Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

    Gravid vecka 40 och vansinnig på min man

    Vet att många har humörsvängningar hela graviditeten men här har det gått fint fram till sista veckan. Nu är jag bara så otroligt irriterad på min man, och han är också mentalt väldigt frånvarande och så blir jag ännu mer irriterad och så har vi en ond cirkel.

    Är ju inte långt kvar nu (hoppas jag hehe) men vi småbråkar hela tiden och jag vill inte vara nära honom alls utan vill hellre va ifred - och jag skulle verkligen inte vilja åka in till förlossningen när det är så här mellan oss. Tänk om jag inte kan sluta irritera mig där heller? Vi har alltid varit nära och har sett för mig att han ska va världens bästa stöd men nu tänker jag att det inte kommer bli så utan han kommer va frånvarande och jag vilja ha honom långt bort från mig :(

    Nån annan som haft det likt? Hur gick det när det väl drog igång isåfall? Några tips på hur jag kan sluta irritera mig (och nej det är inte bara att bestämma sig, är så arg inom mig att jag kokar ibland och kan inte stänga av det)

  • Svar på tråden Gravid vecka 40 och vansinnig på min man
  • Loppan84
    Frontline skrev 2016-10-22 12:19:36 följande:

    Stackars din man..


    Ja och stackars mig som mår dåligt just sista veckan av graviditeten när jag ska igenom en stor fysisk och psykisk prövning och egentligen behöver vila, efter att ha hållt fanan högt i 9,5 månad. Tycker du inte det?
  • Loppan84
    Linnis92 skrev 2016-10-22 12:44:09 följande:

    Men ja, släpp det bara eller gå och prata med någon. Graviditeten och det kommande föräldrarskapet är omvälvande och en prövning även för din man. Du har burit barnet - det kan ingen annan säga något om men han har stått ut mitt ditt usla humör under hela tiden. Tror du inte han är rädd att du blivit helt förändrad och aldrig kommer bli "normal" igen? Så nej, inte bara dig det är synd om.


    Ok då lägger jag ner denna tråden. Ingen har orkat läsa ts ens en gång. Jag har inte varit på uselt humör och har inte haft humörsvängningar som det står i FÖRSTA meningen i ts.

    Vi har alltså haft 9,5 väldigt fina månader men just nu på upploppet har tydligen nått slagit till hormonellt för jag känner mig arg och hade behövt höra från andra med liknande erfarenhet om det gick över när förlossningen väl satte igång.

    Det var allt. Jah tror knappast min man är särskilt upprörd över att jag varit på ovanligt dåligt humör i 5 dagar av våra 7,5 år ihop så ni behöver inte tycka så synd om hobom - det är jag som oroar mig för att jag ska va känna likadant under förlossningen

    Skulle det va nån annan som fakriskt har nått konstruktivt att komma med så kom gärna med era inspel :)
    Scalaren skrev 2016-10-22 12:40:07 följande:

    Oj, jag hoppas din man står ut......!


    Froken Lokens skrev 2016-10-22 12:31:24 följande:

    Din man ska igenom en stor psykisk prövning också. Jag har aldrig förstått mig på kvinnor som gör graviditeten till något som enbart berör dem. Förlossning likaså. Det är inte bara du som är i slutet på graviditeten.


  • Loppan84

    Haha trodde jag var dramatisk nu när jag var höggravid men ser att många på FL är ännu värre haha. Kan inte sluta skratta åt formuleringar som att han ska va orolig att "jag aldrig mer ska bli normal", "stått ut med ditt usla humör hela tiden" och "stackars din man" om att va på dåligt humör mindre än en vecka av en hel graviditet?

    Är ni människor verkligen gifta? Har ni verkligen en vardag tillsammans med någon?

    När min man var otroligt dålig i cancer med cellgiftbehandling så var han inte världens charmtroll alla dagar men kan säga att jag inte tänkte en sekund på om det betydde nått för vår framtid eller mina känslor Färm honom - och tror knappast han skulle göra det eller för några dagars bråkande sista veckan av en gravidtet.

    Problemställningen är alltså INTE om vårt förhållande kommer överleva, om det är synd om honom (eller mig) etc utan om den hormonella ilskan brukar bli värre eller Bättee under själva förlossningen?

  • Loppan84
    MiasMamma skrev 2016-10-22 13:02:00 följande:

    Självklart inte. DU är den enda i hela Sverige som får stå ut med så mycket och dessutom är gravid. 


    Nejdå han har också stått ut med en del, bland annat en ganska nasty cancersjukdom och då stod jag vid hans sida bär han var trött och sliten och inte hade det så bra, så som man gör när man älskar varandra. Dessutom bor vi inte i Sverige ;)
  • Loppan84
    Venne skrev 2016-10-22 13:25:22 följande:

    Men herregud folk, låt henne vara. Hon har varit orimligt sur i en vecka då hon är höggravid. Kan det kanske vara så att det hör ihop med nervositet inför kommande förlossning och en gigantisk förändring i livet?

    Ts, jag tycker du ska säga till din man som det är. Att du känner dig arg av ingen direkt anledning, så han inte går runt och känner sig oälskad och rädd att han gjort något fel. Men jag tycker ändå du ska försöka hålla tyst och inte vara otrevlig när han inte förtjänar det. Jag tror du kommer vara glad att han är med när det väl gäller! Lycka till, hoppas bebis kommer snart.


    Tack för konstruktivt svar! ja hoppas du har rätt och det går över när det väl gäller. Ja är nog en kombination av oro och utdragen latensfas så har väldigt ont och får bara sova småstunder här och där på nätterna sä är så trött och sliten. Så förklaringen tror jag han vet men vill bara inte att det ska följa med oss in i förlossningsrummet så kanske lika bra att försöka snacka ut nu på förhand som du säger.

