• Anonym (Trådskaparen)

    Ni som inte bryr er, hur sjutton bär ni er åt?

    Jag har alltid varit en väldig känslig känslomänniska, jag får till o med dåligt samvete mot såna som behandlar mig illa. Jag kan inte släppa kritik jag fått. Jag vill bara alla tycker om mig o blir jag oense med någon så måste jag bara veta vad jag gjort fel så jag kan ändra på mig.

    Men ni människor som släpper på sånt här o bara stänger av, hur sjutton gör ni?

    De kan va allt från relationer o ex som säger elaka saker o går vidare med nån annan o man bryter ihop totalt till att ens bästa vän bråkar med en o man sen ska lyckas släppa de? Hur tänker ni? Hjälp mig med ert tankesätt så jag själv lyckas gå vidare från händelser man blivit sårad.. trött på gå runt o analysera sönder allting..

    Jag får så dåligt samvete för alla människor, har nån sårat mig så slutar de med att jag istället efter ett tag tycker synd om människan.

    Hjälp nån?

  • Svar på tråden Ni som inte bryr er, hur sjutton bär ni er åt?
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-23 15:25:03 följande:

    Som jag förstår det inte med nödvändighet varkendera. För mig är det mer att jag under min uppväxt saknade föräldrar som var good enough i förhållande till mina behov, då de var upptagna med sjukdom, syskon, arbete, eget missbruk samt medberoende till missbruk. 

    Jag känner igen mig mycket i vad du skriver om att skämmas å andras vägnar! men det är nog mer något som karakteriserar medberoende än "vuxet barn" problematik , vilka ofta går in i varandra. 


    Men hur har du gått vidare från barndomen om man får fråga? Hur släpper man på dom dåligt samvete känslorna jämte mot personer som gjort en illa exempelvis gamla partners?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-10-23 15:32:45 följande:
    Men hur har du gått vidare från barndomen om man får fråga? Hur släpper man på dom dåligt samvete känslorna jämte mot personer som gjort en illa exempelvis gamla partners?
    Svårt att svara på. Dels är det nog inget jag blivit färdig med utan "arbete pågår".Ett första steg är att bli medveten och nästa att lyckas förändras. 

    Jag har gått i terapi av olika slag, läst mycket , pratat med vänner. 

    Jag har nog inte känt dåligt samvete över vad andra gjort däremot skam. Där har boken Skamfilad av Göran Larsson hjälpt mig .
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 11:01:47 följande:

    Jag är likadan, men det har blivit bättre med åren.

    Jag är en ganska stark person som gärna avviker och går min egen väg, så ingen har liksom anat min känslighet.

    Det tips jag kan ge är att försöka föreställa sig hur det känns för andra. När man är så här känslig som vi är så blir det lätt att man lever i en bubbla av sina egna känslor. Om du kan föreställa dig vad någon annan tänker eller upplever en situation så upptäcker du oftast att problemet är mindre än vad du tror. Eller att det går att lösa.

    När jag varit oense med någon så har jag varit så rädd för att blir sårad att jag liksom "flytt" från situationen. Senare har jag upptäckt att det varit en skitsak som den andra personen helt glömt (men som blivit jättestor för mig). Eller så upptäcker jag det fanns ett missförstånd som skulle gått att reda ut. Eller att personen som jag "bråkade" med hade rätt och att hen hade all rätt i världen att säga ifrån.

    När jag blir oense med någon så blir mina egna känslor det enda jag tänker på. När jag blivit modig nog att se förbi mina känslor och se situationen för vad den är så har ångesten minskat och jag har kunnat hantera konflikter som en vuxen.

    Det är tufft, för jag kommer alltid fara lite illa. Men det är värt det. Ta ett djupt andetag och tänkt efter i dom där situationer - VAD händer nu egentligen? VAD säger den här personen till mig och VARFÖR.

    Jag förstår att jag säkert varit skitjobbig för andra. Ingen har vågat säga något negativt till för mig för då blir det för jobbigt.


    Så det är därför du (ofta) är ett sånt arselhål här på fl, för att du är så känslig..?
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (Jaha?) skrev 2016-10-23 19:12:28 följande:

    Så det är därför du (ofta) är ett sånt arselhål här på fl, för att du är så känslig..?


    Nej, det är för att jag kommit över känsligheten.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 19:19:35 följande:

    Nej, det är för att jag kommit över känsligheten.


    Synd att det innebar att du behövde bli en sämre människa.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (Jaha?) skrev 2016-10-23 19:42:41 följande:

    Synd att det innebar att du behövde bli en sämre människa.


