Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

EmmaB1988 skrev 2017-01-31 12:24:26 följande:

Just varit å spolat äggledarna. Såg bra ut, bra passage i båda. Dock inget ägg på g eftersom jag skulle hoppa över Letrozolen denna månad. Så jag fick Provera som jag ska äta i 10 dagar. Fick även Metformin som ska hjälpa mej att få bort några extra kilon. Hon sa att om man har PCO så har man svårare att gå ner i vikt. Hoppas på att dom funkar.

Hon frågade även om jag ville gå över på IVF på engång men hon tyckte att vi skulle fortsätta med Letrozol över sommaren och köra IVF till hösten. De sa först IVF till våren men vi skulle inte hinna komma igång med sprutor och spray innan de stänger för sommaren.

Hon menade även på att försöken vi gjort innan vi sökte hjälp inte varit rättvisa för oss eftersom jag kanske bara haft äl 1-3 gånger/år. Så vi skulle ge det lite mer chans än dessa 3 mån eftersom allt ser så bra ut och att jag svarar så bra på Letrozol.

Kram på er alla!

Skönt höra du svarar bra! Du är ju rätt ung, så jag hade nog gett det några chanser till över sommaren som hon säger. 

Vi står med i valet och kvalet om IVF..men jag behöver ha ner mitt TSH först så vi har bestämt att försöka kanske 3 gånger till på egen hand. 

• Nykär15
    pimpim78 skrev 2017-02-01 21:06:33 följande:

Tack för alla fina lyckönskningar. Önskr er prcis lika mycket kärlek tillbaka.
    Hörrni, snart e det sommar, sol, man blir lite brun o känner sig lite fräschare, det blir roligare att komma ut o röra på sig, o sen vips, tror jag vi alla får ett härligt plus lagom till sommaren.

Stor kram på er o kämpa på, och är det någon som behöver letrozol kan jag skicka mina, synd att slänga en hel förpackning.......

Jag tar dem hemskt gärna! Hon vill att vi går över på sprutor, men jag tycker ju Letrozol verkar funka på mig då jag hade fina blåsor och bra slemhinna. Har även tagit ut Gonal-F för tre omgångar som jag ju kommer använda ihop med Letrozol som innan...om du vill? Och om jag inte använder dem så kan jag skänka dem vidare :)
  • Nykär15
    Orkide skrev 2017-02-03 10:51:29 följande:

Vi valde att köra på denna månad också.
    Tog några dagars paus härifrån för att tänka lite.
    Hur mår ni då?

Mår ok, hade några tuffa dagar...BF för vår lilla var 31/1 så det var tungt...men igår kände jag nån slags ro och glädje, men det pendlar verkligen från dag till dag. Började med Lutinus idag, det brukar inte vara det bästa för mitt humör...

ÄL+6...den långa väntan.

• Nykär15
    Ariellan skrev 2017-02-03 12:44:09 följande:

Alltså hur förvirrande är inte detta....

Den 18 jan var jag på vul, inga synliga äggblåsor men tjock slemhinna. En vecka senare fanns en äggblåsa på 14 mm och jag skulle ta ovitrelle igår vilket jag gjorde på förmiddagen. Igår eftermiddag fick jag en blödning och jag blöder fortfarande, som mens liksom.

Vad är detta? Mensen? Missade läkaren äggblåsorna? Är på dag 27 idag så det är ju rätt tid för mensen egentligen...

Oj vad konstigt! Har du pratat med gyn?
  • Nykär15
    EmmaB1988 skrev 2017-02-05 21:45:59 följande:
    Jag brakade ihop i ons. Det blev bara för mycket alltihopa! Fick dock inget stöd från min sambo, han tycker bara att jag ältar och pausar mitt liv just för att få barn. Han tänkte då inte deppa ihop bara för att det inte funkar nån gång. Utan det är bara att försöka tills det funkar. Det går inte snabbare bara för att jag tänker på det hela tiden.

Han tog dock upp detta med mej för två veckor sen. Han sa att han tycker att det är jättejobbigt att det inte funkar. Han vill ju inget hellre än att få barn med mej.

På sätt å vis har han rätt. Jag har varit som besatt av detta. Jag har ett stort kontrollbehov å det gör mej galen över att inte kunna styra över detta. Så det är något jag måste jobba med. Han tyckte att jag skulle försöka backa lite och släppa kontrollen, han tror att det är det som gör att vi inte lyckas, vilket är mycket möjligt.

Gjorde då klart för honom att han får ta över kontrollen, för det går inte å bara släppa den.

Skrev ju i ett tidigare inlägg att han aldrig tar initiativ till sex utan det gör jag. Jag känner mej så oerhört stressad över å ta ältest och sen planera och ta initiativ till sex, så roligt är det faktiskt inte. Han får dessutom prestationsångest när ältestet visat positivt och kan inte prestera hela vägen. Då kan jag bli tokig!

Så nu ska jag backa lite och se om han tar initiativ nästa gång det är dags för äl. Tror faktiskt att han känt sej lite överkörd av mej. Jag tar oftast initiativ och styr det mesta som rör vårt liv. Ska försöka ha lite is i magen.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men nu har jag fått skrivit av mej lite av det som snurrat i mitt huvud de sista dagarna.

Vad jobbigt, men så är det ibland, man måste bryta ihop ibland och det är tufft när det inte funkar...har med bryt och ibland min sambo med. Vi försöker stötta varandra. Jag måste ju ha koll för vi stimuleras. Däremot har vi alltid ett regelbundet sexliv så det aldrig ska kännas som ett måste just vid ÄL. Kanske något för er att införa? Lättare släppa kontrollen då. 

