• Stolt Farsa

Hemverket, erfarenhet?

Hej

Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

• Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Mäklare) skrev 2016-09-10 14:47:29 följande:

Jag jobbar själv som fastighetsmäklare på marknadsledande mäklarfirman i området. Säljare väljer oss bl.a. för att vi presenterar bostäderna riktigt bra, grymma bilder, styling mm. Det är superviktigt idag! Sen är vi väldigt professionella och de flesta köpare har stort förtroende när de köper via oss. Bättre betala mer i arvode och få mer betalt!

Jag tror inte den andra mäklaren i tråden smutskastar Hemverket för att de är nya och konkurrenter. Hade aldrig sålt via Hemverket, det är för snåla människor som inte förstår innebörden av en riktig mäklartjänst och att man med största sannolikhet kommer få mer betalt! Däremot är det bra att jämföra olika mäklare/mäklarfirmor, vad de erbjuder och till vilket arvode.

Du framstår som oseriös när du presenterar dig som fastighetsmäklare och kallar kunder för snåla.

Det är inget som garanterar att man får mer betalt vilket du gärna framhäver i texten, oavsett om man endast får utgångbudet så kostar det minst 40-50k i alla fall här i sthlm.
  • Kerubmamman
    Anonym (12345) skrev 2016-09-10 12:05:08 följande:
    En äldre artikel om en som sålt via hemverket som fick mer än grannen.
    www.affarsvarlden.se/platinum/article3869220....

Här är en intressant blogg om tankar och värderingar kring att välja mäklare, mycket intressanta punkter.

johnkaberg.se/2013/11/23/vad-betalar-jag-for-.../
    Intressant artikel. 

Jag personligen hade aldrig ens tittat på lägenheten på plan 2. Det blir för nära vimlet/bruset/ljudet, det är mycket folk i omlopp. Jag vill komma upp en bit för att slippa lyssna på folks samtal nere på gatan (uteserveringarna rakt under). *been there, done that*.
    (Jag har bott med utsikt över Karlberg station, så jag behöver inte ha knäpptyst utifrån direkt. )

I och med att det är nybyggda hus så lär det finnas hiss och då slipper man fundera på hur många våningar man ska springa med matkassarna. Så jag hade lätt satsat på plan 4. 

Måste säga att jag blev nostalgisk nu. Jag jobbade på Liljeholmen när det där huset var purfärskt. Många fina restauranger att luncha på där. Solig Bland annat i det aktuella huset.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Satinsilk

Jag hade hemverket när vi skulle sälja vårt hus. Gick skitbra och jag är supernöjd! Fick hjälp med alla krångliga papper och dokument!

vi fick själva ta foton (inget svårt) och skriva ihop en annons (inte heller något svårt) och till på köpet tjänade vi ju en rejäl slant på att inte anlita mäklare.

Hade jag köpt hus så hade jag struntat i om det var genom hemverket eller inte.

• Stolt Farsa

Jag har pratat med en lokal mäklare som tar 1.25% i arvode. I offerten ingår allt man behöver som fotografering annonnsering på hemnet, blocket, booli, tidningar, m.m. Ni som är mäklare här är det ett billigt arvode?

• Mimmsan01

Beror på vad bostaden är värd. På 4 miljoner är 1,25% ett rimligt arvode! [quote=76962948][quote-nick]Stolt Farsa skrev 2016-09-12 10:14:24 följande:[/quorn-nick]Jag har pratat med en lokal mäklare som tar 1.25% i arvode. I offerten ingår allt man behöver som fotografering annonnsering på hemnet, blocket, booli, tidningar, m.m. Ni som är mäklare här är det ett billigt arvode?[/quote]

• Anonym (Mäklare)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-12 10:14:24 följande:

Jag har pratat med en lokal mäklare som tar 1.25% i arvode. I offerten ingår allt man behöver som fotografering annonnsering på hemnet, blocket, booli, tidningar, m.m. Ni som är mäklare här är det ett billigt arvode?