    Har har gjort dig ledsen så får du starta en egen tråd om det eller nåt. Vad håller du på med?
  • Ppetra

    Jag tror att de flesta bryr sig om andra blir arga på en, är taskiga etc. Men jag tror att man gör sig själv en björntjänst genom att börja betrakta sig själv som extra "känslig". Alla, ALLA människor är känsliga när det kommer till oss själva.
    Om man upplever sig som extra känslig är det nog bara att inse att man kanske är lite mer självupptagen än de flesta andra.
    Dvs, att jobba lite med fokus =flytta det lite från sig själv, släppa behovet av att bli omtyckt och bekräftad av sin omgivning är en bra strategi om man vill må lite bättre.

  • Pila
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-10-22 20:36:00 följande:

    Jag har alltid varit en väldig känslig känslomänniska, jag får till o med dåligt samvete mot såna som behandlar mig illa. Jag kan inte släppa kritik jag fått. Jag vill bara alla tycker om mig o blir jag oense med någon så måste jag bara veta vad jag gjort fel så jag kan ändra på mig.

    Men ni människor som släpper på sånt här o bara stänger av, hur sjutton gör ni?

    De kan va allt från relationer o ex som säger elaka saker o går vidare med nån annan o man bryter ihop totalt till att ens bästa vän bråkar med en o man sen ska lyckas släppa de? Hur tänker ni? Hjälp mig med ert tankesätt så jag själv lyckas gå vidare från händelser man blivit sårad.. trött på gå runt o analysera sönder allting..

    Jag får så dåligt samvete för alla människor, har nån sårat mig så slutar de med att jag istället efter ett tag tycker synd om människan.

    Hjälp nån?


    TS, det låter som någon slags försvarsmekanism, som att du behöver oskadliggöra människor som varit elaka mot dig. Och att du skulle ha sårat andra låter som att du förstorar upp din betydelse. Tänk så här: De flesta människor är (sannolikt) "sämre" människor än vad du är. Är de elaka, nonchalanta etc så är det för att de vill/ kan. Det kan vara smärtsamt att acceptera det. Det du behöver göra är att vara noga med vilka människor du ska omge dig med. Välj bort elaka och nonchalanta människor. Och lita på ditt omdöme. Det är ganska krävande men du måste göra det. Och släpp för Guds skull alla funderingar på att det är synd om folk eller att du har ansvar för något annat än dina egna handlingar.
  • Gung Ho
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-10-22 20:36:00 följande:

    Jag har alltid varit en väldig känslig känslomänniska, jag får till o med dåligt samvete mot såna som behandlar mig illa. Jag kan inte släppa kritik jag fått. Jag vill bara alla tycker om mig o blir jag oense med någon så måste jag bara veta vad jag gjort fel så jag kan ändra på mig.

    Men ni människor som släpper på sånt här o bara stänger av, hur sjutton gör ni?

    De kan va allt från relationer o ex som säger elaka saker o går vidare med nån annan o man bryter ihop totalt till att ens bästa vän bråkar med en o man sen ska lyckas släppa de? Hur tänker ni? Hjälp mig med ert tankesätt så jag själv lyckas gå vidare från händelser man blivit sårad.. trött på gå runt o analysera sönder allting..

    Jag får så dåligt samvete för alla människor, har nån sårat mig så slutar de med att jag istället efter ett tag tycker synd om människan.

    Hjälp nån?


    Det är troligtvis för att du är osäker som person..därav 'behovet' att be om ursäkt.
    En fråga, är du konflikträdd?
  • Anonym (Sidospår)
    Anonym (Me2) skrev 2016-10-22 21:18:09 följande:

    Skulle också vilja veta hur man gör då jag är extremt känslig, empatisk och omtänksam.

    Har fått diagnos borderline pga min känslighet.

    Har dock aldrig varit mobbad, var tvärtom väldigt populär och omtyckt under mina skolår.

    Första året blev jag "utnämnd" till skolans vackraste och hade väldigt många vänner.


    Tänker att det är en sån grej man kan bli känslig av också. Att folk tittar på en med en viss blick. Blir man inte väääldigt självmedveten av nåt sånt. Hur känns det eg? Aldrig haft det så. Ser bra ut, vissa tycker att jag är skitsnygg men de flesta tycker nog inte det.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 19:55:33 följande:

    Har har gjort dig ledsen så får du starta en egen tråd om det eller nåt. Vad håller du på med?