Vi har bestämt att ÄL får styra våra planer tills vi lyckas, även om det är tufft och gör att vi får tacka nej till saker. Det är skönt att vara eniga om det, om det så tar ett år till så får det göra det. Min ålder gör att vi inte vill missa någon ÄL.

• Nykär15
    Marie357 skrev 2017-02-06 11:51:12 följande:
    Jag vill gärna ha dina tabletter om du har dem kvar?
    Mila köar efter mig som du kan se ovan. Men har inte fått något svar från PimPim78
  • Nykär15
    Orkide skrev 2017-02-13 07:14:05 följande:

Hej, hur mår ni alla kämpare?
    Nu är BIM på torsdag/fredag och som vanligt dagarna innan mens börjar hoppet försvinna o deppet inkomma...

Hade BIM i lördags och mensen kom punktligt, Så igår började jag med Bemfola-sprutor i stället för Letrozol. Har nu fått tid för första möte på IVF-klinik den 14/3 så i april hoppas vi köra igång med det i stället. 

Blir dock Letrozol nästa cykel bara för att den ska hålla sig kort inför starten och är bortrest och vill inte ta med dessa sprutor på resan...de är dessutom rena rånet...bättre lägga samlade kostnader på IVF sen i stället eftersom det ändå inte verkar funka på egen hand..

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-13 09:50:17 följande:
    Min mens blev tre dagar försenad och när den väl kom med buller och bång i går som kom där ut en koagulerad klump ( sorry för äcklig info ) som en mindre pingisboll!!

Vettesjutton om det blev nåt stop i kanalen och därför den blev sen.

Nya tag igen. Beställt nya äl-test och enligt senaste cyklerna väntas äl runt 24-25 februari. Usch långt kvar!

Ska till läkaren i morgon för att kolla sköldkörtelvärde. Varit så galet trött i flera månader. Även be de kolla vitaminvärde. Vet någon nåt annat värde som bör kollas upp?

Blä för mensen. Då är vi i samma sits...började med Bemfola-sprutor i stället för Letrozol denna cykel, se om det funkar bättre. Hade ju fina äggblåsor sist med Letrozole, men eftersom ingen graviditet blivit på tre omgångar så ville hon testa nåt annat.

Jag fick svar från kliniken idag att mitt TSH äntligen är bra, låg nu på 1,7

Har du tagit några andra prover tidigare? AMH? 

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-14 07:25:25 följande:

Ja börjar ogilla mensen rejält men blev ändå glad när den kom Iom att testerna visade negativt. Skönt att kunna planera in ny äl och räkna ner. Igen :/

AMH? Vad är det och kan vanliga husläkaren kolla det?

Söker ju för sköldkörtelprov/trötthet. Men min husläkare är helt underbar och nämnde i höstas att vi planerade en bebis när han frågade hur jag mådde annars.

Hur ofta tar ju Bemfolainjektioner? Och när/hur ser de när du har äl? Fortfarande lite novis inom detta område men herregud vad mycket man lärt sig senaste halvåret :)

AMH visar äggreserven

Tar en injektion Bemfola varje kväll i 6 dgr från CD2, de kollar äggen med vaginalt ultraljud på CD10, om de ser bra ut får jag en spruta för att lossa, ägget släpper då inom två dygn
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-14 20:01:13 följande:
    Kanske blir min tur med sånt snart. Min husläkare fyllde tre rör för att kolla upp TSH, vitaminer, socker, sänka mm. Skrev också en remiss till gyn för att kolla just äggreserv mm då de inte gör det där. Men skön gammal gubbe som sa "du är ju bara 40 så du hinner skaffa fler än ett barn till ska du se". Sånt vill man höra oftare av läkare! :)

Ska faktiskt testa munkpeppar nästa månad om det inte tar sig denna. Fast lite orolig över att min cykel blir kortare av den. Ligger rätt fint på 27-28 dagar som det är nu. Mensen är på sluttampen nu, brukar oftast bara ha riklig mens i 3-4 dagar. Nya äl-test kom i dag med posten så ska bli skönt att börja testa. Men inväntar till dag 7 innan jag börjar. Vet du hur nära mens man kan ha en "sund" och bra ägglossning? Menar ägget behöver väl ett par dagar för att mogna?

Hur känns det efter du fått sprutan för att ägglossa? Moler det på mer? Märker du skillnad i sekret osv?

Tusen frågor :)

Bra han skickade remiss! Alla de läkare jag träffat senaste året har varit positiva kring min ålder och inte tyckt att det är något problem. Men sen vet man ju inte hur äggen mår även om jag verkar ha många kvar. Men vi får se, tar det sig inte på denna eller nästa så blir det ju IVF och då får vi svart på vitt hur de faktiskt ser ut när de plockar ut dem. 

Jag hade inte trixat med munkpeppar eller annat om du har en normal cykel faktiskt. Bara ätit rätt vitaminer och sund kost i övrigt. Kan ställa till det om man stör!

Från CD10 är väl ok att ha ÄL, jag har som tidigast haft positivt på CD10 men sen tar det ju nåt dygn för ägget att släppa med. 

Det molar på grymt mycket mer efter Ovitrelle-sprutan ja, hade galet ont sist ca 30 timmar efter, så gissar ägget gjorde sig redo för avfärd just då. 

Har inte haft sekret mer än ett par cykler senaste året men blivit gravid ändå. Har inte fått nåt mer sekret av att stimuleras eller av sprutan. Har vattniga ibland, och de är med fertila, men väldigt sällan/aldrig äggviteliknande längre. Får se hur det blir denna cykel, har ju Bemfola-sprutor istället för Letrozole och de innehåller både FSH och LH vilket kanske gör skillnad. Är bara på CD5 idag så för tidigt att se nåt än. SKa kolla äggen på VUL på CD10, ska bli intressant. Sist var de jättefin storlek på den dagen med Letrozole.

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera