• Stolt Farsa

Hemverket, erfarenhet?

Hej

Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

• Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Stolt Farsa
    Anonym (12345) skrev 2016-09-08 13:20:41 följande:
    Hur verifierar du att den mäklaren du kommer att välja verkligen kan området?
    Jadu

Jag bara utgår ifrån att dom gör det. Ett lokalt mäklarkontor har väl rimligtvis bra koll på området. Det måste de ju ha om de ska ge ett bra intryck till säljarna och köparna. I den kommundelen jag bor i finns det minst 4 - 5 mäklarkontor.

Det är ju samma sak när du ska gå till läkaren, du får ju bara kallt räkna med att läkaren kan det han/hon kan för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Enligt mig finns det ingen anledning att gå runt och misstro alla fackmän.
  • Anonym (12345)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-08 16:02:31 följande:
    Jadu

Jag bara utgår ifrån att dom gör det. Ett lokalt mäklarkontor har väl rimligtvis bra koll på området. Det måste de ju ha om de ska ge ett bra intryck till säljarna och köparna. I den kommundelen jag bor i finns det minst 4 - 5 mäklarkontor.

Det är ju samma sak när du ska gå till läkaren, du får ju bara kallt räkna med att läkaren kan det han/hon kan för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Enligt mig finns det ingen anledning att gå runt och misstro alla fackmän.
    Jo man kan tycka att dom borde ha det.
    Här finns det en i varje hörn, många bor inte i stadsdelen utan i stan.
    Jag vet en som körde 15 minuters intervjuer med mäklare där de fick berätta lite om sig själv och området, rätt intressant.

Jag själv brukar ställa lite frågor när jag går på visningar för att testa hur insatta de är.
  • Anonym (*)

Dåliga erfarenheter. Inte av mäklarna, men av säljaren. Mycket strulig säljare.

• Stolt Farsa
    Anonym (*) skrev 2016-09-08 19:04:34 följande:

Dåliga erfarenheter. Inte av mäklarna, men av säljaren. Mycket strulig säljare.

Så du skulle inte rekommendera Hemverket?
  • Stolt Farsa
    Anonym (12345) skrev 2016-09-08 18:38:24 följande:
    Jo man kan tycka att dom borde ha det.
    Här finns det en i varje hörn, många bor inte i stadsdelen utan i stan.
    Jag vet en som körde 15 minuters intervjuer med mäklare där de fick berätta lite om sig själv och området, rätt intressant.

Jag själv brukar ställa lite frågor när jag går på visningar för att testa hur insatta de är.
    Japp det håller jag med om. man kan ju inte ställa för många frågor till mäklaren. Även om det inte lutar åt att jag kommer välja Hemverket så kommer jag såklart fortfarande titta lite på hur mycket arvode de andra mäklarna tar. Även om det är snarlikt så kan det ju handla om tusenlappar.
  • Mimmsan01

Det handlar inte om vad jag tycker - utan vad kunder som vänt sig till oss i efterhand, har sagt och känt. Sen skulle jag personligen inte rekommendera just hemverket för jag ver hur baksidan av det här arbetet är och hur mycket problem som kan uppstå. Som inte hemverket hjälper till med.

Anonym (12345) skrev 2016-09-08 13:17:53 följande:

Intressant att du som fastighetsmäklare sprider så mycket dåligt om hemverket, det är ju självklart för oss andra att ni inte vill ha dem på marknaden då det är en konkurrent.

Att köpa och sälja bostad har alltid gjorts via mäklare i tradionell mening, man bokar en mäklare och de håller en visning och förhoppningsvis blir det budgvning med kontraktskrivning därefter.

Hemverket är en uppstickare och det är alltid lite skrämmande när det är nytt.

Man får det man behöver via hemverket, fotogrfering, annons, sida för budgvning, mer än så behövs inte om det man säljer är attraktivt på marknaden.

Sen att de talas illa om dem och smutskastas av andra mäklare är ju inte helt oväntat.