    Så tänker jag att jag ska m nog använda resten av tiden fram till fl till att försöka vila istället för att städa och fixa massa ärenden nu när jag redan är så slut, så kanske humöret blir bättre också ;)
  • Loppan84
    Frontline skrev 2016-10-22 12:59:54 följande:

    Ja som sagt stackars din man.


    Jaja om det är synd om honom eller mig låter jag va osagt, det har iaf ingen relevans för vare sig problemställning i tråden ellee vörtbrödet verkliga liv tillsammans så om du vill vara del av tråden så läs gärna inläggen och svara med nått konstruktivt som speglar verkligheten - annars är det liksom ingen vits att du skriver samma sak om och om igen för att försöka provocera. Annars får du bara ha lycka till med ditt!
  • Loppan84
    anna7607 skrev 2016-10-22 13:44:17 följande:

    Helt underbart att fu varit glad och nöjd hela grav. När liten kommer ut och när ni är på förlossningen så kommer du få ett helt annat humör. Just nu står ni båda inför något helt nytt som väntar runt hörnet. Båda är nog lagom skitskraja inför vad som väntar. Först förlossningen sen att lära känna ett nytt litet liv. Och ni får båda en ny identitet.... föräldrar. Så va inte orolig för ditt humör och hur du känner just nu för det kommer ändras. Min sista v med min första hade jag riktig panik. Men det gick över.


    syntharen skrev 2016-10-22 14:50:46 följande:

    Wow, vilka konstiga svar du fått, TS! Helt orimligt dessutom, du vill ha lite tips bara. Klart som fan man kan bli less på sin partner, speciellt i en omvälvande situation som en graviditetet. Och visst kan den blivande pappan få humörsvängningar osv men framför allt är det den gravida kvinnan som får det pga hormoner och förändringar i kroppen, det påverkar ju så klart ens humör.

    Mitt tips är att prata med din man om hur du känner utan att anklaga honom. Jag vet att det är svårt, men det är nog det som hjälper.


    viseversa skrev 2016-10-22 13:45:24 följande:

    Eh Jo det är BARA ts som är gravid och ska föda barn inte hennes man. Tramsigt påstående av dig haha. Dock ska ts såklart inte vara otrevlig mot sin man för det.


    Tack för era svar, skönt att höra att det inte bara är jag <3

    PRatade med honom nu och han var väldigt söt och förstående och sa att han inte tog det på så stort allvar att jag surat just nu och att han förstod att det egentligen inte handlar om honom. Så det ska säkert gå bra. Konstigt att jag efter 7,5 år tillsammans kunde glömma att det enklaste sättet att lösa äktenskapsproblem är att bara kommunicera ;)
  • Loppan84
    Kasperina skrev 2016-10-22 15:24:28 följande:

    Skriv en lapp till dig själv (eller er båda kanske) och sätt den på typ kylskåpet eller över skötbordet "KOMMUNICERA"

    Första tiden med första barnet är helt galen för de allra flesta och det är många som glömmer bort det.


    Vilket bra tips! Ska göra det :)
  • Loppan84
    Minitaura84 skrev 2016-10-22 19:11:10 följande:

    Hej TS,

    Tråkigt att höra!

    Som gravid (har själv vart det två gånger) är sista tiden tung. Det göra ofta ont i kroppen, man är otymplig, orolig inför förlossningen och det framtida livet. Ifrågasätter sig själv och förhållandet. Detta är normalt!

    Jag tolkar det som du känner en besvikelse och irritation över att din man inte mentalt är på samma plan som du. Din förväntan på honom motsvarar inte verkligheten.

    Grejen är den TS att en man ALDRIG kan sätta sig in i hur det är att vara gravid. Han kanske inte riktigt greppa föräldrabite förän barnet ens kommer. Och som kvinna kan man då känna sig ensam i detta.

    Du har känt din bebis i 9 månader, han har knappt lärt känna bebis alls.

    I garv2 kände jag mig ensam. Jag mådde jätte illa och fick även pre-baby blues och önskade att min man hade "sett" mig mer och hur jag mådde. Och jag blev vansinnig på honom när han efter halva tiden säger "jag tänker inte ens att du är gravid, har inte riktigt fattat detta". Blev som sagt jättesur eftersom det var så otroligt tydligt för mig tills jag insåg att han omöjligen kan fatta detta och att han förbereder sig själv på ett annat sätt. Att han känner sig utanför i det hela eftersom hela upplevelsen ligger i mig.

    Har inga direkta råd utom att du ska sänka dina föreställningar om hur din man ska reagera och försöka involvera honom i dina tankar. Sitta ner och prata om era funderingar, rädslor och förhoppningar. Inte stänga honom ute bara för att han inte förstår något han som man aldrig skulle begripa.

    Lycka till! Det kommer bli bra! Och dina känslor är fullt normala! Att du hållit dig från att bli vansinnig på din man förän V40, DET är en bedrift.


    Tack för kloka ord :)
  • Loppan84
    Bäbiiiis skrev 2016-10-22 17:48:48 följande:

    Jag tror att oavsett hur sur och irriterad på småsaker man varit så glömmer man bort det på 2 sekunder när det verkligen blir allvar. Ni älskar ju varandra och ska få ett barn ihop. Förlossningen är ju en stor utmaning som ni ska hantera som ett lag. Då spelar småtjaffs ingen roll.


    happylife skrev 2016-10-22 18:43:20 följande:

    Men shit vilka bitska svar du fått! Herregud.

    Att prata och berätta hur man känner är nog det bästa.ä

    Jag har ingen erfarenhet men jag tror ni båda kommer glömma de sista "sura" veckorna när bebis kommit <3


    Så sant :)
Svar på tråden Gravid vecka 40 och vansinnig på min man