• Stolt Farsa

Hemverket, erfarenhet?

Hej

Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

• Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Anonym (*)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-09 08:30:40 följande:
    Så du skulle inte rekommendera Hemverket?
    Nej, det skulle jag inte. Inte när man köper i alla fall.
  • Anonym (*)
    Anonym (12345) skrev 2016-09-10 01:27:54 följande:
    Varför skulle hemverkets objekt vara mer svårsålda, de annonseras på samma plats?
    Varför anlitar folk en mäklare jo oftast för att det är så det brukar gå till för så har man alltid gjort.
    Ingen ifrågasätter det men ändå gnäller att det kostar så mycket.

Det är tur att det finns alternativ.
    Kan bero på säljaren, den man har kontakt med under  resans gång. 

Säljaren vi hade att göra med, kontrade med att han kunde sälja till någon annan varje gång vi frågade om något som hade med lägenheten att göra. 
  • Anonym (*)
    Noname00 skrev 2016-09-10 02:05:48 följande:
    Annonsen skrivs ju i samråd med mäklaren.

Dock köparen som håller i visningen.

Allt annat går ju via mäklaren.
    Nej, all kontakt om lägenheten går via säljaren. Det är säljaren som plockar fram papper på vad som är gjort osv. Så säljaren gör mer än bara visar lägenheten.
  • Noname00
    Anonym (*) skrev 2016-09-10 04:11:29 följande:
    Nej, all kontakt om lägenheten går via säljaren. Det är säljaren som plockar fram papper på vad som är gjort osv. Så säljaren gör mer än bara visar lägenheten.
    Tror du missförstod lite.
    Det gör du ju i alla fall om du skulle välja en annan mäklare, du själv måste tillhandahålla uppgifter på det som  är gjort, vem skulle annars göra det menar du?

Allt som står i mäklarannonsen är baserat på säljarens information oavsett vilken mäklare du väljer.
    När du väljer en vanlig ställer denna frågor kring ditt objekt som sen är grund till din annons.

Sen att det är du som ställer ut skylt , öppnar dörren välkomnar kunder är ju en del av att välja hemnet.
    Ser man det som jobbigt, besvärligt eller svårt så bör man förståss överväga att välja en annan tjänst.
  • Anonym (*)
    Noname00 skrev 2016-09-10 11:24:24 följande:
    Tror du missförstod lite.
    Det gör du ju i alla fall om du skulle välja en annan mäklare, du själv måste tillhandahålla uppgifter på det som  är gjort, vem skulle annars göra det menar du?

Allt som står i mäklarannonsen är baserat på säljarens information oavsett vilken mäklare du väljer.
    När du väljer en vanlig ställer denna frågor kring ditt objekt som sen är grund till din annons.

Sen att det är du som ställer ut skylt , öppnar dörren välkomnar kunder är ju en del av att välja hemnet.
    Ser man det som jobbigt, besvärligt eller svårt så bör man förståss överväga att välja en annan tjänst.
    Jag pratar ur köparens ögon. Det är du som missförstått.

Jag har förståelse för att en säljare väljer Hemverket. De är ju billigare. Men som köpare är det en fördel med en "riktig" mäklare. Det är vår erfarenhet.
  • Anonym (12345)
    Anonym (*) skrev 2016-09-10 11:31:49 följande:
    Jag pratar ur köparens ögon. Det är du som missförstått.

Jag har förståelse för att en säljare väljer Hemverket. De är ju billigare. Men som köpare är det en fördel med en "riktig" mäklare. Det är vår erfarenhet.
    Intressant.
    Vad är det du känner att en traditionell mäklare kan förmedla bättre till dig som köpare?
  • Anonym (*)
    Anonym (12345) skrev 2016-09-10 11:44:43 följande:
    Intressant.
    Vad är det du känner att en traditionell mäklare kan förmedla bättre till dig som köpare?
    Professionalitet. Inte hota med att dra sig ur affären bara för att man har anmärkningar på saker som inte fungerar. 
  • Anonym (12345)

Det man ska komma ihåg när man väljer Hemverket är att det bygger på att man gör en del av arbetet själv.

Fotografering, annons på hemnet, Boli och Blocket tillhandahålls tillhandahålls av hemnet.
    Mallar för prospekt finns att ladda ned.
    Visningarna håller man i själv eller anlitar en representant, budgivning och sker via verktyget som finns på hemverkets hemsida.
    Kontraktskrivning skickas ut för påskrift så det är inget man behöver komponera ihop själv.

Det man ska komma ihåg är att oavett vilken mäklare man väljer så minskar inte ens ansvar som säljare.

Lika så som köpare man har fortfarande lika stor undersökningsplikt det är inget som mäklaren kommer att utföra åt eventuella köpare.

• Anonym (Mäklare)

Jag jobbar själv som fastighetsmäklare på marknadsledande mäklarfirman i området. Säljare väljer oss bl.a. för att vi presenterar bostäderna riktigt bra, grymma bilder, styling mm. Det är superviktigt idag! Sen är vi väldigt professionella och de flesta köpare har stort förtroende när de köper via oss. Bättre betala mer i arvode och få mer betalt!

Jag tror inte den andra mäklaren i tråden smutskastar Hemverket för att de är nya och konkurrenter. Hade aldrig sålt via Hemverket, det är för snåla människor som inte förstår innebörden av en riktig mäklartjänst och att man med största sannolikhet kommer få mer betalt! Däremot är det bra att jämföra olika mäklare/mäklarfirmor, vad de erbjuder och till vilket arvode.

Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?