• Stolt Farsa

Hemverket, erfarenhet?

Hej

Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

• Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-06 23:03:01 följande:
    När man får sålt via mäklaren innan objektet kommit ut på marknaden så kan man liksom ana att de har koll på potentiella köpare. smile5.gif  

Vår favoritmäklare är riktigt duktig på vad gäller husbyggnation och renoveringar. Han kan man lätt diskutera bärande väggar, fönsterbyten osv. Det behöver inte vara objektspecifikt så att det blir undersökningsplikt, men han hjälper i funderingar kring renoveringsobjektets potential = köparens drömmar. Han har även full koll på detaljplanerna i området och kan säga vad som är tillåtet inom detaljplanen, ex inreda vinden. 

Hemverket ligger i lä. De kanske funkar på andra platser, men jag har inte sett nåt som imponerar på den här marknaden än, deras dåliga statistik ger tydliga signaler. 
    Vad för statistik hänvisar du till, vore intressant att se har du någon källa?
    Jag personligen skulle aldrig ta råd eller diskutera något byggnadstekniskt med en säljare.
  • Mimmsan01

De som köpt från hemverket har varit missnöjda med att de inte haft en mäklare att vända sig till. Men relevanta frågor både om objektet och juridik. Mäklaren som stod med på sidan kan ingenting om objektet eller svarar på frågor kring en bostadsaffär. Det är en stor osäkerhet som köpare. Jag skulle aldrig ta mig in i en affär med hemverket vare sig jag jobbar som fastighetsmäklare eller inte. En mäklare skall ju finnas där vid även juridiska problem efter affären. De hade inte ens en tid efter avslutad "budgivning" där köpare och säljare träffades med mäklaren och gick igenom allt. De fick papperna hemskickade bara, vilket lätt gör att kunder kan dra sig ur under tiden/ångra sig. Eftersom det inte är bindande förrän hemverket fått tillbaka papperna med bådas signatur.

Sen säljare som jag har sålt åt, för att de varit missnöjda med hemverket var följande. Helst skulle de ta egna bilder, vilket inte blev bra. De kunde betala ytterligare 5000kr för fotografering men de bilderna blev katastrof. Det är a och o med att fota en lägenhet idag. Bilderna är det absolut viktigaste för att du som spekulant ska finna det intressant. Arga spekulanter ringde säljaren för att de inte fick tag i mäklaren som var "ansvarig". Då fick säljaren ta tag i detta för att kunderna skulle känna sig nöjda. Säljarn fick själv hålla i budgivningen vilket enligt de själva var det sämsta, eftersom en duktig mäklare idag - kör en riktigt budgivning via telefon och försöker helt enkelt trissa upp priset för bostaden. Sen finns det också dåliga mäklare inom storbolagen som är lata naturligtvis.

Bara några få missnöjdheter från kunderna, till dig som fråga. Sen tycker alla olika.

Noname00 skrev 2016-09-06 21:19:44 följande:

Vad har de varit missnöjda med?, jag har hört tvärtom.

• Noname00

Vad menas med att säljare fick själv hålla i budgivningen? detta görs ju via hemverkets sida.

"försöker helt enkelt trissa upp priset för bostaden."  detta är en av anledningarna till att jag aldrig ser mäklare som en fördel om jag är köpare.
    Jag utgår alltid att fastighetsmäklare försöker blåsa en utan att bryta mot lagen.

• Mimmsan01

Om du har den inställningen till en fastighetsmäklare så har du tyvärr helt enkelt träffat fel typ av mäklare. Tycker man att en mäklare bryter mot lagen, finns fmi att anmäla de till, där de blir anmälda eller varnade. Gällande budgivning så är det en anledningen till varför många säljare vill ha hjälp. Och naturligtvis är det kanske inte lika kul som köpare när priset trissas upp. Men tror de flesta hade tagit hjälp av en mäklare, betalt 60 000kr i arvode, fått sålt lägenheten för 5Miljoner, istället för att själv lagt ut en på blocket och fått den prutad till 4,5milj, eller sålt den via hemverket för 4,7 för att inte tillräckligt många spekulanter.

vill köpa via hemverket. Men alla tycker olika.

Noname00 skrev 2016-09-07 12:15:01 följande:

Vad menas med att säljare fick själv hålla i budgivningen? detta görs ju via hemverkets sida.

"försöker helt enkelt trissa upp priset för bostaden."  detta är en av anledningarna till att jag aldrig ser mäklare som en fördel om jag är köpare.

Jag utgår alltid att fastighetsmäklare försöker blåsa en utan att bryta mot lagen.