• Anonym (12345)
    Mimmsan01 skrev 2016-09-09 13:52:54 följande:

Det handlar inte om vad jag tycker - utan vad kunder som vänt sig till oss i efterhand, har sagt och känt. Sen skulle jag personligen inte rekommendera just hemverket för jag ver hur baksidan av det här arbetet är och hur mycket problem som kan uppstå. Som inte hemverket hjälper till med.

Det är klart att du får några kunder som inte är nöjda med hemnet ingen kommer stövla in på ditt kontor bara för att säga hur nöjda dom är med deras tjänster.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-08 14:35:11 följande:
    Jag förstår nog innebörden rätt väl, är det byggnadsteknik jag vill diskutera så gör jag det med en byggnadsingenjör och inte en säljare som läst 5 - 10 poäng byggnadsteknik på fastighetsmäklarutbildningen.

Lika väl som att vill jag veta något om årsredvisningen så läser jag den själv samt kontaktar föreningen ang ekonomin.

Varför skulle jag lita på någon vars uppgift är att sälja ett objekt till mig till högsta pris?

Du verkar väldigt bitter över att det har dykt upp en ny aktör och verkar göra allt för att smutskasta dem, men det är klart vem skulle rekommendera en konkurrent framför sig själv?

Att ett eller ett par objekt ligger ute längre behöver inte betyda att det beror på att man  säljer via hemmnet.
    Hade vart intressant att veta vilken stad du prata om, det  är stor skillnad på marknader.
    Bitter? Nej, jag säger att bara att Hemverket har noll framgång här och att jag inte ser vitsen med distansmäklare).

Och jag är inte en mäklare, det är verkligen inte min grej. Men då kan jag ju fråga dig, i samma anda som du frågade mig: vem skulle försvara Hemverket med näbbar och klor, på det sätt du gör? Obestämd

Nej, att ett objekt ligger ute länge beror verkligen inte på att man säljer via Hemnet. Däremot har Hemverket inte haft EN enda snabb försäljning, på en överhettad marknad.. Drömmer
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 00:33:29 följande:
    Bitter? Nej, jag säger att bara att Hemverket har noll framgång här och att jag inte ser vitsen med distansmäklare).

Och jag är inte en mäklare, det är verkligen inte min grej. Men då kan jag ju fråga dig, i samma anda som du frågade mig: vem skulle försvara Hemverket med näbbar och klor, på det sätt du gör? Obestämd

Nej, att ett objekt ligger ute länge beror verkligen inte på att man säljer via Hemnet. Däremot har Hemverket inte haft EN enda snabb försäljning, på en överhettad marknad.. Drömmer
    Misstog dig med en annan i tråden.
    Ser man inte vitsen eller någon fördel med hemnet så ska man anlita en traitionell fastighetsmäklare.

Jag personligen ser stora fördelar med dem de tillhandahåller precis det jag efterfrågar som säljare och jag betalar för enbart det.

Jo visst är den överhettad, förr eller senara krashar den.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-10 00:42:04 följande:
    Misstog dig med en annan i tråden.
    Ser man inte vitsen eller någon fördel med hemnet så ska man anlita en traitionell fastighetsmäklare.

Jag personligen ser stora fördelar med dem de tillhandahåller precis det jag efterfrågar som säljare och jag betalar för enbart det.

Jo visst är den överhettad, förr eller senara krashar den.

Det låter som att du blandar ihop Hemnet och Hemverket. 
    Jag ser inga problem med Hemnet, däremot har Hemverket inget gott rykte.

Ja, marknaden lär krascha. Men vad har det med Hemverkets dåliga siffror att göra? Det är snarare ekvationen:

överhettad marknad + Hemverket = minst tredubbla försäljningstiden och ingen budgivning (+ lägre pris än grannens objekt i samma standard) 

som gör att säljare blir avskräckta. På en överhettad marknad borde vem som helst kunna få ett objekt i bra skick sålt snabbt. 

Och köpare ser det som en bostadsaffär via blocket, vilket många drar sig för att göra. De vill ha en riktig mäklare för att känna sig trygga. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?