• Lollo92

    Jag vill vara hemma med mina barn men hur?

    Så alltså, jag skulle vilja fortsätta vara hemma med mina barn efter att föräldrapenningdagarna är slut. Mina barn är 9 månader och 1,9 år och i vår är det dags att kasta sig ut i arbetslivet igen men egentligen vill jag fortsätta att vara hemma med dem. Det är inte det att jag har något emot förskolan eller något sånt. Känner bara att det hade varit så fantastiskt att få vara hemma med barnen till de börjar skolan eller alternativt ha dem 15 timmar/veckan. Både min sambo och jag arbetar som hantverkare alltså 6.45-16.00 vilket betyder långa dagar på förskolan och väldigt lite tid med barnen för oss. det är ganska så svårt att klara sig på endast en inkomst men det skulle naturligtvis gå på något sätt. Är det någon som har något tips på hur man skulle kunna lösa det? Hur gör ni som är hemma med era barn? Kanske tips på något smart sätt att jobba hemifrån för lite extra slantar osv.. Alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Jag vill vara hemma med mina barn men hur?
  • Lollo92

    Vårdnadsbidraget finns inte kvar längre som synd är. Är borttaget från och med 31 januari 2017, har undersökt den möjligheten. Dagmamma skulle jag mycket väl kunna tänka mig men i min kommun vill de inte anställa fler än de få som finns kvar. Tack ändå för tipsen ????

  • modsey

    Klart det kan gå om ni dels har normala o inte skyhöga utgifter. Sen är det ju upp till er vad ni är eller hur ni vill prioritera för detta.

  • lövet2

    Vi planerade våra utgifter efter hur mycket pengar som kom in. Det blev inga resor, minimalt med nya kläder till oss föräldrar, inga middagar från pizzerian eller grillen osv. Å andra sidan blev det automatiskt minskade utgifter för mat, resor till/från jobbet och jobbkläder. Jag kunde ju gå i mjukisbyxor och flanellskjorta hela dagarna och behövde inte handla nytt jämt för att vara snygg på jobbet.
    Vi lärde oss att hitta fritidssysselsättningar som var gratis eller åtminstone väldigt billiga. Eftersom vi skaffade hus nära skog och natur, så blev det bärplockning, pick-nick på gräsmattan, glass i hammocken, en kaffetermos i lekparken. På vintern fanns biblioteket, snögubbar och pulkor. Om man tänker lite fritt så finns det hur mycket som helst att göra trots en trång ekonomi. Bara att dammsuga huset kan vara en kul grej om man tar tid på sig och har två småbarn som får "hjälpa till" så mycket de vill!


    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • Fru Ve

    Ni får väl göra en budget och se hur lite pengar ni kan leva på. Och se över om ni kan minska era utgifter. Efter det kan ni räkna ut hur mycket ni har råd att vara hemma. Man har ju som förälder rätt att gå ner till 75 % om barnen är under 8 år. Däremot vara hemma helt kanske kräver att man säger upp sig från jobbet. Tänk på att det drabbar din karriär och även pensionen om du väljer att vara hemma med barnen på heltid i flera år. Det kanske är en möjlighet att ni båda arbetar 75 % istället och turas om att hämta barnen tidigt eller ha en ledig dag var per vecka? Om det t.ex. blir skilsmässa eller en av er blir sjuk är ju det ett säkrare alternativ. Du blir ju helt beroende av din man och hans pengar annars.

  • Fru Ve
    lövet2 skrev 2016-09-08 23:46:36 följande:

    Vi planerade våra utgifter efter hur mycket pengar som kom in. Det blev inga resor, minimalt med nya kläder till oss föräldrar, inga middagar från pizzerian eller grillen osv. Å andra sidan blev det automatiskt minskade utgifter för mat, resor till/från jobbet och jobbkläder. Jag kunde ju gå i mjukisbyxor och flanellskjorta hela dagarna och behövde inte handla nytt jämt för att vara snygg på jobbet.
    Vi lärde oss att hitta fritidssysselsättningar som var gratis eller åtminstone väldigt billiga. Eftersom vi skaffade hus nära skog och natur, så blev det bärplockning, pick-nick på gräsmattan, glass i hammocken, en kaffetermos i lekparken. På vintern fanns biblioteket, snögubbar och pulkor. Om man tänker lite fritt så finns det hur mycket som helst att göra trots en trång ekonomi. Bara att dammsuga huset kan vara en kul grej om man tar tid på sig och har två småbarn som får "hjälpa till" så mycket de vill!


    Precis. Vi är inte hemmaföräldrar men har levt snart 10 år nu utan att ha två riktiga inkomster samtidigt (p.g.a. långvariga studier och föräldraledigheter). För oss är det inga bekymmer att leva på drygt en heltidslön. Skulle klara oss på endast en lön också men då måste vi snåla mer. Men man får räkna bort sådant som längre semestrar, kläder som inte är nödvändiga, hämtmat m.m.
  • Carambolan

    Lite sent påtänkt nu men det vanligaste sättet brukar nog vara att man inte tar ut några föräldradagar under barnets första år, utan sparar dem för att kunna skydda SGI och vara fortsatt föräldraledig under andra året. Tar man 0 dagar år 1 och därefter 5/v så räcker dagarna i nästan tre år och man behåller både jobbet och socialförsäkringen under tiden. Med två barn så tätt hade ni kunnat vara hemma väldigt länge. Värt att tänka på om ni får fler!

    I den sits ni är i nu hade jag också satsat på att båda går ner till 75%. Kan ni lägga era arbetsdagar omlott inom nuvarande arbetstid så kan den ena jobba 7-14 och den andra 9-16 så får ni relativt korta dagar på förskolan.

  • Jw83

    Jag röstar också för att båda går ner i tid. Tid med pappan är ju lika viktigt som tid med dig. Dessutom blir det ju orättvist om pappan ska missa massvis med tid med barnen och du bara får mer.

    Ur ett säkerhetsperspektiv så är det också en bra idé att dela på tiden. Du får pension, du har en fot i arbetslivet, era barn hamnar inte i relativ fattigdom om pappan blir sjuk eller dör och du klara dig om ni separerar. :) Bara plus för hela familjen:)

  • Lollo92

    Tack för alla tips! Jag ångrar verkligen att jag inte läste på mer om föräldrapenningen så här i efterhand. Har försökt att dra på dagarna och plocka ut så lite som möjligt och tänkte fortsätta göra så men om man inte plockar ut fem hela dagar/vecka efter ettårsdagen så sänks mitt sgi. Tyvärr. Smart lösning om båda kan gå ner till 75%, har båda föräldrar rätt att jobba 75%? Eller gäller det bara en förälder?

  • modsey
    Lollo92 skrev 2016-09-09 17:01:15 följande:

    Tack för alla tips! Jag ångrar verkligen att jag inte läste på mer om föräldrapenningen så här i efterhand. Har försökt att dra på dagarna och plocka ut så lite som möjligt och tänkte fortsätta göra så men om man inte plockar ut fem hela dagar/vecka efter ettårsdagen så sänks mitt sgi. Tyvärr. Smart lösning om båda kan gå ner till 75%, har båda föräldrar rätt att jobba 75%? Eller gäller det bara en förälder?


    Det kan ni göra båda två. superbra!
  • pigglet

    Båda föräldrarna har rätt att gå ner till 75%.

    Vi gjorde så att vi inte tog några dagar alls under barnets första år. Pappan gick ner i tid till 80% när första barnet föddes, så under 1 år levde vi på 80% av hans lön, med alla 3 barnen. Vi har små utgifter, det funkade bra. Ibland behövde vi ta av sparade pengar, men vi visste ju att efter 1-årsdagen skulle vi få betydligt mer pengar.

    Sedan kan man studera på distans. Studerar du inom ditt eget yrkesområde är studierna SGI-skyddande, annars krävs det att du tar CSN-bidrag för att de ska skydda SGI.

  • Det kommer bli bra

    Vi jobbar 75% respektive 80%. Visst det blir mindre pengar att röra sig med, men vi ser det som att vi istället får mer tid som för oss är mer värdefullt än prylar, resor, kostsamma utflykter, etc, och så skar vi ner på konsumerandet i övrigt också. 

  • Gfylpufpntlmj

    Lite fulknep för att förlänga tiden hemma kan vara att söka nån distanskurs och plugga lite hemifrån, ta bidragsdelen från CSN om ni klarar er på så lite kombinerat med en lön. Då får man ju dock räkna med att plugga om kvällarna om barnen är hemma hela dagarna. Men som sagt så är det kanske lite fult och man ska väl inte utnyttja bidrag på det sättet i nån högre grad. Men är man uppriktigt intresserad av nån kurs som dessutom kan göra nytta i jobb eller dylikt så är det ett alternativ för att få lite mer tid hemma iaf.

Svar på tråden Jag vill vara hemma med mina barn men hur?