Det låter jättebilligt! Vad är det för utgångspris?
  • Stolt Farsa
    Anonym (Mäklare) skrev 2016-09-12 21:14:46 följande:
    Det låter jättebilligt! Vad är det för utgångspris?
    Det har vi inte kommit överens om än eftersom det inte är dags för mig att flytta än. Kollar mest runt och jämför mäklare. Men utgångspriset kommer troligen ligga mellan 2-5 - 3 miljoner.
  • Anonym (A)

Vilken mäklare (eller ingen mäklare) som passar bäst när man ska sälja är helt individuellt. Någon kanske inte tror på mäklare medan andra känner att det är en trygghet. Visst är det då bra att det finns olika alternativ och inte bara en typ av mäklarbyrå. 

Som flera sagt är det stor skillnad på en dålig och en bra mäklare. En duktig mäklare är insatt och påläst gällande sina objekt och även den juridiska delen. Känner man att man själv inte har full koll på det juridiska vid en bostadsaffär kan en mäklare ge god vägledning. 

Det kanske inte är så att man som säljare eller köpare känner till sina rättigheter och skyldigheter, vilket mäklaren upplyser om. En bra mäklare gör mycket arbete som inte syns utåt, det är inte enbart hemmet och fotografering. Är man inte säker på den juridiska delen, inte bara själva kontraktsskrivningen, kan det vara bra att ta hjälp av mäklare som måste agera efter god fastighetsmäklarsed enl. svensk lagstiftning. 

Som någon annan sagt är det många objekt som säljs utan att ha varit ute på den öppna marknaden, så visst kan en mäklares kundkontakter tillföra något. 

Inget är rätt eller fel, det gäller bara att hitta det som passar ens egna behov och förväntningar. 

Lycka till med försäljningen! 

• Anonym (A)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-13 10:36:20 följande:
    Det har vi inte kommit överens om än eftersom det inte är dags för mig att flytta än. Kollar mest runt och jämför mäklare. Men utgångspriset kommer troligen ligga mellan 2-5 - 3 miljoner.
    Vill du veta vad andra har för upplevelser av olika mäklare kan du kika på reco.se
  • Stolt Farsa
    Anonym (A) skrev 2016-09-23 01:26:27 följande:

Vilken mäklare (eller ingen mäklare) som passar bäst när man ska sälja är helt individuellt. Någon kanske inte tror på mäklare medan andra känner att det är en trygghet. Visst är det då bra att det finns olika alternativ och inte bara en typ av mäklarbyrå. 

Som flera sagt är det stor skillnad på en dålig och en bra mäklare. En duktig mäklare är insatt och påläst gällande sina objekt och även den juridiska delen. Känner man att man själv inte har full koll på det juridiska vid en bostadsaffär kan en mäklare ge god vägledning. 

Det kanske inte är så att man som säljare eller köpare känner till sina rättigheter och skyldigheter, vilket mäklaren upplyser om. En bra mäklare gör mycket arbete som inte syns utåt, det är inte enbart hemmet och fotografering. Är man inte säker på den juridiska delen, inte bara själva kontraktsskrivningen, kan det vara bra att ta hjälp av mäklare som måste agera efter god fastighetsmäklarsed enl. svensk lagstiftning. 

Som någon annan sagt är det många objekt som säljs utan att ha varit ute på den öppna marknaden, så visst kan en mäklares kundkontakter tillföra något. 

Inget är rätt eller fel, det gäller bara att hitta det som passar ens egna behov och förväntningar. 

Lycka till med försäljningen! 

Hej. Ja precis så är det. Det är väl ändå så att det är ganska få svenskar som väljer att sälja sin bostad helt själv. Det är ju norm och många har ju sina egna jobb att sköta så tiden att göra allt själv och sätta sig in finns helt enkelt inte.
Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?