• Noname00
    Mimmsan01 skrev 2016-09-08 06:36:06 följande:

Om du har den inställningen till en fastighetsmäklare så har du tyvärr helt enkelt träffat fel typ av mäklare. Tycker man att en mäklare bryter mot lagen, finns fmi att anmäla de till, där de blir anmälda eller varnade. Gällande budgivning så är det en anledningen till varför många säljare vill ha hjälp. Och naturligtvis är det kanske inte lika kul som köpare när priset trissas upp. Men tror de flesta hade tagit hjälp av en mäklare, betalt 60 000kr i arvode, fått sålt lägenheten för 5Miljoner, istället för att själv lagt ut en på blocket och fått den prutad till 4,5milj, eller sålt den via hemverket för 4,7 för att inte tillräckligt många spekulanter.

Arbetar inte du som fastighetsmäklare?
  • Stolt Farsa

Jag tror jag kommer välja en lokal mäklare som kan området och som är insatt i förenings budget och stadgar. Men det var ju intressant att hemverket åtminstone tar hand om fotograferingen. Jag har ju fått höra att man får sköta allt själv utom den juridiska biten.

• Anonym (12345)
    Mimmsan01 skrev 2016-09-08 06:36:06 följande:

Intressant att du som fastighetsmäklare sprider så mycket dåligt om hemverket, det är ju självklart för oss andra att ni inte vill ha dem på marknaden då det är en konkurrent.

Att köpa och sälja bostad har alltid gjorts via mäklare i tradionell mening, man bokar en mäklare och de håller en visning och förhoppningsvis blir det budgvning med kontraktskrivning därefter.

Hemverket är en uppstickare och det är alltid lite skrämmande när det är nytt.
    Man får det man behöver via hemverket, fotogrfering, annons, sida för budgvning, mer än så behövs inte om det man säljer är attraktivt på marknaden.

Sen att de talas illa om dem och smutskastas av andra mäklare är ju inte helt oväntat.
  • Anonym (12345)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-08 11:55:14 följande:

Jag tror jag kommer välja en lokal mäklare som kan området och som är insatt i förenings budget och stadgar. Men det var ju intressant att hemverket åtminstone tar hand om fotograferingen. Jag har ju fått höra att man får sköta allt själv utom den juridiska biten.

Hur verifierar du att den mäklaren du kommer att välja verkligen kan området?
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-06 23:56:38 följande:
    Vad för statistik hänvisar du till, vore intressant att se har du någon källa?
    Jag personligen skulle aldrig ta råd eller diskutera något byggnadstekniskt med en säljare.
    Det är statistik jag fört själv. Nä men seriöst. Om man har koll på Hemnet (där Hemverkets objekt är) så kan man se tydligt att deras objekt blivit liggandes lääääänge.

En fyra i centrala delarna hos en etablerad mäklare säljs strax före eller strax efter visningarna. 
    En fyra hos Hemverket låg kvar i minst två månader. På en överhettad marknad... Drömmer 

Det finns självklart  ett antal exempel, samma visa på alla - de ligger kvar onormalt länge. Men fyran är det mest talande exemplet än att diskutera en villa i en stadsdel osv..  

Tråkigt att du inte förstår innebörden av att, som köpare, kunna diskutera relevanta saker med kunnig mäklare. Byggnadsteknik ingår ju till och med i utbildningen. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-08 14:17:03 följande:
    Det är statistik jag fört själv. Nä men seriöst. Om man har koll på Hemnet (där Hemverkets objekt är) så kan man se tydligt att deras objekt blivit liggandes lääääänge.

En fyra i centrala delarna hos en etablerad mäklare säljs strax före eller strax efter visningarna. 
    En fyra hos Hemverket låg kvar i minst två månader. På en överhettad marknad... Drömmer 

Det finns självklart  ett antal exempel, samma visa på alla - de ligger kvar onormalt länge. Men fyran är det mest talande exemplet än att diskutera en villa i en stadsdel osv..  

Tråkigt att du inte förstår innebörden av att, som köpare, kunna diskutera relevanta saker med kunnig mäklare. Byggnadsteknik ingår ju till och med i utbildningen. 
    Jag förstår nog innebörden rätt väl, är det byggnadsteknik jag vill diskutera så gör jag det med en byggnadsingenjör och inte en säljare som läst 5 - 10 poäng byggnadsteknik på fastighetsmäklarutbildningen.

Lika väl som att vill jag veta något om årsredvisningen så läser jag den själv samt kontaktar föreningen ang ekonomin.

Varför skulle jag lita på någon vars uppgift är att sälja ett objekt till mig till högsta pris?

Du verkar väldigt bitter över att det har dykt upp en ny aktör och verkar göra allt för att smutskasta dem, men det är klart vem skulle rekommendera en konkurrent framför sig själv?

Att ett eller ett par objekt ligger ute längre behöver inte betyda att det beror på att man  säljer via hemmnet.
    Hade vart intressant att veta vilken stad du prata om, det  är stor skillnad på marknader.
Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?