• Anonym (Sorgligt)

Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?

På BB kom soc och polis och tog det nyfödda barnet från föräldrarna. Mamman skrek av förtvivlan. Vad leder till detta? Vad kan föräldrarna ha hunnit göra när bebisen är nyfödd och de är kvar på BB?

Någon som är insatt?

• Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Spåkärringen) skrev 2016-09-10 17:57:09 följande:
    Man kan aldrig veta sånt i förväg, eller är soc spåkärringar?
    Vi har ju sett i media ganska nyligen hur det kan gå när man ger föräldrar en chans trots att deras tidigare barn omhändertagits, de avlider.
  • Kirenaj68

Att polis och soc ingriper när ett barn riskerar att fara illa är bra, men att göra det direkt på BB? Njaaa...Det borde man kunna sköta om på ett bättre sätt. Om de nu tar barnet direkt vid födseln, vill säga.

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Spåkärringen) skrev 2016-09-10 18:59:13 följande:
    Om man föder ett barn ska man absolut, tveklöst få en chans.
    Man får lämna prover kontinuerligt och är det utan problem så ska man få leva sitt liv med sitt barn.
    Sköter man detta så finns inga problem, sköter man det inte så har man missat sin chans.
    Barnet är så litet och kommer inte ha några minnen oavsett.

Ja, soc har makt. Mycket makt. Anledningen är att rättsväsendet tror mer på vad folket på soc säger än vad deras "motståndare" gör i de flesta fall.
    Det händer att familjer lyssnas på, det gör det, men oftast litas det på det sociala och det kan ge fruktansvärda följder.
    Det märks att du inte har någon kunskap kring hur barn fungerar. Ett barn omhändertas för barnens skull. Barn har rätt till sina föräldrar inte tvärtom. En mamma som har missbrukat under hela graviditeten har tydligt visat att hon inte har förmågan att sluta missbruka. En drogpåverkad person kan och ska inte ha ansvar för ett barn. Jag har varit med om att barn behöver avgiftas för att mamman tyckt att det är ok att droga.

Hur länge tycker du att det är ok att experimentera med ett barn för att se vad föräldern klarar av?

Barn påverkas betydligt mer än du tror. En otrygg anknytning kan förstöra hela livet för ett barn.
  • Anonym (soc.sekr)
    Kirenaj68 skrev 2016-09-11 03:45:23 följande:
    Att polis och soc ingriper när ett barn riskerar att fara illa är bra, men att göra det direkt på BB? Njaaa...Det borde man kunna sköta om på ett bättre sätt. Om de nu tar barnet direkt vid födseln, vill säga.
    Jo, barn tas direkt vid förlossningen.
  • Froken Lokens
    Anonym (Spåkärringen) skrev 2016-09-10 17:57:09 följande:

Man kan aldrig veta sånt i förväg, eller är soc spåkärringar?

Du tror inte att soc innan de omhändertar ett barn har haft kontakt med föräldern? Att de baserar polisinsatsen med ett tidigare beteende?
  • Anonym (Spåkärringen)
    Anonym (What?) skrev 2016-09-10 19:06:27 följande:
    Så en förälder som missbrukar under graviditeten ska få åka hem från BB med barnet så att denne får chansen att vara förälder? Om denna fortsätter missbruka så ska denna få lämna prover? Var ska barnet vara under tiden?

Visst gör Socialtjänsthandläggare fel ibland. Men vad är värre; Att ett barn riskerar att leva med aktivt missbrukande föräldrar, blir misshandlad eller inte får sina behov tillgodosedda eller att föräldrarna får vara utan sitt barn en månad?
    De kan förslagsvis bo på ett utredningshem till att börja med. För att ta barnet direkt är totalt fel, sjukt och obegripligt.
    Jag skulle hellre bli skjuten än utsatt för det.

Vad är det för månad du menar?

Det kan behövas hjälp och stöttning men ingen kan någonsin ersätta en mor.
    Sen får soc tro vad de vill.
  • Anonym (Spåkärringen)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2016-09-11 08:07:42 följande:
    Det märks att du inte har någon kunskap kring hur barn fungerar. Ett barn omhändertas för barnens skull. Barn har rätt till sina föräldrar inte tvärtom. En mamma som har missbrukat under hela graviditeten har tydligt visat att hon inte har förmågan att sluta missbruka. En drogpåverkad person kan och ska inte ha ansvar för ett barn. Jag har varit med om att barn behöver avgiftas för att mamman tyckt att det är ok att droga.

Hur länge tycker du att det är ok att experimentera med ett barn för att se vad föräldern klarar av?

Barn påverkas betydligt mer än du tror. En otrygg anknytning kan förstöra hela livet för ett barn.
    Jag skulle säga att jag har stor kunskap, jag har lärt mig genom att leva och inte genom att läsa. Ni socfolk tror att ni är så duktiga när många av er borde syssla med någon som inte har med folks liv att göra.

Om du nu verkligen är en soctant som du påstår vilket jag starkt betvivlar med anledning av hur du uttrycker dig.
  • modsey

Har varit med om liknande fall där det funnits tungt missbruk, svår psykisk, ohälsa, utvecklingsstörning hos förälder och ett fall där äldre syskon mördats av förälder. Tycker absolut att det i bland finns fog för omhändertagande av barn och att man i bland väntar för länge.

• nevermind
    Anonym (Sorgligt) skrev 2016-09-09 22:02:42 följande:
    Jag uttryckte bara min frustration över en hemsk händelse.

Men visst, en människa som inte kan ta hand om sig sjäv och aldrig någonsin kommer kunna det borde tvångssteriliseras. Människor som är missbrukare borde åtminstone tvångamatas med preventivmedel. Tragiskt med sant. För det lilla knytet som föds är också en människa med rättigheter, en väldigt skör sådan.
Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?