    Söker en förklaring till varför du beter dig illa mot din omvärld.
  • sextiotalist

    Mitt råd är att du måste inse att du kan inte göra alla nöjda. Den du ska göra nöjd och den du ska trivas med, det är du själv. Det låter som en floskel, men är ändå väldigt mycket sanning i det hela.

    Och som en annan skrev, ofta är det man förstorar upp bara en liten sak för den som man tror drabbas.

  • MsM84

    Är kanske inte riktigt samma sak, men jag upplever att ju tryggare jag är i mig själv, desto mindre bryr jag mig om andra människors dumma kommentarer. Är jag osäker kan små kommentarer hänga kvar och gnaga, men mår jag bra rinner mycket av. Jobba med självkänslan är nyckeln där!

    Den försöker jag förstå varför någon sagt det de sagt och ta till mig det som det finns grund för och förbättra mig själv och ignorera resten.

  • cosinus

    Jag är nog en sån som inte bryr mig så mycket, för mig hänger det nog ihop med ett antal faktorer.

    Jag är inte alls konflikträdd, vilket innebär att jag är rätt bra på att redan ut saker, konstatera att vi tycker helt åt helvete olika men sen släpper jag det. Är bra på att skilja på sak och person också. 

    Jag gillar inte alla personer och är helt obrydd i om dessa inte gillar mig. Däremot är jag noga med att man ändå kan uppföra sig som folk mot varandra.

    Jag är känslig för kritik på områden där jag borde veta bättre och jobbar verkligen på att inte hamna i försvarsläge. De gånger jag lyckas har jag oftast en del att lära. Däremot är jag helt okänslig för kritik på många andra områden. Där jag känner mig trygg i mina val kan folk säga vad de vill utan att det bekommer mig det minsta. Då befinner de sig oftast i kategorin ovan :)

    Inte från den stan jag bor i vilket gör att jag är helt utanför skvallersvängen. Vilka som gjort vad i tonåren, vilka som verkar bråka med sin man, vilka som skiljer sig, vilka som.... o s v. Jag vet alltid saker om folk sist vilket är helt ok för mig, det gör också att jag missar allt ev skvaller om mig själv vilket är strålande :D

  • Anonym (....)

    Jag är/var som du. Min syster är likadan, vet inte vad det beror på. Vet bara att jag med åren har börjat släppa lite grann på det, nu är jag 30 år. Vet inte riktigt varför men har väl börjat inse att det inte är hela världen om någon tycker att jag gör fel. Dock har jag fortfarande svårt att någon ger mig kritik rakt av.
    Jag har en vän sedan skoltiden som har en ganska elak sida som hon ofta tar fram när det inte går så bra för henne. Hon kan säga de mest elaka saker till allt och alla och ofta till mig. Förr tog jag jätte illa vid mig och blev ledsen och försökte göra mitt bästa för att ändra på mig så att hon skulle godkänna mig.
    Vi är fortfarande vänner, har följt varandra i livet så länge så känner att jag inte vill bryta. Men jag lägger inte lika stor vikt vid det hon säger nu. Skulle jag förlora henne som vän så får det bli så, men allt är inte på hennes villkor nu. En annan som inte är som jag skulle nog sagt upp vänskapen med henne för länge sedan, men det skulle bli för mkt för mig helt enkelt..

  • Lilla Gs mamma
    Anonym (....) skrev 2016-10-24 10:23:05 följande:

    Jag är/var som du. Min syster är likadan, vet inte vad det beror på. Vet bara att jag med åren har börjat släppa lite grann på det, nu är jag 30 år. Vet inte riktigt varför men har väl börjat inse att det inte är hela världen om någon tycker att jag gör fel. Dock har jag fortfarande svårt att någon ger mig kritik rakt av.

    Jag har en vän sedan skoltiden som har en ganska elak sida som hon ofta tar fram när det inte går så bra för henne. Hon kan säga de mest elaka saker till allt och alla och ofta till mig. Förr tog jag jätte illa vid mig och blev ledsen och försökte göra mitt bästa för att ändra på mig så att hon skulle godkänna mig.

    Vi är fortfarande vänner, har följt varandra i livet så länge så känner att jag inte vill bryta. Men jag lägger inte lika stor vikt vid det hon säger nu. Skulle jag förlora henne som vän så får det bli så, men allt är inte på hennes villkor nu. En annan som inte är som jag skulle nog sagt upp vänskapen med henne för länge sedan, men det skulle bli för mkt för mig helt enkelt..


Svar på tråden Ni som inte bryr er, hur sjutton bär ni er åt?