• Same here

Min ekomiska situation med sambon!!

Hej!

Vill gärna höra tankar om detta!!!!

Jag är sjukskriven, får under 10.000kr per månad som jag får klara min egen mat och räkningar på. Bor i min killes bostadsrätt som jag inte betalar något alls i varken el, internet eller hyra.( dock mina egna mobilräkningar osv allt som inte är i hans namn) Han tjänar ca 35.000kr i handen. Jag gör ALLT hemarbete då menar jag ALLT och bestämmer ingenting alls hemma( han har förtur till dush bestämmer vad vi ska se på tv, ser jag på nåt så byter han bara kanal om han önskar, ja precis allt hemma så bestämmer han över) vi äter varsinn mat, om han är på det generösa humöret bjuder han på mat men då får jag det tillbaka på hans taskiga beteende mot mig pga det. Han tycker han har rätt att vara såhär mot mig ? eftersom jag betalar inget? att han har gratis marktjänst hemma är inget han lägger så stor värde på. Han kan beodra mig tvätta hans tvätt när han vill( gör det annars regelbundet två ggr i veckan) diska något han ska använda osv. Inte heller är jag fri att gå som jag vill utan måste agera sällskapsdam och vara med honom hemma. Han är naturligtvis friare.

Jag har INGEN lust att betala NÅGOT för HANS lägenhet. Inte ens hyra. Han lider ju inte direkt av att ha mig där. Kan tillägga att det är jag som köper möblerna och heminredningen. Han vägrar att ens hjälpa till där? eftersom jag betalar inget? funderar vad fan är det jag ska betala egentligen. Jobbar ju gratis då åt honom?! Tankar?! Kan tillägga att jag vill lämna honom. Han bjöd mig ute förut men inte på flera år nu? eftersom han är trött på att försörja mig?. Har han rätt i något?!! Han försörjer mig INTE pä något annat sätt än att han betalar sin egen lägenhet och elräkning och internet. Som är lika hög bodde jag här eller inte. Jag betalar mina kläder telefon mat hygien osv. Ja allt förutom boendet där jag gör ALLT och har inga rättigheter alls. Snälla andra tankar om detta?!! Har jag fel?!

Har fått extremt dåligt självkänsla pga detta och mår dåligt av hur han tycker att det är ok. Kan nämna att han skyller på mig att han inte kan köpa en villa, resa osv " eftersom jag inte kan betala för mig" och hur alla andra hans bekanta har det så mycket bättre. Han t om skyller på mig att han inte har lika stort sparande " som alla andra". På vilket sätt tar jag hans pengar förstår jag inte men han tycker det " eftersom vi inte delar kostnaderna på hans lägenhet". ALLA seriösa kommentarer är välkomna vill gärna höra hur NI ANDRA resonerar kring detta då nu har jag bara HANS ord på att ALLA andra tänker som han om detta!!!!!

• Svar på tråden Min ekomiska situation med sambon!!
  • Anonym (k)
    Same here skrev 2016-10-17 21:10:16 följande:

Kan tillägga att när vi båda jobbade var det fortfarande jag som fick göra allt hemma.. efter jobbet medans han satt o vilade sig. Därför var inte speciellt benägen att betala någon hyra då heller och han brydde sig inte. Däremot köpte jag honom kläder, möbler till oss och kunde betala för mig när vi var ute( då insisterade han att betala för mig vi grälade faktiskt om det ibland på skoj)

Jag har flera års erfarenhet av detta och känner dynamiken i vårt förhållande,och kommit fram till att detta upplägg är det mest enkla för just OSS och rättvisa: han betalar hemmet, jag gör allt hemma, och vi delar o höftar på resten i mån av förmåga o vilja ( han behöver inte dela på mitt kläd o smink köp jag behöver inte dela på hans tv spel o skräpmatsköp o andra prylar han ständigt köper till sig själv) men detta passar inte honom.

Tycker ni andra verkligen att jag har fel i mitt tänk?!

Tycker själv det är bara sunt förnuft????!!!

Vad är felet egentligen?

Ok så du vill inte betala pga att han inte vill sköta hemmet. Varför har ni inte pratat om det istället för att straffa varandra?
  • Same here

Jo vi har pratat om detta i flera år o kommer ingenstans. Han anser att jag ska betala för mig. Han har ca 10.000kr som den totala utgiften på lägenheten med el internet lån hyra och försäkringar. Han har alltså 25.000kr i fickan att spendera. Han gör nada hemma och bestämmer ändå allt precis allt. Han skulle bestämma över min ekonomi oxå men det låter jag honom inte göra. Vilket resulterar i att om jag skulle t ex sakna någon hundralapp nån gång lånar han INTE ut. Betalar jag hyra så skulle ingenting förändras, förutom att då skulle vi Bråka ÄNNU mer för då skulle jag ju få rätt att klaga över alla orättvisor. Ja jag betalar nada för mitt boende, men tycker nästan att han borde betala MIG. Det är detta som gör att jag vill göra slut inget annat. Ganska stor grej ändå tycker jag. Ville bara veta om jag hade FEL I MITT TÄNK eftersom HAN påstår att ALLA ANDRA ÄR PÅ HANS SIDA och tänker som han om detta!! Thats it. Vill inte ha medhåll för att fortsätta stå ut, gnälla( eller ok der var lite skönt att andra ska veta hur jag har det även anonymt????) ville genuint veta hur andra upplever denna situation!!

