Inlägg från: whattodowhattodo |Visa alla inlägg
  • whattodowhattodo

    Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

    Jag är med!

    Jag är så trött på mig själv och mitt jävla jojjo-bantande.
    Alltid samma sak, börjar lagom, blir extrem och tränar för hårt och äter för snålt/ nyttigt/ inrutat -> sedan kraschar jag på ett eller annat sätt. exempelvis hetsätning.

    Vad är planen? Bara att "ta det nyttigaste alternativet" ?

  • whattodowhattodo
    Carabellis kusp skrev 2016-10-12 04:05:35 följande:
    Jag gör alltid precis som du, men önskar att jag ska kunna hitta ett förhållningssätt där kravet på perfektion släpps; att kunna ta en godsak och vara nöjd med det istället för att falla ner i hetsätning. Också försöka frikoppla träning från kosten; den är liksom bra oavsett om den följa av korv med bröd t ex. Hur tänker du själv?

    Ja precis! Jag vill verkligen kunna "frikoppla" träningen precis som du säger.

    Fortsätta träna, äta "normalt" mot det lite nyttigare/hälsosammare hållet och ändå kunna äta en glass om jag känner för det.
    Maten i sig är inte riktigt mitt problem, det är snarare snacks/godis/sockersug. Jag har inga cravings för pasta eller pizza eller så etc. däremot fikabröd och en påse lösgodis...
    Ett stort mål för mig skulle vara att ha en hemmakväll med en pojkvän (är singel för tillfället) och ha en godisskål på bordet, kunna ta en bit lite då och då om jag känner för det utan att fokusera allt kring den där skålen.

    Problem nummer 2: Jag vill få bort FOKUSET från nyttig/onyttig mat/godis, hur kan man inte tänka på vad man stoppar i dig? Om jag får en korv med bröd kommer jag vägra äta den för att jag skulle bara tänka på kalorier vs energimängd och mättnad.


    Mindfulness? Någon annan som vet hur man ska tänka för att kunna släppa detta fokus?


    Btw. För mig fungerar det INTE att ha någon slags "ätardag" eller "planera in" när jag ska äta onyttigt (exempelvis "på fredag eller lördag DÅ får jag äta vad som helst" för det resulterar bara i hetsätning.

  • whattodowhattodo
    Carabellis kusp skrev 2016-10-12 11:47:59 följande:
    Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag cravar inte heller mat, utan kan verkligen njuta av god och vällagad mat i normalt tempo och normalt mängd. Äter nog faktiskt de rekommenderade 500 gram grönsaker varje dag för att jag älskar det. Lite mindful eating faktiskt. Men godis... suck... Har tvingat min man att gå att köpa det åt mig senast i måndags (hade iofs mjölkstockning, vilket kanske förmildrar lite)

    Ätardag går inte för mig heller, det blir en besatthet och jag är tillfrisknad bulimiker, så det skulle kunna ge återfall tror jag. Men oj, vad härligt det vore att kunna njuta av något gott i lagom mängd. :-/

    Jag är också bulimiker och det är så svårt. I måndags hetsåt jag men har valt att inte spy trotts ångest. Jag försöker tänka "jaja jag kanske går upp ett kilo nu, men vad gör det? jag orkar inte hålla på såhär."
    men det är svårt.

    Ja det är just detdär med lagom mängd....

    I måndags när jag hetsåt så började det med att jag gick mot affären och skulle köpa nellie dellies mjölkchoklad (35g per förpackning). Det började med att jag alltså skulle köpa 1. - för det är väl "normalt"?

    Sen spårade det ur... hjärnar börjar motarbeta mig och säga "fast bara 1? det räcker inte länge... det är ju lite bättre än vanlig choklad också eftersom det är sötat med stevia." sen kom stressen och sen...

    det slutade med 5x30g blandade chokladbitar (diam, marabou co-co osv. FAN för ICA's extrapriser när jag spårar ur sådär), 1 raw-bar, 6 stycken nellie dellies choklad, 2 portionskvarg med smak, 1 påse nellie dellies winegums.
    sedan när jag kom hem blev det 1 hel satts chokladbollar eftersom godiset redan var slut och "jag hade ju ändå fuckat upp maten idag"... och hjulet är i spinning igen.

    en fråga, hur blev du frisk från bulimin?


    för mig har den alltid funnits i perioder snarare än konstant tillstånd, vilket gjort att jag i "friskt" tillstånd inte reflekterar över det, men när jag krashar och får tillbaka tendenserna tänker jag att jag måste skaffa hjälp.

  • whattodowhattodo

    Helt okej dag idag!

    Frukost:
    250g Kvarg och blåbär till frukost

    Mellis:
    1 banan

    Lunch:
    Sallad + breasolaskinka UTAN dressing till lunch

    Em. Mellis:
    1 banan
    150g morötter
    250g kvarg

    Middag:
    Sallad + breasolaskinka UTAN dressing igen
    (ja jag vet, sjukt tråkigt att äta samma, men hade blivit förstört imorgon så var tvungen att äta upp det idag)

    Kvällsmellis
    50g Rostade saltade sojabönor
    33g nellie Dellies mörk choklad (hehe, men den är i alla fall sockerfri?? )

  • whattodowhattodo

    Mellis/frukost "on-the-go" tips!!

