• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (B) skrev 2016-08-28 20:40:40 följande:

Jag är tveksam till att det stämmer att alkoholhalten skulle vara 0,02 promille efter 3 timmar.

www.systembolaget.se/om-alkohol/alkohol-i-kroppen/forbranning/

3 glas vin är mellan 6 och 10 cl 100% ren alkohol. Omvandlat till 40%-ig sprit så motsvarar det 15 till 25 cl.

om hon förbränner whooping 2,5 cl 40%-ig sprit per timme tar det mellan 6 och 10 timmar att få alkoholen ur kroppen. Hur kan det då ligga på 0,02promille  ens om hon svepte 3 glas då de träffades tre timmar tidigare?

Jag vet vad det står på systemets sida men jag har personligen testat detta många gånger. Övertygad om att dom har dragit i långt i överkant för att folk inte ska köra för tidigt!

Vilket är bra för alla som inte har alkomätare i bilen.
  • Anonym (Hmmm)

Hon kan ju knappast varit påverkad efter så lite?!

• Anonym (duff)

3 glas vin är ju långt ifrån säkert att det överstiger den lagliga gränsen.
    Klart du kan ta upp det med henne, skiter hon i det har så får du oxå skita i det eller ta nycklarna och ringa polisen (om dom kommer) så åker antingen hon dit för rattfylla (lite osäker på detta, kan vara någon förmildrande omständighet i och med att hon faktiskt inte kört) eller du för egenmäktigt förfarande om hon nu skulle visa sej vara nykter nog att köra.

Anonym (B) skrev 2016-08-28 18:57:19 följande:
    Antagligen för att det märktes på henne och för att det tar ca 6-8 timmar att förbränna 3 glas vin till att hamna under 0,2 promille.
    Vilken b-shit. Finns många faktorer som spelar in.
  • Anonym (B)

Du har kanske en hög tolerans pga reglebundet krökande? Det påverkar dock inte leverns förbränningstakt och promillen.

• Anonym (Mjo)
    klyban skrev 2016-08-28 19:43:37 följande:

Alkoholpåverkade individer i framförandes av fordon ska vi inte ha, då det ökar olycksrisken tjugofalt tror jag det är.

Därför är det en bra idé och konfrontera personen.

Men nu kommer vi till en annan fråga, och där är om 3 glas verkligen var för mycket.

Finns många varianter här, hur stora glasen var och var det ens en sanning att det endast var 3 glas.

Alla som tittat på polisprogram vet ju hur rattfulla alltid ljuger på den frågan.

Och svårt att tänka mig att det inte skulle vara samma i detta fall.

Tre glas vin är ju nästan en vinare!?
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2016-08-28 20:56:09 följande:
    Du har kanske en hög tolerans pga reglebundet krökande? Det påverkar dock inte leverns förbränningstakt och promillen.
    Jag rättar mig själv, Höjd tolerans innebär bla att levern kan förbränna upp till dubbelt så mycket alkohol på samma tid och det påverkar promillehalten.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (B) skrev 2016-08-28 21:30:12 följande:

Jag rättar mig själv, Höjd tolerans innebär bla att levern kan förbränna upp till dubbelt så mycket alkohol på samma tid och det påverkar promillehalten.

Höjd tolerans? Det vanligaste med tex alkisar (regelbundet krökande) är ju att de tål mindre alkohol!?
  • Aikido
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:28:58 följande:
    Tre glas vin är ju nästan en vinare!?
    Hur stora vinglas kör du med? Modell mindre badbalja?
  • Anonym (?)

Beror helt på vinets årgång och bilens märke och modell.

• Anonym (Mjo)
    Aikido skrev 2016-08-28 21:32:47 följande:

Hur stora vinglas kör du med? Modell mindre badbalja?

Vanliga vinglas. Fyra glas på en vinare.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?