Anonym (N) skrev 2016-09-28 23:31:50 följande:
hur vanebildandet sker är ytterst individuellt!
sen förutom att cannabis kan vara beroendeframkallande finns det andra nackdelar med denna vana - dels kostar det en del för hushållet, dels är partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker på, dels påverkar cannabis hälsan på icke-främjande sätt,
nu ska vi inte starta holywar angående fördelar av cannabisbruk,
utan alla människor får välja själv om de vill leva med missbruk i sitt hem eller inte
när jag träffade mitt ex, rökte han 5 ggr om dan, jag sa direkt att det här funkar inte och vi kan inte vara tillsammans om du inte slutar.
så slutade han.
sen började ju igen, efter att vi separerats, men det är en annan historia
Grejen är att det blir fel att säga att cannabis i sig är beroendeframkallande, för det är det inte. Inte på så sätt som cigaretter (nikotin) kan vara beroendeframkallande, eller som heroin kan vara beroendeframkallande. Det är ju precis därför det beror så mycket på personen om denne skapar ett beroende eller inte.
De andra nackdelarna du radar upp, "kostar mycket" - det kan du ju argumentera för precis vad som helst. Har vänner som spenderar massvis på ögonfransförlängningar, hårbesök, kläder, skor. Själv gillar jag att spendera extra på intressant mat. Andra gillar att lägga sina extra kostnader på fint vin, eller de nyaste teknikgrejerna. Alla har olika intressen och uppskattar olika saker, så om någon vill lägga sina pengar på cannabis, jaha, och?
"P
artnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker", igen, högst individuellt hur man påverkas. En del känner sig bara mer avslappnade, för en del med ångest så lättar det bara på ångesten. För andra så blir det som en fylla. Är helt fine att inte gilla att sin partner intar cannabis pga dessa anledningar, men hoppas då att man är lika konsekvent med alkohol och liknande. För det är ju samma grej. Bör också tilläggas att hur man påverkas, utöver individens förutsättningar, även beror på vad för sorts cannabis man tar. Finns oändlig olika sorter med olika halter av THC och CBD. Finns sorter som inte har några psykoaktiva effekter som helst.
Hur påverkar cannabis hälsan på ett icke-främjande sätt?