• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (B)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:31:53 följande:
    Höjd tolerans? Det vanligaste med tex alkisar (regelbundet krökande) är ju att de tål mindre alkohol!?
    Nej, först höjs toleransen och förbränningen - därför måste de dricka mer för att bli berusade, men så småning efter lång och hårt krökande tål de mindre alkohol.
  • Bibbielou

Ingen med ett sunt förhållande till alkohol kör efter tre glas vin. Prata med vännen och säg att du är bekymrad.

• Aikido
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:40:38 följande:
    Vanliga vinglas. Fyra glas på en vinare.
    Då är du åtminstone inte någon Ove Sundberg.
  • Anonym (Mjo)
    Aikido skrev 2016-08-28 21:45:55 följande:

Haha, verkligen inte. Nä, men inte för att jag ofta dricker fulla glas, men en vinare är ca 4 fulla glas.
  • Klurigt
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-28 20:47:22 följande:

Hon kan ju knappast varit påverkad efter så lite?!

Lite? Jag dricker _aldrig_ så mycket vid samma tillfälle, eftersom jag inte vill bli så berusad. (Jag väger 60 kg, kroppsvikten spelar ju viss roll.)
  • Anonym (fcts)

Drack hon 3 normalstora glas vin under tre timmar, körde direkt efter glas nr 3 och är genomsnittlig i kroppsstorlek och förbränning låg hon antagligen runt 0,2 promille. Men det kan också vara betydligt högre. Hurvida hon körde rattfull eller ej kan vi alltså inte veta.

Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 19:49:21 följande:

Hon drack samma mängd som jag, tre glas under cirka tre timmar. Och jag hade inte ens velat cykla hem.

• Anonym (fcts)

Vanlig serveringsstorlek för vin är 12-15 cl beroende på om det är rött eller vin. D v s 5 eller 6 glas per flaska.

Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:40:38 följande:

Vanliga vinglas. Fyra glas på en vinare.

• Anonym (Dagisfröken)
    Aikido skrev 2016-08-28 21:45:55 följande:
    En vinare är fyra glas här också. Dricker du vin i äggkoppar?
  • Anonym (Dagisfröken)
    Aikido skrev 2016-08-28 20:46:16 följande:
    Bah! Cykla kan man göra efter 6 starköl och några stadiga groggar. Jag vet och jag har kvar ärren som bevisar det.
    Med tanke på ärren gick det kanske inte så bra ...
  • Anonym (lasse)

Drack hon 50 cl vin mosvar det ca 12-14 cl starksprit. Det tar ca 6-7 timmar att förbränna från det hon börjar dricka. Efter 3  timmar är hon rattonykter

Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?