Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

efg skrev 2017-02-21 10:34:18 följande:

Jag förstår hur ni menar med att flerbörd kan medföra större risker men som jag ser det så känns det inte som det finns någon anledning att oroa sig specifikt för att de ska bli fler än 1 då det fortfarande inte är så vanligt och speciellt tvillingar som Isf är vanligaste flerbörden brukar inte medföra så stora komplikationer i den skalan att det får mig att inte ens försöka bli gravid. Att äggen dessutom Skulle vara "dåliga" bara för att där är fler, finns det något belägg för det?

Tycker också de är så avået de hår med ägglossningen , nu har jag ju fortfarande inte fått ett pos utslag på lh testen en ja vet ju att de är på g här omkring så vi försöker varannan dag men pressen blir för stor så igår tex blev det inget avslut fram hans sida vilket så klart gör att an blir lite orolig att missa denna cykel..

Nej äggen blir inte sämre för att de är fler, är inte alls så jag menade. Men ibland blir man ju gravid och av någon anledning blir det missfall. Jag har ju hellre ett missfall ensamt än att det skulle ske när det är ytterligare ett befruktat ägg därinne som då riskerar att blöda ut det med när något händer. 

Det är ju dubbel risk att något händer när man är gravid med två. Ex om man gör KUB, vi hade avbrutit om barnet har någon trisomi, men tänk om ena har det och andra är friskt? Det blir så många mer saker att ta hänsyn och oroa sig för känner jag, men var och en får ju känna efter själv. Risken vid stimulering är ju något större att det ska bli mer än en, det är jag ju redan medveten om. Men skulle inte medvetet vilja hoppas eller chansa på fler...därav övervakas man ju med UL med, nu vet jag att bara ett av äggen är tilltäckligt moget för att släppa när jag tar Ovitrelle så känner mig inte så orolig.

• Nykär15

Vi har sex dagligen och har alltid haft så ändrar inget. Min man har heller inte svårigheter att komma vilket är väldigt skönt. Vi övervakas ju med UL så vi kör inga ÄL-tester, och är inte oroliga för att missa den eftersom vi har så regelbundet sexliv. 

Men vi ställer gärna om våra liv för detta ett tag, jag är lite för gammal för att vi ska vilja missa en chans och det kostar rätt mycket med stimulering, UL osv eftersom vi gör det privat så för oss är detta prio 1 ett tag. 

• Nykär15
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-21 11:26:40 följande:
    Ja, hoppas det går vägen för er -  men måste ju säga att ni verkligen verkar ha bra förutsättningar!!

Tror ingen av oss skulle orka eller ha lust varje dag längre, har ju varit tillsammans i 22 år :) Vi får hoppas på att våra 3-4 ggr i veckan räcker helt enkelt. 
    Tror det räcker gott o väl för er :) 22 år är länge, härligt!
  • Nykär15
    efg skrev 2017-02-21 12:48:33 följande:
    Ja men då hänger jag med! :) jag känner mig dock inte orolig för ex trisomi i förhand då vi egentligen inte har några anlag för det (men fick hyfsat dåliga siffror när sonen va i magen) utan tänker att de känns iaf bättre att åtminstone ha försökt bli gravid varje äl än att skippa för att risken att eventuellt något skulle ske finns, vill inte tänka negativt från början liksom :)

Det är so. Sagt första gången jag fått göra vul inför äl i samband med letrozol och har fått gå helt på känsla, äl test osv tidigare cykler så min gyn verkar inte heller varit så orolig. Men eftersom det ändå verkar bli en lång cykel trots dubbelkur så känner ja mig lite besviken på att ja inte fått testa ovitrelle. Har börjat fundera på att söka mig till någon annan klinik för att kanske få bättre uppföljning på behandlingen än ja fått hittills

Ja kan ju vara värt byta om man inte känner man får bra uppföljing. Här ger de inte Ovitrelle om man har mer än två stora blåsor just för att inte ta några risker. När man ska lossa själv är risken mindre att fler lossar.

Klart man ska vara positiv!

• Nykär15
    Malin 845 skrev 2017-02-21 20:35:35 följande:

Hejsan!
    Har varit lite halvt närvarande i denna tråden. Men har iallafall goda nyheter! Efter 3 letrozolkurer så lyckades jag bli gravid på min letrozolfria cykel!
    Två år tog det, men äntligen var det vår tur!
    Önskar er alla stort lycka till!

Åh grattis! Nu är det er tur!
    Orkide skrev 2017-02-22 08:24:07 följande:
    Grattis! Lycka till nu.

Imorse tog jag min sista letrozol tablett (omgång sex!!!). På fredag ska jag kolla äggblåsor. Gyn hade ingen tid mån eller tis så det blir lite tidigt att kolla men men. Har ju frikort till augusti i alla fall
    Hoppas på fina blåsor och att ni får plus denna gången!
  • Nykär15
    Essie32 skrev 2017-02-22 11:54:36 följande:

Hej alla! 

Jag tog mitt första letrozolkur i januari men utan något pos resultat. 
    Är inne på 2:a försöket med äggstimulering nu (fortfarande enkelkur) och hade äl 14 eller 15 februari. Så idag är jag på äl+6 eller 7.

