• Anonym (Normalt)

Framfall?

Hej! Jag har sen min första graviditet upplevt att det hänger ut något från mitt underliv. Nu ca 1,5 år sen andra graviditeten tycker jag att det blivit värre. Det hänger liksom runt hela öppningen. Bm sa att det ser normalt ut, på efterkontrollen. Men jag kan inte fatta att det klassas som normalt. Det gör inte ont, men det stör ibland. Förut störde det så pass mkt att jag tyckte det gjorde liiiite ont, obehagligt. Kan man lägga upp bild här och få någon annans synpunkt? Eller är det to much? Någon annan som upplever detsamma? Jag tänker ju att det är framfall, eller på
    Väg att bli! Hjälp:(

• Svar på tråden Framfall?
  • Anonym (Normalt)
    Porslinsblomman skrev 2016-10-02 20:36:46 följande:
    Klart man inte vet sådant automatiskt, frågar man inte får man inget veta. Du kan absolut ringa gyn/kvinnokliniken direkt, de brukar ha telefontid för rådgivning. Iaf här där jag bor. Googla, de kan ha en hemsida med nummer och telefontider.
    Tack! Jag ska ringa kvinnokliniken imorgon.

Om det är livmodertappen man ser...då är den liksom öppen hela tiden. Kniper jag så drar det ihop sig. Jag satte in en spiral efter grav. Borde inte bm reagerat då? Eller är det vanligt att den hamnar så långt ner/ut. Har även gjort konisering tidigare om det kan påverka något. Tack för att du tar sig tid att svara.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (12345) skrev 2016-10-02 20:31:47 följande:

Ser konstigt ut, går det att trycka in/ tillbaka med fingrarna?

Nja jag vet inte, det tror jag inte faktiskt.
  • Porslinsblomman
    Anonym (Normalt) skrev 2016-10-02 20:47:38 följande:

Tack! Jag ska ringa kvinnokliniken imorgon.

Om det är livmodertappen man ser...då är den liksom öppen hela tiden. Kniper jag så drar det ihop sig. Jag satte in en spiral efter grav. Borde inte bm reagerat då? Eller är det vanligt att den hamnar så långt ner/ut. Har även gjort konisering tidigare om det kan påverka något. Tack för att du tar sig tid att svara.

Har det hänt något efter att du blev undersökt senast? Ett plötsligt tungt lyft, svår förstoppning eller liknande? Eller ändrar sig tillståndet då och då? Beror det på om du ligger ner eller står upp? Tappen kan hamna ganska långt ner efter två graviditeter och förlossningar men jag kan inte svara på vad som är normalt eller ej.
  • Anonym (Normalt)
    Porslinsblomman skrev 2016-10-02 21:00:34 följande:
    Har det hänt något efter att du blev undersökt senast? Ett plötsligt tungt lyft, svår förstoppning eller liknande? Eller ändrar sig tillståndet då och då? Beror det på om du ligger ner eller står upp? Tappen kan hamna ganska långt ner efter två graviditeter och förlossningar men jag kan inte svara på vad som är normalt eller ej.
    Nja ingenting som jag reagerat över själv. Visst lyfter ju barnen och så men inget superbetungande. Jag har inte tänkt på om det blir skillnad liggandes lr ståendes. Men kan ju vara bra att kolla om jag får frågan. Kan tycka att det kan ändra sig lite hur det ser ut. Nu kollarjag ju inte så ofta, längesen innan jag kollade idag faktiskt. Men tror inte att det ser exakt likadant ut hela tiden. Förut kändes det mer än vad det gör nu också.

Att livmodertapp hänger ner såhär, är det alltså det som är framfall? Låter som det på 1177:/

Jag googlade bilder på livmodertapp som hänger ner. Ser ju att det påminner om hur jag ser ut.
  • Porslinsblomman

Framfall kan ske på olika sätt. Förutom livmoder kan även ändtarm och urinblåsa "falla fram" och titta ut genom vagina.

Försök släppa det för ikväll, du kan inget göra åt det idag ändå Ring gyn i morgon. Lycka till!

• Anonym (Normalt)
    Porslinsblomman skrev 2016-10-02 21:30:04 följande:

Framfall kan ske på olika sätt. Förutom livmoder kan även ändtarm och urinblåsa "falla fram" och titta ut genom vagina.

Försök släppa det för ikväll, du kan inget göra åt det idag ändå Ring gyn i morgon. Lycka till!

Okej, tack...ska försöka:)
  • Anonym (Normalt)

Jag ringde till kvinnokliniken som hänvisade mig till läkare på vårdcentralen. Så där ser man...min fråga var visst inte så dum trots allt.

Har iaf fått en läkartid och hoppas på bra hjälp nu.

• Anonym (You lost me)
    Anonym (Normalt) skrev 2016-10-02 19:20:54 följande:

Så det är inte det man ser längst in då om man säger? Man ser som en vägg nästan, innanför allt hängande. Herregud...30 år så ser man ut så här.

