• Anonym (Sorgligt)

Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?

På BB kom soc och polis och tog det nyfödda barnet från föräldrarna. Mamman skrek av förtvivlan. Vad leder till detta? Vad kan föräldrarna ha hunnit göra när bebisen är nyfödd och de är kvar på BB?

Någon som är insatt?

• Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?
  • cosinus

Det enda rimliga är ju en historik av omhändertagna syskon tidigare.

• Anonym (S)

Kam dom vara knarkare,missbrukare,kriminella ?

• Anonym (E)

Jag vet ett fall där föräldrarna nyligen bott på utredningshem och därefter fått de andra barnen omhändertagna. Eftersom nästa barn föddes kort tid därefter bedömde man att föräldraförmågan fortfarande var undermålig.

• Anonym (hemskt)

Vad hemskt, om det nu inte är livsfara för bebis. Kunde föräldrarna inte fått ha barnet bara under bb-tiden? Med personal kring. Men kanske fanns flyktrisk.. Hemskt

• Anonym (Sorgligt)

Ja något sådant måste det vara men väldigt fruktansvärt att se. Mamman var så förtvivlad så det verkligen skar i hjärtat.

• stormfågel

När vi låg på neonatalavdelning skulle barnet på rummet bredvid omhändertas direkt :(  Fruktansvärt hjärtslitande även om det var ganska lätt att ana varför.

Mamman hade påtagliga skador av ett längre missbruk och pappan (mannen i familjen) gick kom och gick och talade högljutt i telefonen på nätterna. Paret skrek och bråkade och härjade och det verkade väldigt disharmoniskt.

Jättejobbigt att hamna mitt i den livskrisen mitt i vår egen (med två små för tidigt födda tvillingbebisar). 

• Anonym (soc.sekr)

Ofta handlar det om missbruk eller stor flyktrisk.

• Anonym (X)

Jag kan absolut tänka mig att det är hemskt som förälder, och hemskt att bevittna. Och även hemskt att behöva utföra som socialarbetare.
    Men, föräldrarna måste ha vetat redan innan barnet föddes att de skulle omhänderta det.

Det ska MYCKET till för att det ska ske. Så det är troligen missbruk, psykisk sjukdom eller omsorgsbrist om andra barn/sig själv, och kanske ingen sjukdomsinsikt eller inte tillräckligt för att kunna ge ett barn det som krävs.

Det är ju bara i extrema fall barn LVU:as.
    Och det kräver ett beslut i rätten och att ALLA andra möjligheter prövats först.

Så trots att det är sorgligt, så är det i de flesta fall helt nödvändigt.

• Anonym (Sorgligt)

Fördtår absolut att det är nödvändigt men ändock tragiskt. Dels blir jag förbannad över att vem som helst får skaffa barn när de sedan inte kan ta hand om dem. Dels så tycker jag det är fruktansvärt att människor har valt det liv de har. Något har ju lätt dem dit sas (t.ex. drogmissbruk). Oavsett ska inte oskyldiga små barn hamna i mellan. Hoppas verkligen att barnet får en familj direkt som kommer de han/hon det hen behöver och att föräldrarna får hjälp till ett bättre liv.

• Anonym (Malin)

En bekants systers barn omhändertogs på BB. Detta då mamman missbrukat under graviditeten och barnet föddes beroende.

Svar på tråden Vad får soc och polis att ta ett barn direkt på BB?