• Same here

Dessutom verkar han plötsligt mer intresserad Av att ta mina pengar när jag har så lite, än när jag hade mer!!!

Jag känner det som att hoppa på någon som ligger! Så fort han tror att ingen annan vill ha mig så går det bra att behandla mig sämre för han är mindre rädd då att jag ska lämna honom. Och han sagt att ingen skulle gå med på detta upplägg. ( som att allt är normalt i vårt förhållande förutom att jag mystiskt inte vill betala nåt av snålhet)

• Same here
    Axe skrev 2016-10-18 14:42:51 följande:

Hade också tröttnat på en sambo som inte betalar hyra med motivationen "du hade ändå betalat samma".

Seriöst väx upp och betala hyra. Sen kan du ställa krav!

Jag tycker det är en modern kvinnofälla att män beter sig på detta sätt MEN ska sen slippa betala för det som dom ju fick förr i tiden. Vi förfasar oss hur det var då, kvinnor som skulle lyda sin Make och göra allt och ha inget alls att säga om. Men hon blev iaf klädd, matad och fick tak överhuvudet. Nu säger jag INTE att jag vill leva på detta vis, men jag har det PRECIS som kvinnor då, med undantaget att jag inte har något betalt för mig förutom just tak över huvudet och DETTA grälar vi t om om!!!!! Nä jag ska helst betala det också!!!!! Jag skulle ALDRIG med öppna ögon gå in i ett sådant förhållande som vi har, försöker bara göra det bästa av en dålig situation men han vägrar gå med på det. Han ser inte/bryr sig inte att han bestämmer allt, tror att han ser mig som i naturligt underläge därför kan han ställa vilka krav som helst, som hans samvete tillåter, och den tillåter väldigt mycket. jag ser det som att om jag betalade något, skulle jag vara en fri kvinna istället för typ ägd som nu( får hålla tyst om ALLT eftersom svaret ändå blir "men du betalar ju inget för ditt boende" om precis ALLT slutar grälen vid det) men gissa två ggr om han skulle gå med på det. Det är ju bara upplagt för gräl och separAtion ÄNDÅ.
  • Same here
    Axe skrev 2016-10-18 14:42:51 följande:

Hade också tröttnat på en sambo som inte betalar hyra med motivationen "du hade ändå betalat samma".

Seriöst väx upp och betala hyra. Sen kan du ställa krav!

Jag skrev fel. Han skulle inte ha samma boendekostnad utan mig. Den skulle vara HÖGRE. Städerska eller saneringsfirma sen när bostadsföreningen klagar, det är inte gratis.
  • Same here
    EnGladPingvin skrev 2016-10-18 13:55:08 följande:

Betala hyra eller inte känns som det lilla problemet när man läser din beskrivning av hur ni lever.  Visst om du orkar, trots sjukskrivning, kan du göra mer av hemarbetet när du är hemma på dagarna, men han kör ju med dig något otroligt. Förtur till dusch , beordra dig att tvätta, bestämma tv-kanal, äta olika mat , m.m. Vilken stor skit! Fundera över om det är så du vill leva ditt liv verkligen. Han älskar inte dig, man behandlar inte någon man älskar på det sättet. Han inte ens respekterar dig. Han utnyttjar dig.

Tack. Det är exakt som jag känner det som. Men är ändå intresserad av andra åsikter. Ja jag kanske vill ha medhåll/ bekräftelse på att jag har rätt så jag har mer styrka att lämna. Vad är det för fel med det?!!

Då detta är orsaken till att jag tappat kärleken. Men vill gärna höra hur andra skulle tänka speciellt män!! Hur skulle ni tänka vid denna situation?
  • Anonym (M)

Sluta betala heminredning och kompensera, i slutändan betalar du säkert för mycket då.

Betala halva hyran om ni bor så du har råd, annats får ni flytta till ett voende du har råd med (om ni ska hanseparata ekonomier får man anpassa till den som har sämst ställt)

Ta betalt för allt hemsrbete du gör åt honom.

Skaffa en tv till, en tjocktv kan du nog få gratis och vägra bli hunsad.

Eller ännu böttre enligt mig, lämna.