Men nu förstår jag inte? Du undrar alltså över det man ser längst in? Inte det som hänger ut? Vad är det för nåt som hänger där framme då?
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (You lost me) skrev 2016-10-05 22:31:49 följande:
    Men nu förstår jag inte? Du undrar alltså över det man ser längst in? Inte det som hänger ut? Vad är det för nåt som hänger där framme då?
    Jag undrar över allt som inte ser ut som det gjorde förut. Det som "hänger" sitter typ ihop med det andra..känns det som. Och det upplever jag också hänger. Inget som bör vara där tror jag?
  • Anonym (You lost me)
    Anonym (Normalt) skrev 2016-10-05 22:35:51 följande:

Jag undrar över allt som inte ser ut som det gjorde förut. Det som "hänger" sitter typ ihop med det andra..känns det som. Och det upplever jag också hänger. Inget som bör vara där tror jag?

Jag vet ju inte hur du såg ut innan.. Men mej, jag har aldrig sett något hänga ut på det där sättet förut. Jag trodde oxå jag hade framfall, för att jag kunde se som någon typ av "bulle/vägg" ganska nära öppningen, men det hade jag inte. De sa att saker och ting "möbleras om" där inne och det är helt normalt. Dessutom hänger det ner mer när man sitter ner och kollar som man i regel gör själv, och när man blir undersökt i en gynstol. Det tar ett tag för hela livmodern/bäckenbotten att lyftas upp igen. Därför är knipövningar och magövningar (för de djupa/inre magmusklerna) jätteviktiga! Men det där som hänger ut skulle jag definitivt kolla upp, de kan ju inte påstå att det är "normalt"?!
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (You lost me) skrev 2016-10-05 22:45:29 följande:
    Jag vet ju inte hur du såg ut innan.. Men mej, jag har aldrig sett något hänga ut på det där sättet förut. Jag trodde oxå jag hade framfall, för att jag kunde se som någon typ av "bulle/vägg" ganska nära öppningen, men det hade jag inte. De sa att saker och ting "möbleras om" där inne och det är helt normalt. Dessutom hänger det ner mer när man sitter ner och kollar som man i regel gör själv, och när man blir undersökt i en gynstol. Det tar ett tag för hela livmodern/bäckenbotten att lyftas upp igen. Därför är knipövningar och magövningar (för de djupa/inre magmusklerna) jätteviktiga! Men det där som hänger ut skulle jag definitivt kolla upp, de kan ju inte påstå att det är "normalt"?!
    Hade du några besvär av det och har det försvunnit idag?

Jag har blivit bättre på knipövningar på sistone, bara för att jag känner av det så kommer jag ihåg. Förut rann det ut i sanden hela tiden. Tycker det är såå svårt att komma ihåg!

Jag förstår vad du menar med att det hänger mer när man sitter och kollar. Jag kollade när jag låg ner och då såg det ju mer "stängt" ut eller inte lika öppet är mer rätt beskrivning. Men det som hänger var lika mkt där ändå.

Det är 1,5 år sen min senaste förlossning. 3 år sen första, så det var ganska tätt. Förstår att det tar på kroppen ändå.
  • Anonym (Normalt)

Mamma till 3 M

Jag ser inte om du har skrivit något, endast ett tomt inlägg?

• Anonym (Likadant)

Hej!

Vad fick du för svar när du kollade upp det? Tycker jag ser likadant ut och gissar att det är slidväggarna man ser.

• Anonym (Normalt)
    Anonym (Likadant) skrev 2017-03-27 11:26:49 följande:

Hej!

Vad fick du för svar när du kollade upp det? Tycker jag ser likadant ut och gissar att det är slidväggarna man ser.

Hej!

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades men slutsumman var väl att jag skulle göra knipövningar, det ser ändå normalt ut:/ Möjligtvis att livmodertappen hängde lite längre ner än vanligt men det var inte den som syntes. En sköterska kallade det begynnande framfall faktiskt men det var inget som läkaren nämnde. Hon menade på att gör jag inte knipövningar så kanske jag får framfall när jag är 50.

Nu känns det bättre för mig, känner av lite grann då o då. MEN då har jag inte heller tränat på länge...kan nästan lova att det kommer bli värre då igen!

Har du fött barn nyligen?
  • Anonym (Likadant)
    Anonym (Normalt) skrev 2017-03-30 13:04:55 följande:

Hej!

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades men slutsumman var väl att jag skulle göra knipövningar, det ser ändå normalt ut:/ Möjligtvis att livmodertappen hängde lite längre ner än vanligt men det var inte den som syntes. En sköterska kallade det begynnande framfall faktiskt men det var inget som läkaren nämnde. Hon menade på att gör jag inte knipövningar så kanske jag får framfall när jag är 50.

Nu känns det bättre för mig, känner av lite grann då o då. MEN då har jag inte heller tränat på länge...kan nästan lova att det kommer bli värre då igen!

Har du fött barn nyligen?

Knipövningar verkar vara svaret på allt. Fick för två månader sedan, inte varit på koll ännu. Känner obehag när jag står och går. Får se vad bm säger på koll sen. :S
Svar på tråden Framfall?