• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (Dagisfröken)

Inte okej, blir galen på idiotjävlarna som är ute och kör när de druckit! Blev riktigt osams med en barndomsvän för hon blev jättesur när jag sa att hon inte borde köra hem efter 3 glas vin. Hon pratade inte med mig på 4 månader.

• Aikido
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-08-28 22:45:28 följande:
    En vinare är fyra glas här också. Dricker du vin i äggkoppar?
    Dricker bara öl (ur glas eller om nöden kräver direkt ur burk eller flaska eller i extrema fall uppslickat från golvet).
  • Anonym (lasse)

Fin resturang ett glas vin 12 cl enklare 15 cl

• Aikido
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-08-28 22:46:12 följande:
    Med tanke på ärren gick det kanske inte så bra ...
    Jodå. Fast kommungubbarna här är bindgalna. Sätta betonggrisar mitt i cykelbanan... tur man är så mjuk i kroppen när man är onykter annars kunde det slutat illa.
  • Anonym (???)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 17:41:35 följande:

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

Vet du exakt vad hon drack och vid vilken tidpunkt hon köpte det?
  • Anonym (B)
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-28 22:52:05 följande:
    Fin resturang ett glas vin 12 cl enklare 15 cl
    www.svd.se/det-ar-skillnad-pa-ett-glas-och-ett-glas

En standardenhet vin är 15 cl, ett glas är  allt mellan 12  och 18 cl   - enligt  SvD:s vinskribent som skrivit om vin i 25 år.
  • Anonym (???)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-08-28 22:45:28 följande:

En vinare är fyra glas här också. Dricker du vin i äggkoppar?

Alla har inte lika stora vinglas som du... Det påminner mig faktiskt om grannen som "bara dricker 2 glas vin" men där varje glas rymmer 60 centiliter! :D

Sen verkar Ts ha missat att man kan beställa alkoholfritt vin även på krogen.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (fcts) skrev 2016-08-28 22:40:59 följande:

Vanlig serveringsstorlek för vin är 12-15 cl beroende på om det är rött eller vin. D v s 5 eller 6 glas per flaska.

Jag pratar inte serveringsstorlek, jag pratar fulla vinglas.

Dessutom ser man sällan folk dricka halvtomma glas vin. Beställ ett glas på krogen så får du se. Det glaset är mer fullt än tomt.
  • klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:28:58 följande:
    Tre glas vin är ju nästan en vinare!?

Det blir enklare för dig att svara om du verkligen läser.
    Ett glasvin brukar man säga är 17cl(men kan vara vad som helst, därav frågan jag ställde som du aldrig hann läsa till), 51cl och krävs 19cl till från bli en flaska.
    Om nu TS är säker på att det bara blev tre glas och denna tid.
    Så finns det en möjlighet att vara inom den lagliga gränsen.

Jag personligen hade inte valt att dricka 3 glas vin och 3h och sen köra.1-2 glas och 3h, inga problem, då man är utan problem under den lagliga gränsen.
    Sen beror ju på om det är rött eller vitt, då vitt normalt håller en ca2-5% lägre alkoholhalt.

• klyban
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:40:38 följande:
    Vanliga vinglas. Fyra glas på en vinare.
    Men där blir helt plötsligt 3 glas till 4 glas.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?