bara för att den finns, tänker "jag tar nog ett glas till - håller mig ändå under 0,2" istället för att tänka "rusdrycker och bilkörning hör inte ihop, max ett glas eller inget för att vara på den säkra sidan".

Jo, det var övertydligt, just för påpeka orimligheten i de resonemang som uppstod där i ett par inlägg.

Nu är vin till maten inte en direkt rusdryck, så nä, varför ska jag tänka att nu ska jag berusa mig och sen köra bil.
    När syftet inte ens är berusning.
    Antar att detta är nått det fallerar för en del, och detta tankesätt.

• klyban
    infochristina skrev 2016-08-30 23:08:09 följande:
    Enligt promillekollen har du 04 promille  efter 3 timmar om du dricker 34 cl i jämn takt under 3 timmar. Först efter 4,5 timmar efter du började dricka kan du köra

Räknt efter kvinna 65 kg

LoL, ska man få reda på promille, så är promillekollen inte rätt verktyg.
    Den är överdriven och av ett syfte, som jag kan tom hålla med om att det är nått bra.

• Anonym (B)

Jag antar att du har en kalibrerad mätare som du kollar med klyban?

• klyban
    Anonym (B) skrev 2016-08-31 19:56:58 följande:
    Jag antar att du har en kalibrerad mätare som du kollar med klyban?

För vad?
    För mina 2 glas och köra 3h senare, eller exakta uträkningar på promille.
    Jag antar att jag inte ens behöver svara på detta.
    Men om det var oklart så är det inte detta jag diskuterar, utan att dessa promille appar är inte tillförlitliga som så.
    Utan bara tillförlitliga att det är 100% på rätt sida av deras påstående, vilket medför många timmar mer än i praktiken.

Så när nog kommer med "fakta" och uträkningar av dessa appar, och se jag har rätt.
    Så vet i alla fall jag att de inte rätt i praktiken.
    Och jag förstår varför apparna är konstruerade som de är.

• Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 20:53:21 följande:

För vad?
    För mina 2 glas och köra 3h senare, eller exakta uträkningar på promille.
    Jag antar att jag inte ens behöver svara på detta.
    Men om det var oklart så är det inte detta jag diskuterar, utan att dessa promille appar är inte tillförlitliga som så.
    Utan bara tillförlitliga att det är 100% på rätt sida av deras påstående, vilket medför många timmar mer än i praktiken.

Så när nog kommer med "fakta" och uträkningar av dessa appar, och se jag har rätt.
    Så vet i alla fall jag att de inte rätt i praktiken.
    Och jag förstår varför apparna är konstruerade som de är.

Det är naturligtvis en stor sammansvärjning som alla leverantörer av dessa appar är en del av?  Eller är underlaget de använder förfalskat av någon som har andra motiv, som tex att lura alla att vänta några extra timmar innan de kör?

Jag förstår inte vad du menar så förklara gärna varför apparna är konstrueade som de är och varför alla visar mer eller mindre lika fel.
  • Anonym (joni)
    infochristina skrev 2016-08-30 23:08:09 följande:

Räknt efter kvinna 65 kg
    Jag har en proffs alkoholmätare från dräger som jag kalibrerar varje år precis som polisens. Jag har räknat ut att jag vad jag förbränner och VARJE gång jag kollar är jag under 0,2 promille.
    Inte en gång på 5-6 år har det slagit fel.
    Tvärt om, jag trodde att jag skulle ligga på 0.2 men var mycket lägre

3 glas vin är inga problem, jag kan räkna ut -samt kontrollera att det stämmer -
    innan jag sätter mej och kör hem.
    Vi har en lag och jag följer den.
  • Anonym (B)
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 21:08:09 följande:
    Jag har en proffs alkoholmätare från dräger som jag kalibrerar varje år precis som polisens. Jag har räknat ut att jag vad jag förbränner och VARJE gång jag kollar är jag under 0,2 promille.
    Inte en gång på 5-6 år har det slagit fel.
    Tvärt om, jag trodde att jag skulle ligga på 0.2 men var mycket lägre

3 glas vin är inga problem, jag kan räkna ut -samt kontrollera att det stämmer -
    innan jag sätter mej och kör hem.
    Vi har en lag och jag följer den.
    Så du är en kvinna på 65 kilo som inte ätit något innan du dricker tre glas - för det är ju det appen räknade på

Hur mycket förbränner du? 

Stor eloge till dig som faktiskt vet att du är OK innan du sätter dig i bilen
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2016-08-31 20:57:31 följande:
    Det är naturligtvis en stor sammansvärjning som alla leverantörer av dessa appar är en del av?  Eller är underlaget de använder förfalskat av någon som har andra motiv, som tex att lura alla att vänta några extra timmar innan de kör?

Jag förstår inte vad du menar så förklara gärna varför apparna är konstrueade som de är och varför alla visar mer eller mindre lika fel.

Det är ingen sammansvärjning utan det är en konsensus att de inte kan ha ett beräkningssystem som inte gäller samtliga och väl tilltaget.
    Så ingen riskerar att följa appen och sen åka dit på rattfylla ändå.
    Detta är ju simpel logik, som jag trodde alla greppade.
    Och jag tycker appen i sig är ett okey verktyg som så, för ge en fingervisning.

Dock i verkligheten så är den helt fel för mig, då jag har betydligt mindre tid än vad appen visar.
    Och ja, jag har testat mig riktigt.

Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?