    1 mogen banan
    1 dl fiberhavregryn (går att variera beroende på hur du vill att konsistensen ska bli)
    1 tsk kanel
    20g russin (ca 1,5 msk)

    Mosa bananen, blanda i russin och kanel och sist havregrynen, klicka ut som ca 8 st små kakor på bakplåtspapper och grädda i 15 minuter - klart! Stoppa i en påse och ner i väskan.

    Perfekt uppfyllnad när du är är sugen/hungrig runt klockan 15 på dagen, eller när du inte hunnit ätit frukost? Lika nyttig som en skål havregrynsgröt!

    Fler varianter av detta recept finns här:
    dietistannica.com/2015/02/12/banan-och-havrecookies-mellanmalskakor-grundrecept/

  • whattodowhattodo
    hundtok skrev 2016-10-19 06:18:13 följande:
    Ska testas! Låter tom ganska gott.

    Jag har nu lyckats gå ner 0,7 kg sedan förra vägningen. Måste har varit en tillfällig svullnad eller något som låg bakom viktökningen. Hopplösa kropp! ;)
    Ja testa!
    Det är väldigt enkelt, snabbt och nyttigt.

    Men du kanske inte ska tro att det ska smaka som en vanlig kaka, då blir du nog lite lätt besviken tänk havregrynsgröt istället hehe.

    Ny dag, nya tag!
    Lycka till med matdagen!

    Själv så har jag redan packat väskan med morötter och rostade saltade sojaböner ifall suget skulle slå till hårt!
  • whattodowhattodo

    blev akut sugen på "något", MEN lyckades i alla fall stoppa mig när jag stog i hallen och var påväg ned till nära-butiken för att köpa godis.

    Fick bli sockerfria chokladbollar istället. Lite onödiga kalorier idag känner jag, men men, nya tag imorgon! :)

  • whattodowhattodo
    hundtok skrev 2016-10-19 22:29:29 följande:
    Bra jobbat!

    Hur gör du sockerfria chokladbollar?
    Tack,
    Man kan variera en massa olika, exempelvis baka med proteinpulver, banan, kvarg mm.

    Mina favoriter är dock gjorda på hermesetas strö.

    50 g smör
    2 dl fiberhavregrun
    1-1,5 msk hermesetas
    1-2 msk kaffe
    rullade i ca i 1-2 msk kokos

    :)
  • whattodowhattodo
    Carabellis kusp skrev 2016-10-19 08:00:13 följande:

    Vab idag, det är en stor utmaning. Kanske ska köra lite fmtk hemma och verkligen försöka undvika småätande, men hur lätt är det när man har barnen hemma och inte ska gå ut...


    Att vara hemma är helt klart jobbigast för mig, 
    att vara hemma, eller vara i en matbutiks godishylla!

    det enda tipset jag har är att uppehålla sig... typ läsa en bok.

    Jag försöker göra en liten ritual när jag blir sugen:


    * Tänka "okej, är jag verkligen sugen på detta? Sugen eller hungrig?"
    * Dricka ett glas vatten
    * Kolla klockan, och tänk att om du väntar i 15 minuter - sen får du agera


    Det blir samma som att sluta röka liksom.
    Om jag fortfarande är sugen efter detta så brukar det oftast inte gå att stoppa dock. och alla gånger kan jag inte vänta 15 minuter men man försöker

  • whattodowhattodo

    Tänkte tipsa om en salladsbas som jag ofta gör när jag vill äta sallad. Denna bas gör jag i en skål som får stå i kylskåpet någon dag där man kan variera tillbehören till.

    OBS:Jag är ganska "plain" när det kommer till sallad, jag behöver inte ha 12321873 olika ingredienser och dessa funkar finfint för mig:

    1 färdigsköjd/ hackad mix från ICA
    1 paket cocktail-tomater (250g)
    ca 3-4 morötter som jag bara skalar i salladen med en osthyvel

    Ja jag vet, jag är lite lat men jag tycker verkligen att det är såååååå tråkigt att hacka sallad och isbergssallad är förövrigt i min mening smaklöst, men orkar inte handla på mig en massa olika salladssorter då jag bor ensam och det skulle bara bli gammalt (hehe undanflykter)

    Exempel av tillbehör:

    1. paket breasola skinka/ parma skinka
    2. köttbit (oxfilé/ rostas/ fläskfilé/ kyckling)
    3. laxfile
    4. 1 burk tonfisk i vatten

    Man kommer hem, är superhungrig - bara sleva upp sallad i en tallrik och ta fram en burk tonfisk i vatten, rinna av vattnet och hälla över tonfisken i salladen - klart. 5 minuters middag  

    Tonfisk i vatten är underskattat, hade bara fått för mig att det var äckligt, men så testade jag detta koncept någon dag - funkar hur bra som helst och mättar riktigt riktigt bra!

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!