Tror tyvärr inte på att det har tagit sig denna gång heller, har bara en sådan känsla :/ Min gyn var tvärsäker (redan första gången ) att jag utan problem skulle bli gravid då allt såg mycket bra ut (irriterande..)

ehh. Efter första kuren visade det sig att min lutealfas är på 10 eller 11 dagar så denna gång fick jag progesterankräm (crinone 8%) som jag ska ta i 7-10 dagar för att eventuellt ge chans för ägget att hinna "flytta in" hos mig utan att bli utslängd med mensen. Ikväll blir det 4:e dagen med crinone och ska fortsätta i ca 1 vecka till (gå över min korta lutealfas) och om jag testar neg så kan jag sluta använda den och invänta mens. BIM på söndag. Känns so evighet :/ och inte ens en minsta känsla på att det kan vara något.. 

Har någon av er testat Crinone 8% (progesteronkräm, vaginalt) ?? Erfarenhet? 

Gratis till alla som plussat! <3 <3 < 3

Styrkekramar till alla som väntar på plus!! <3 

Ej testat Crinone, men jag tar Lutinus vaginalt från 6 dagar efter Ovitrelle/ÄL för att göra det extra gynnsamt för en graviditet att fästa och stanna kvar. 

Min läkare var med löjligt positiv när jag började med Letrozol..men inte blivit gravid trots tre dubbelkurer samt Ovitrelle på den sista. Då hade jag två fina blåsor på 20 respektive 23 mm. 

Nu har vi i stället får prova sprutor, då man sägs svara bättre på det när man är lite äldre (jag är 40) och ikväll ska jag ta Ovitrelle igen. Hade en blåsa på 20 mm för två dagar sen så ett moget ägg finns iaf...hoppas nu innerligt att det är ett guldägg Hjärta

• Nykär15
    Essie32 skrev 2017-02-22 13:56:23 följande:

Håller tummarna för dig att det tar sig denna gång <3 ! När har du BIM? 

Jag ska be om Ovitrelle nästa gång för att vara 100 på att ägget verkligen släpper! Även om jag är på ÄL+7 så känner jag med hela min kropp att det inte tog sig. Kommer hålla ut och ta crinone i 6-7 dagar till och testa mig om 5 dagar och fram till äl+13. Sen inväntar mens och försöker igen..

Tack snälla för att du hoppas för oss Hjärta

Jag kommer ha BIM 9/3. Jag tror dock det är positivt att du tror det inte tagit sig, de gånger jag känt mindre har jag ofta vart gravid. 

Det jobbiga med Ovitrelle är ju att man kan ha positivt på grav.test upp till 10 dagar. Så jag testar från dag 8 för att se så det går ner, är det blankt på dag 10 så tar jag test på dag 12 för att se om något tagit sig. Senare har jag aldrig fått plus...

• Nykär15
    efg skrev 2017-02-22 14:57:18 följande:

Grattis till dig som plussat! Önskar dig all lycka till!

Idag, äntligen! CD20 fick jag solklart positivt lh test så nu återstår bara att försöka mysa så de kan ge resultat!!

Härligt! Då väntar vi BIM ungefär samtidigt...min är 9/3, kommer släppa lös ägget ikväll med Ovitrelle och så lossar det förmodligen i morgon senast fredag...
  • Nykär15

Ja kul när man får utslag och känner att det händer något!

Sist fick jag hemsk molvärk efter ca 30 timmar från att jag tog sprutan, så då lär ägget ha lossat. Så om det blir samma borde jag känna av det i morgon eller senast fredag.

• Nykär15
    Mila skrev 2017-02-23 08:50:59 följande:

Ni som tagit letrozol några gånger. Märker ni någon skillnad vid äl mot om ni haft egen äl? Tänkte på sekret och känningar? Jag ska ta dag 5-9 så antar att man inte brukar få tidigare äl då? Jag brukar ha på cd16-21

Jag tog dubbeldos från dag 3-7, hade inte mer sekret tyvärr och min ÄL kom från CD10-12, jag har normalt egen ÄL på CD12 så den höll sig där omkring. 

Jag har haft dåligt med sekret inför ÄL sista åren, men blivit gravid ändå. Räcker man har lite runt tappen så det är inte alltid man har så mycket att det kommer ut. Men förr var det en jättebra koll för mig på när jag skulle ha mens, stämde som en klocka. Men denna gången när jag tar Bemfola har jag haft flytningar så det känns som nån knäckt ett ägg i mig HAHAHA, bara rinner. Men den sprutan innehåller precis som Letrozol FSH men utöver det även LH som är det som gör att man får bra sekret, så min läkare var nöjd med hur allt såg ut inuti med flytningarna denna gången. 

Slemhinnan har vart jättefin alla gånger med Letrozol, men var något tjockare nu med Bemfola. Jag kommer även ta de sprutorna nästa cykel om detta inte tar sig. Gillade dem verkligen bättre på hur kroppen reagerar. Mindre molvärk än med Letrozol, mindre uppsvälld och mer sekret. 

Har haft mer ont just vid ÄL med Letrozol än vid min egna, men har alltid haft rätt ont vid äl, men nu rätt extremt. Denna gången får vi se, jag släppte lös ägget med Ovitrelle igår, så idag eller i morgon borde jag känna av det isf...

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera