• JohannaSaGo

Tar ett tag innan bebis greppar bröstet

Hej! Innerst inne förstår jag att detta säkert är helt normalt.

Vår 5 dagars pojke har nu kommit igång med amningen. Det går jättebra när jan väl ammas och tillochmed när jag ska byta bröst fattar han galoppen och greppar bröstet bra.

Mwn det är just första greppet.. det kan ibland gå jättesnabbt ända upp till 40 min tills hans får ett bra suggrepp..

Försöker handmjölka lite så det ska rinna till lite först.. amningsnapp har jag ockaå om det tar för lång tid och han är frustrerad av hunger.

Men kommer detta bli bättre? Kommer han när han är äldre kunna ta bröste4 direkt utan problem?

• Svar på tråden Tar ett tag innan bebis greppar bröstet
  • Alexi

Absolut! Amning kräver kunskap, hos både mamma och bebis. Och kunskapen får man med ålder och erfarenhet.

• Seven Costanza

Grattis till sonen! Håller du bröstet med hamburgergreppet så att han lättare kan få tag? Googla det annars, det underlättade mkt för min son. Första tiden är tuff och det går inte alltid smidigt med amningen i början så som man tror.

• JohannaSaGo
    Seven Costanza skrev 2016-09-19 23:28:42 följande:

Grattis till sonen! Håller du bröstet med hamburgergreppet så att han lättare kan få tag? Googla det annars, det underlättade mkt för min son. Första tiden är tuff och det går inte alltid smidigt med amningen i början så som man tror.

Tack :) kollade upp det nu, men mina bröst blir stenhårda såhär i början innan jag hört att dom blir mjukare när dom regletats efter barnets behov. Så det går inte att forma dom alls än :(
  • Seven Costanza
    JohannaSaGo skrev 2016-09-20 03:46:41 följande:

Tack :) kollade upp det nu, men mina bröst blir stenhårda såhär i början innan jag hört att dom blir mjukare när dom regletats efter barnets behov. Så det går inte att forma dom alls än :(

Aha ja just det så kan det vara - då kan ju handmjölkning hjälpa lite, annars tror jag att brösten kommer anpassa sig bättre redan under kommande veckan. Men försök hålla hamburgergreppet så gott det går, även om du bara får tag lite grann och kan styra bröstvårtan så kan det hjälpa.
  • JohannaSaGo
    Seven Costanza skrev 2016-09-20 04:02:07 följande:

Aha ja just det så kan det vara - då kan ju handmjölkning hjälpa lite, annars tror jag att brösten kommer anpassa sig bättre redan under kommande veckan. Men försök hålla hamburgergreppet så gott det går, även om du bara får tag lite grann och kan styra bröstvårtan så kan det hjälpa.

Ok tack för tipset iallafall får hoppas dom mjuknar snsrt hehe.

Har en till fundering och kanske du eller någon annan vet varför.

Men precis i börjsn av amningen så kan han få ett (vad jag känner) ett bra suggrepp men han lossar lika snabbt och försöker så flera gånger.

Han är ju hungrig eftersom han sedan äter ordentligt. . Men varför lossar han flera gånger? Kan det vara så att det inte blev ett bra grepp fast jag tycker det..
Svar på tråden Tar ett tag innan bebis greppar bröstet