• Same here

Låt mig återge: han har alltså 25.000kr ÖVER efter boendekostnaderna är BETALT av honom. han äger lägenheten)

Jag har 10.000kr. ( då jag sa upp mig när jag blev sjuk dumt nog) och äger inte lägenheten.

Han jobbar om dagarna, jag är hemma.

Han köper sin mat, delar inte oftast med sig, händer ibland någon gång i veckan högst.

Jag köper min mat, vill dela med mig, men han vill inte ha min vegetariska mat tycker inte om det. Vill inte heller att jag köper mat åt honom.

Jag gör allt hemma, städar tvättar och plockar hans tallrik och skräp rakt framför honom, köper inredning och möbler och fixar hemma. Han lagar inte ens trasiga saker eller något sånt.

Han bestämmer totalt. Tv dush osv när han är hemma lever jag i en liten hörn känns det som. På hans villkor totalt. Han sitter där han vill, tar så mycket plats han vill använder spisen, duschen först jag får snällt vänta på min tur osv osv eftersom han jobbar. Han anser sig själv mer värdefull därför. Detta förändras INTE av att jag skulle betala någon tusenlapp. Dessutom förväntar han dig att jag ska Vara hemma när han kommer från jobbet!!

Tror någon här att en människa skulle ändra sitt beteende så totalt plötsligt när han får ännu mer pengar på sitt konto??

Han skulle inte ens märka det ekonomiskt. Det är en principsak för honom. Att jag ska betala.

Och det är en principsak för mig att INTE betala även om jag tjänade en miljon per vecka.

Jag anser att man måste välja, antingen lever man jämlikt eller så gör man INTE det, och gör man INTE det på det sättet vi har det borde mannen försörja ekonomiskt HELT och inte som vi har det. Och jag står för denna åsikt. ( men tycker INTE alls det är rätt att ha det så heller man är ju ägd som kvinna)

Ja man kan kalla det att vi straffar varann.

Om vi hade EN gemensam lägenhet DÅ SKULLE JAG betala då det är ju mitt. Och skulle han inte städa eller bete sig på detta mansgrisiga sätt ja då Skulle jag inte vilja äga en gemensam lägenhet med en sån man. MAN KAN INTE FÅ både och känner jag.

• Same here
    Anonym (M) skrev 2016-10-21 10:01:46 följande:

Sluta betala heminredning och kompensera, i slutändan betalar du säkert för mycket då.

Betala halva hyran om ni bor så du har råd, annats får ni flytta till ett voende du har råd med (om ni ska hanseparata ekonomier får man anpassa till den som har sämst ställt)

Ta betalt för allt hemsrbete du gör åt honom.

Skaffa en tv till, en tjocktv kan du nog få gratis och vägra bli hunsad.

Eller ännu böttre enligt mig, lämna.

Om inte jag betalade för heminredning skulle vi inte ha något alls. Han skulle aldrig flytta för min skull. Jag får inte ta in en till tv. Jag tar betalt redan genom att vägra betala något för boendet.

Innan mig hade hans föräldrar köpt alla möblerna och hans kläder.

Ja jag ser inte någon annan utväg heller än att lämna.

Kanske är detta hans sätt att få mig att göra slut, att ställa dessa villkor, eller så är han bara urbota korkad och tror på att han kan få vadsomhelst igenom.
  • Anonym (Det är inte bra!)

Hej vi tar ekomomin först.
    Som svar på din fråga så är det konstigt att du inte betalar hyra alls. Lika konstigt är det att han inte hjälper till med hushållssysslor. Det vanliga är antingen delar man lika utan amorteringen inräknad eller procentuellt. Min sambo är i din situation har 10 000 in jag har 23 000. Vi delar procentuellt. Han betalar 1/3 jag betalar 2/3 på mat och hyra, jag amorterar själv på mitt lån. 

Sen delar man lika på hushållsysslor, vi gör allt tillsammans.

Så jag förstår att hans kompisar som hör hans sida tycker du åker räkmacka samma förstår jag att dina komisar som får din version tycker att han åker räkmacka.

Till ert förhållande som du fått många bra svar om.
    Ni är inte tillsammans du är hans inneboende som betalar hyra genom att vara sällskapsdam och göra hushållsarbete. Han är INTE kär i dig längre utan tycker det är bekvämt med dig där, han får ett rent hem och umgänge.

Dessutom terroriserar han dig med härskartekniker för att han inte ska förlora sin hushållerska. För ditt mående bör du omedelbart avsluta "förhållandet" (anställningen) med din sambo.

Kolla om du kan flytta in hos nån snäll dam istället där skulle du få eget rum som du betalar hyra för och sen kanske kunna få sänkt hyra om du gjorde samma sak som du gör nu. Tror dessutom du skulle få mycket mer uppskattning och trevligare umgänge, som sällskapsdam.

Eller bara flytta!

Svar på tråden Min ekomiska situation med sambon!!