• Anonym (Sorgligt)

Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?

På BB kom soc och polis och tog det nyfödda barnet från föräldrarna. Mamman skrek av förtvivlan. Vad leder till detta? Vad kan föräldrarna ha hunnit göra när bebisen är nyfödd och de är kvar på BB?

Någon som är insatt?

• Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2016-09-09 21:46:02 följande:

Fördtår absolut att det är nödvändigt men ändock tragiskt. Dels blir jag förbannad över att vem som helst får skaffa barn när de sedan inte kan ta hand om dem. Dels så tycker jag det är fruktansvärt att människor har valt det liv de har. Något har ju lätt dem dit sas (t.ex. drogmissbruk). Oavsett ska inte oskyldiga små barn hamna i mellan. Hoppas verkligen att barnet får en familj direkt som kommer de han/hon det hen behöver och att föräldrarna får hjälp till ett bättre liv.

Hur tänker du det skulle stoppats? Tvångssterilisering? Handgripligen tvingas till abort?
  • Anonym (X)

Man kan ju tycka illa om det, utan att ha en fungerande lösning på problemet.

Men obligatoriska "föräldrakurser" när man skriver in sig, kanske? Böter om man uteblir från träffarna. Och sedan då att soc kopplas in som vanligt, om det går snett.
    NÅGOT borde de lära sig om de är på plats när information delas ut. Tror faktiskt mycket beror på okunskap. Inte allt, men mycket hade nog kunnat förhindras med adekvat upplysning till blivande föräldrar. Givetvis inte missbruk, det är väl lite för sent, men annat. Undermålig omsorg, felaktiga val under barndomen. Vissa hade nog behövt mer handledning under en längre tid.

• Anonym (Sorgligt)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-09 21:48:10 följande:

Hur tänker du det skulle stoppats? Tvångssterilisering? Handgripligen tvingas till abort?

Jag uttryckte bara min frustration över en hemsk händelse.

Men visst, en människa som inte kan ta hand om sig sjäv och aldrig någonsin kommer kunna det borde tvångssteriliseras. Människor som är missbrukare borde åtminstone tvångamatas med preventivmedel. Tragiskt med sant. För det lilla knytet som föds är också en människa med rättigheter, en väldigt skör sådan.
  • Anonym (vera)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-09 21:46:40 följande:

En bekants systers barn omhändertogs på BB. Detta då mamman missbrukat under graviditeten och barnet föddes beroende.

Men det i sig är väl inte skäl för omhändertagande. Det är väl bara aktuella problem som är.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (vera) skrev 2016-09-09 22:27:42 följande:

Men det i sig är väl inte skäl för omhändertagande. Det är väl bara aktuella problem som är.

Uppenbarligen var det. Kvinnan tog fortfarande droger, därav föddes barnet beroende och det blev omhändertaget. Tycker du en missbrukare är en lämplig förälder?
  • Anonym (IH)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-09-09 21:23:03 följande:
    Vad hemskt, om det nu inte är livsfara för bebis. Kunde föräldrarna inte fått ha barnet bara under bb-tiden? Med personal kring. Men kanske fanns flyktrisk.. Hemskt
    Det blir knappast bättre för barn eller föräldrar att säras efter tre dagar. 
    Det är väl snarare bättre för barnet i det läget att knyta an till fosterföräldrarna istället. 
  • Anonym (K)

En i min närmsta familj fick sitt barn omhändertaget direkt på BB. Hon var psykiskt sjuk och åt starka mediciner när hon inte var gravid. De kunde hon absolut inte ta som gravid. Pappan fanns inte med i bilden. Barnet hamnade i fosterfamilj och mamman fick så småningom träffa barnet ett par timmar i månaden under övervakning. Tyvärr dog hon några år senare och vi vet inte vad som har hänt med barnet sedan dess. Jag hoppas verkligen att hen har hamnat hos en bra familj som älskar hen och behandlar hen som sitt biologiska barn.

• Anonym (vera)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-09 22:31:46 följande:

Uppenbarligen var det. Kvinnan tog fortfarande droger, därav föddes barnet beroende och det blev omhändertaget. Tycker du en missbrukare är en lämplig förälder?

En person som aktivt missbrukar kan såklart i de allra flesta fall inte fungera som förälder. Men en förälder som avgiftats och påbörjat behandling kan säkerligen det under rätt omständigheter.

Fast jag antar att det rörde sig om ett aktivt missbruk eftersom det barnet föddes beroende.
  • Anonym (What?)
    Anonym (K) skrev 2016-09-09 22:35:13 följande:

En i min närmsta familj fick sitt barn omhändertaget direkt på BB. Hon var psykiskt sjuk och åt starka mediciner när hon inte var gravid. De kunde hon absolut inte ta som gravid. Pappan fanns inte med i bilden. Barnet hamnade i fosterfamilj och mamman fick så småningom träffa barnet ett par timmar i månaden under övervakning. Tyvärr dog hon några år senare och vi vet inte vad som har hänt med barnet sedan dess. Jag hoppas verkligen att hen har hamnat hos en bra familj som älskar hen och behandlar hen som sitt biologiska barn.

Vad hände med barnets rätt till sitt ursprung?
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (IH) skrev 2016-09-09 22:33:04 följande:
    Det blir knappast bättre för barn eller föräldrar att säras efter tre dagar. 
    Det är väl snarare bättre för barnet i det läget att knyta an till fosterföräldrarna istället. 

Det har du rätt i. Är nog lite extra känslig då jag tänker på att vår tid på BB är om några månader. 

Är ju dock inte alls samma sak. Men som gravid blir man lite känslig inför sån här info.

Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?