• Anonym (Fundersam)

Kär i en cannabisbrukare

Träffat en kille som levt ett komplicerat liv. Han har ordnat upp det och är fri från dåtiden.. han röker dock cannabis ibland. Det är komplicerat och det är svårt att bryta med. Han är en bra människa med sunda värderingar och oerhört respektfull. Cannabis är så himla vanligt nu för tiden och det är inte bra!

Vet inte vad jag vill med inlägget mer än att yttra mig.

• Svar på tråden Kär i en cannabisbrukare
  • Anonym (Madde)

Med det sagt är det en mild drog och ett milt beroende och jag är för en avkriminalisering.

• klyban
    Anonym (NEJ) skrev 2016-09-28 18:01:42 följande:
    Har aldrig påstått att det är lagligt att cykla utan reflexer så föratår inte varför du tar upp det?
    Sedan är cannabis visst en drog man blir beroende av. Men man blir inte lika stark beroende av den drogen som man blir av annat (ex. Cigg, snus andra droger).

Man brukar sortera in cannabis och vara vanebildande, som sex, shopping och spelande är.
    Det finns inget eller väldigt lite fysiskt beroende av cannabis, och inte som opioider och benzo.
    Sen kan man bli psykiskt beroende av cannabis, som man kan bli av alla dessa vanebildande aktiviteter.
    Och är ett beroende som kan vara svårt att få bukt med.
    Dock tar det ett bra tag att bli psykiskt beroende.

• Anonym (japp)
    klyban skrev 2016-09-28 18:57:01 följande:

Man brukar sortera in cannabis och vara vanebildande, som sex, shopping och spelande är.
    Det finns inget eller väldigt lite fysiskt beroende av cannabis, och inte som opioider och benzo.
    Sen kan man bli psykiskt beroende av cannabis, som man kan bli av alla dessa vanebildande aktiviteter.

Samt, är långt ifrån alla som ens utvecklar ett psykiskt beroende. Precis som med missbruk och beroende av mat, shopping spel osv. så är en del människor mer benägna att skapa ett beroende än andra medan vissa aldrig får några problem. De allra flesta lyckas hålla ett normalt förhållande till cannabis dock, däremot så hör vi aldrig om de för 1. varför skulle någon rapportera om när inget hänt och 2. det passar inte in i den svenska ståndpunkten. Sveriges debatt om cannabis är så himla ovetenskaplig och istället helt baserad på "men kolla här, han är beroende och har gjort skit, alltså måste cannabis vara skit!". 

Nåväl, till TS fråga. Första jag undrar är det ett problem? Går det utöver hans liv, möjlighet att sköta arbete och integrera i samhället? Isåfall så bör han nog försöka lägga av och du måste isåfall göra ett val om du kan ställa det ultimatumet och annars lämna honom. 

Om han inte missbrukar det och livet rullar på bra i övrigt så finns det ju bara två möjliga hinder. Antingen din attityd till det, den kanske inte alls går att ändra och då får du kanske lämna honom eftersom han inte ser likadant på det.
    Och den andra delen är ju att trots mina personliga åsikter om cannabis status som olaglig drog så är den ju fortfarande olaglig. Var och en får ju ta ett val om man vill bryta den lagen, men om du är väldigt obekväm med den risken han tar så får du säga det till honom. Antingen är han villig att inte göra det eller så vill han fortsätta, om det är det senare får du själv ta beslutet om du kan stå ut med det eller om du måste lämna honom för din egen skull. 
  • Anonym (N)
    klyban skrev 2016-09-28 18:57:01 följande:

hur vanebildandet sker är ytterst individuellt!
    sen förutom att cannabis kan vara beroendeframkallande finns det andra nackdelar med denna vana - dels kostar det en del för hushållet, dels är partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker på, dels påverkar cannabis hälsan på icke-främjande sätt,

nu ska vi inte starta holywar angående fördelar av cannabisbruk,
    utan alla människor får välja själv om de vill leva med missbruk i sitt hem eller inte
    när jag träffade mitt ex, rökte han 5 ggr om dan, jag sa direkt att det här funkar inte och vi kan inte vara tillsammans om du inte slutar.
    så slutade han.
    sen började ju igen, efter att vi separerats, men det är en annan historia
  • Anonym (japp)
    Anonym (N) skrev 2016-09-28 23:31:50 följande:
    sen förutom att cannabis kan vara beroendeframkallande finns det andra nackdelar med denna vana - dels kostar det en del för hushållet, dels är partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker på, dels påverkar cannabis hälsan på icke-främjande sätt,

utan alla människor får välja själv om de vill leva med missbruk i sitt hem eller inte
    när jag träffade mitt ex, rökte han 5 ggr om dan, jag sa direkt att det här funkar inte och vi kan inte vara tillsammans om du inte slutar.
    så slutade han.
    Grejen är att det blir fel att säga att cannabis i sig är beroendeframkallande, för det är det inte. Inte på så sätt som cigaretter (nikotin) kan vara beroendeframkallande, eller som heroin kan vara beroendeframkallande. Det är ju precis därför det beror så mycket på personen om denne skapar ett beroende eller inte.

De andra nackdelarna du radar upp, "kostar mycket" - det kan du ju argumentera för precis vad som helst. Har vänner som spenderar massvis på ögonfransförlängningar, hårbesök, kläder, skor. Själv gillar jag att spendera extra på intressant mat. Andra gillar att lägga sina extra kostnader på fint vin, eller de nyaste teknikgrejerna. Alla har olika intressen och uppskattar olika saker, så om någon vill lägga sina pengar på cannabis, jaha, och?

"Partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker", igen, högst individuellt hur man påverkas. En del känner sig bara mer avslappnade, för en del med ångest så lättar det bara på ångesten. För andra så blir det som en fylla. Är helt fine att inte gilla att sin partner intar cannabis pga dessa anledningar, men hoppas då att man är lika konsekvent med alkohol och liknande. För det är ju samma grej. Bör också tilläggas att hur man påverkas, utöver individens förutsättningar, även beror på vad för sorts cannabis man tar. Finns oändlig olika sorter med olika halter av THC och CBD. Finns sorter som inte har några psykoaktiva effekter som helst.

Hur påverkar cannabis hälsan på ett icke-främjande sätt?
  • PadimeP

Det är en skillnad på bruk och missbruk. Sålänge han brukar cannabis ser jag ingen fara med det. Med missbruk kan ju till och med våra olagligt så jag ser cannabisbruk som oskyldigt.

• Anonym (Madde)
    Anonym (japp) skrev 2016-09-28 23:48:37 följande:
    Grejen är att det blir fel att säga att cannabis i sig är beroendeframkallande, för det är det inte. Inte på så sätt som cigaretter (nikotin) kan vara beroendeframkallande, eller som heroin kan vara beroendeframkallande. Det är ju precis därför det beror så mycket på personen om denne skapar ett beroende eller inte.

De andra nackdelarna du radar upp, "kostar mycket" - det kan du ju argumentera för precis vad som helst. Har vänner som spenderar massvis på ögonfransförlängningar, hårbesök, kläder, skor. Själv gillar jag att spendera extra på intressant mat. Andra gillar att lägga sina extra kostnader på fint vin, eller de nyaste teknikgrejerna. Alla har olika intressen och uppskattar olika saker, så om någon vill lägga sina pengar på cannabis, jaha, och?

"Partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker", igen, högst individuellt hur man påverkas. En del känner sig bara mer avslappnade, för en del med ångest så lättar det bara på ångesten. För andra så blir det som en fylla. Är helt fine att inte gilla att sin partner intar cannabis pga dessa anledningar, men hoppas då att man är lika konsekvent med alkohol och liknande. För det är ju samma grej. Bör också tilläggas att hur man påverkas, utöver individens förutsättningar, även beror på vad för sorts cannabis man tar. Finns oändlig olika sorter med olika halter av THC och CBD. Finns sorter som inte har några psykoaktiva effekter som helst.

Hur påverkar cannabis hälsan på ett icke-främjande sätt?
    Det ÄR beroendeframkallande. Okej, röker man några puffar på en joint med 90% tobak och 10% standard hasch nån gång i veckan, så kommer man aldrig känna något beroende annat än till tobaken kanske. Men för en annan som är van att röka rikligt potent gräs dagligen kan jag vittna om att det absolut är beroendeframkallande. Självklart ingen abstinens som att man sitter i ett hörn och skakar. Men det är en abstinens likväl. Du vänjer din hjärna vid att bli stenad varje dag en viss tidpunkt, tro mig den kommer fortsätta vilja bli stenad vid ungefär samma tidpunkt nästa dag. Abstinensen kan jag beskriva som en stark rastlöshet, dåligt fokus, svårt att slappna av, blir emotionell, sömnlöshet. Absolut inget allvarligt och inte alltför svårt att bara sluta. Men ett beroende och en abstinens är det likväl.
  • Anonym (N)

I min värld, beroende är allt som är dåligt för hälsa och/eller förändrar personlighet i grunden och man gör det regelbundet och kontinuerligt och vill inte sluta, trots att man säger att man kan sluta när som helst.

Varje individ, som jag sa, bestämmer för sig själv vilka dåliga vanor hos partnern hen vill leva med. Vissa tycker att det är ok med en partner rökande weed 3 ggr i veckan, jag skulle inte acceptera. Andra tycker kanske att ett glas vin till maten varje dag är oacceptabelt..

Klart att det är sällan att människor inte har någon form av beroende..tobak, sex, vin, godis, mobilen..you name it

• Hararochkaniner

Jag inser inte poängen med tråden. Han brukar emellanåt. Och? Cannabis är ju den minst skadliga av droger. Det är bara en tidsfråga innan det legaliseras. Cannabis är bara skadligt  om man är storbrukare, Det skadar inte kroppen i sig då utan gör att man blir lat och inget händer. Cannabis beroende är dessutom tämligen lätt att bli fri från på egen hand så, som sagt, vad är problemet?

• klyban
    Anonym (N) skrev 2016-09-28 23:31:50 följande:

så slutade han.

Att säga det är vanebildande, är en beskrivning att det få som blir beroende.
    Cannabis har en väldigt låg siffra i de som for en problematisk konsumtion man pratar om siffror på ca4%.
    Och en sak vi ska veta bland dessa vanebildande sakerna, det är att de flesta utvecklar inget beroende eller missbruk överhuvudtaget.
    Men vissa blir sexmissbrukare, spelmissbrukare eller shoppingmissbrukare, och det kan man diskutera varför.
    Det händer fall där folk överdriver nått, så är det med allt.

Inget i livet är väl direkt hälsofrämjande, allt är i princip farligt om man överdriver.

Sen har jag aldrig förstått poängen med att bestämma över andra människor, är det en personlig sak som ska få en må bättre?
    Eller vad gömmer man sig för bakom motiv till detta?

Svar på tråden Kär i en cannabisbrukare